در گفتگو با مهر اعلام شد؛ استقبال ازبخشنامه ارزی بانكی، تجار خود صرافی شان را انتخاب می كنند

زیپو كالا: بانك مركزی با صدور بخشنامه ای، عملیات صرافی بانكها را مجدد با اعمال مقررات جدید مجاز دانست كه بر این اساس، بازرگانان می توانند صرافی خویش را از فهرست صرافان مجاز انتخاب كنند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، بانك مركزی روز گذشته با صدور بخشنامه ای، انجام عملیات معامله ارز از جانب صرافان و تجار را آزاد اعلام نمود كه بر مبنای این بخشنامه، بازرگانان خود می توانند پس از ثبت سفارش و عرضه تضامین لازم به بانك ها، صرافی منتخب خویش را برای ادامه كار و دریافت ارز انتخاب نمایند.
موضوعی كه طی یك ماه و نیم گذشته امكانپذیر نبود و صرافی ها را در یك ركود كاری فرو برده بود؛ اما اكنون با بخشنامه بانك مركزی كار صرافان رونق تازه ای خواهد گرفت و البته صرافی هایی وارد این عملیات خواهند شد كه مورد تایید بانك مركزی بوده و عضویت آنها در كانون صرافان هم تمدید شده باشد.
بازرگانان خود صرافی شان را انتخاب می كنند
سعید مجتهدی، رئیس كانون صرافان در گفتگو با خبرنگار مهر با استقبال از بخشنامه اخیر بانك مركزی برای ورود صرافان به انجام عملیات خرید و فروش ارز منطبق با سامانه نیما اظهار داشت: نیاز بازار به ارز تك نرخی مشهود بود و ارز تك نرخی یك مساله مبارك برای اقتصاد ایران به حساب می آید كه كانون صرافان هم از آن استقبال و حمایت می كند. در این راستا سامانه نیما هم كار خویش را یك ماه زودتر از موعد مقرر آغاز كرد و با اینكه با مشكلاتی در اجرا مواجه گردید، اما به سرعت این مسائل در حال رفع است و دست اندركاران با جلسات شبانه روزی در حال رفع نقص های این سامانه هستند كه انجام این زحمات قابل تقدیر است.
وی اضافه كرد: قبل از طریق اندازی سامانه نیما، صرافان در جهت شفاف سازی، تمامی گزارش عملكرد خویش را با استفاده از سایت سنا ثبت می كرده و گزارشات آن را به صورت مستمر به بانك مركزی و وزارت اقتصاد عرضه می كردند.
رئیس كانون صرافان ادامه داد: بعد از طریق اندازی سامانه نیما، برخی مشكلات به وجود آمد، كه بر اساس آن، بانك ها با عنایت به اینكه ثبت سفارش واردات را صورت می دادند، مشتریان صرافی ها را كه به شكلی سرمایه آنها محسوب می شدند، به سمت صرافی های بانكی خود هدایت می كردند و از آنجایی كه صرافی های بانكی جوابگوی همه نیازهای متقاضیان نبودند، متقاضیان ارز نمی توانستند كارهای كارگزاری خویش را صرفا با استفاده از صرافی بانك ها انجام دهند.
مجتهدی در مورد بخشنامه روز گذشته بانك مركزی در مورد ورود صرافی ها به عملیات نقل و انتقال ارز، تصریح كرد: پس از این بخشنامه، خوشبختانه متقاضیان ارز این اختیار را دارند كه صرافی خویش را انتخاب كرده و البته مثل گذشته صرافی ها هم با همدیگر تبادل مالی داشته باشند.
وی ادامه داد: در این مرحله به صراحت می توان اظهار داشت كه سامانه نیما به توفیقاتی دست یافته و بعد از این هم نقایص خویش را برطرف خواهد كرد، ضمن اینكه متقاضیان واقعی ارز در جهت شفاف سازی می توانند در این سامانه خرید و فروش انجام دهند و همسو با سیاست های دولت، خدمات خویش را عرضه كنند.
بانك مركزی كف كارمزدهای صرافی را اعلام كند
همچنین امیر نجومی، دبیر شورای عالی كانون صرافان هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه از زمان راه اندازی سامانه نیما گشایش های زیادی در امر تثبیت نرخ ارز، پاسخگویی به تقاضای بازار و یكسان سازی نرخ انجام شده است، اظهار داشت: به صورت طبیعی انجام هر كاری در شروع خود می تواند با نقایصی مواجه باشد كه به مرور برطرف خواهد شد و از زمانی كه سامانه نیما افتتاح شده، متاسفانه شاهد انحصارگرایی شبكه بانكی كشور بودیم به نحوی كه سفارشات با استفاده از شعب بانكی به صورت انحصاری به صرافی بانك ها ارجاع داده می شد كه این مورد مخالف سیاست های رقابت آزادانه بود و سبب می شد كه روند سالم و شفاف طی نشود و بازار عملیات ارزی به صورت انحصاری در اختیار شبكه بانكی قرار گیرد.
وی ادامه داد: در زمان افتتاح سامانه نیما، معاون اول رئیس جمهور از بانك ها تقاضا كرد تا همه بازار نقل و انتقالات ارزی را به سمت صرافی های خود سوق ندهند اما متاسفانه این ایراد وجود داشت و این در شرایطی است كه صرافی بانك ها، كارگزار مستقیم در خارج از كشور نبوده و مجددا باید به صرافی بخش خصوصی رجوع می كردند و این كار سبب افزایش قیمت تمام شده عملیات ارزی شده بود.
نجومی ادامه داد: با عنایت به اینكه نرخ ارز در سراسر كشور و تمامی صرافی ها یكسان است، كارمزدهای ارزی به صورت واقعی صورت نمی گیرد و نرخ تمام شده خدمات صرافی با بحث انتقال وجوه، بالای یك درصد است كه این امر سبب شده هزینه هایی به فعالان اقتصادی تحمیل شود كه در بلند مدت سبب می گردد به علت پایین بودن نرخ، بازار سیاه كارمزد شكل گیرد.
وی تصریح كرد: به دست اندركاران سامانه نیما اعلام كردیم كه كه كف كارمزد در عملیات ریالی و ارزی را تعیین كنند، ولی سقف آن را به صورت رقابتی باز بگذارند تا افرادی كه نرخ رقابتی عرضه می دهند، بتوانند در بازار به صورت رقابتی فعالیت نمایند.
نحوه دریافت تضامین از متقاضیان به چه صورت خواهد بود؟
همچنین حمید اكرمی كارشناس مسائل ارزی هم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تا پیش از بخشنامه روز گذشته بانك مركزی برای صرافی ها، پروسه كاری به این صورت بود كه تاجر باید به بانك رجوع می كرد و پس از اینكه تضامین بانك را عرضه می داد، با استفاده از سیستم بانكی مبالغ خویش را به حساب بانك واریز و بانك هم این پول را از سیستم بانكی به حساب شركت یا تاجر واریز می كرد، ضمن اینكه بانك ها هم پس از دریافت مبلغ مورد معامله، به خاطر نداشتن تضامین موردنظر از صرافی های شخصی از واریز وجوه ممانعت می كردند اما پس از این بخشنامه مقرر شده كه مشتری پس از اینكه تضامین موردنظر را عرضه می دهد، صرافی مدنظر خویش را هم انتخاب نماید و بعد از آن مبلغ ریالی ارز معامله شده را به حساب صرافی منتخب خود كه حساب شركت تضامنی است واریز نماید و این یعنی همان رویه ای كه در گذشته اعمال می شده است.
اكرمی ادامه داد: بعد از انجام این مراحل، تاجر می تواند پروسه انتقال ارز را با استفاده از صرافی خود پیگیری نماید.
وی با اشاره به وظایفی كه بانك ها در قبال دریافت تضامین موردنظر از بازرگانان دارند، تصریح كرد: آنچه مدنظر بانك مركزی و دولت می باشد باید به صورت تضمین از افراد دریافت شود كه بعد از تامین، آن فرد به صرافی موردنظر خود مراجعه نموده و حواله را انجام می دهد، ضمن اینكه فرد متقاضی پس از اینكه كالای خویش را به داخل كشور حمل كرد با عرضه مدارك و مستندات و برگ سبز گمركی به بانك مراجعه نموده و وثایق خویش را از بانك آزاد می كند، ضمن اینكه كارمزدی را هم بابت ایفای تعهدات از مشتری به صورت جداگانه دریافت می نماید.
اكرمی اظهار داشت: تا روز گذشته این مسئله میسر نبود و همین امر سبب شد كه حواله هایی كه با استفاده از سیستم بانكی قابلیت انجام نداشت، انجام گیرد. از روز گذشته این مسیر باز شده و مشتری سیستم بانكی كه توانایی ارسال حواله نداشتند با استفاده از صرافی ها می توانند كار خویش را انجام دهند كه این مورد به رونق بیشتر سامانه نیما كمك خواهد نمود.
وی ادامه داد: در این مدل بانك مركزی به راحتی می تواند با استفاده از بانك های عامل تبادلات به نرخ روزانه را در سامانه نیما رصد نماید.
این كارشناس مسائل ارزی اضافه كرد: در سامانه نیما فقط صرافی های مجاز حضور دارند كه فهرست آنها در سایت رسمی كانون صرافان وجود دارد و بازرگانان می توانند اسامی به روز شده صرافان مجاز را از این مرجع قانونی صرافان در كشور دریافت نموده وعملیات ارزی خویش را با استفاده از آنها انجام دهند.