مدیرعامل ایران خودرو مطرح كرد راه اندازی خط تولید انبوه گیربكس ۶ سرعته در سخت ترین شرایط تحریمی

به گزارش زیپو کالا قزوین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: پروژه راه اندازی خط تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته در سخت ترین شرایط تحریمی به ثمر رسید و میانگین سنی جوانان فعال در آن ۳۲ سال است. کاهش ۲ تا ۲.۵ درصدی مصرف سوخت، کاهش ۲۰ درصدی دور موتور، کاهش صدا، کاهش اصطکاک از مزایای گیربکس ۶ سرعته است.
فرشاد مقیمی در افتتاح خط تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته اظهار نمود: شرکت نیرومحرکه در آستانه ۳۷ سالگی خود قرار دارد و در اسفند ماه ۱۳۹۸ تصمیم گرفتیم نمونه گیربکس ۶ سرعته را در ایران طراحی و تولید نماییم.
وی بیان نمود: ایده اولیه تولید این محصول با عنایت به دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه شکل گرفت و طی جلسات مکرر با سردار حاجی زاده در نهایت به همت جوانان این گیربکس طراحی شد؛ شرکت نیرومحرکه با ۵۳ سالن و ۲۳۰۰ نیروی انسانی در حال فعالیت است که با راه اندازی خط تولید گیربکس روزانه ۲۴۰۰ ست گیربکس ۵ سرعته و ۴۵۰ ست گیربکس ۶ سرعته تولید نماییم که گیربکس ۶ سرعته در راناپلاس و دناپلاس بهینه استفاده خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اضافه کرد: از فردا روزانه ۶ خودروی رانا پلاس به گیربکس ۶ سرعته مجهز می گردد و تا آخر سال آینده ۷۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه از تولیدات ایران خودرو به این گیربکس مجهز می گردد. این گیربکس بر روی محصولات ایران خودرو نصب می شود تا مزیت رقابتی داشته باشد.
وی بیان نمود: بیشتر از ۱۰۰ تأمین کننده بخش خصوصی با ایران خودرو همکاری دارند و به صورت جهادی به میدان تولید آمده اند و بزودی شاهد تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته خواهیم بود.
این مسئول ضمن اشاره به اینکه در صنعت قطعه سازی قزوین پیشرو است؛ اظهار داشت: از ۵۶۵ قطعه ساز خودرو ۳۵ واحد در استان قزوین فعالیت دارند که بر این اساس ۶ درصد تأمین کنندگان ما در استان قزوین مستقر هستند و ۱۵ درصد ارزش قطعات ما را تولید می کنند.
وی بیان نمود: هدف نهایی ما تولید گیربکس اتوماتیک DCT است، تا به امروز گیربکس ها از مبدأ کشورهای انگلیس و فرانسه وارد می شد اما امروز شاهد طراحی و ساخت گیربکس داخلی هستیم و با این روند در آینده نزدیک گیربکس ۵ سرعته را با گیربکس ۶ سرعته جایگزین خواهیم کرد.
مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: برای سال آینده ۲ برنامه در دستور کار داریم؛ نخست اینکه گیربکس AT۶ سرعته را ۳۰ درصد داخلی سازی نماییم و در گام بعدی گیربکس AMT را به تولید انبوه برسانیم.
او در آخر خاطرنشان کرد: این پروژه در سخت ترین شرایط تحریمی به ثمر رسید و میانگین سنی جوانان فعال در آن ۳۲ سال است. کاهش ۲ تا ۲.۵ درصدی مصرف سوخت، کاهش ۲۰ درصدی دور موتور، کاهش صدا، کاهش اصطکاک از مزایای گیربکس ۶ سرعته است.
مقیمی بیان نمود: با اجرای این پروژه حدود ۸۷ میلیون یورو صرفه جویی ارزی می شود و علاوه بر آن قابلیت نصب بر روی اغلب خودرو ها را داراست و در عین حال هم علاوه بر توسعه بومی سازی و بهره گیری از شرکتهای دانش بنیان باعث اشتغال ۱۵۰ نفر شده است.
وی ادامه داد: مرکز نوآوری گیربکس در کنار شرکت صنعتی نیرومحرکه راه اندازی شده و شرکتهای دانش بنیان در آن مستقر هستند و برای ادامه مسیر از مسئولین چند انتظار داریم که ازجمله آنها می توان به تأمین منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش، استفاده از پتانسیل موجود در سطح ملی و عرضه تسهیلات بانکی جهت راه اندازی پروژه گیربکس اتوماتیک DCT اشاره نمود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه ضمن اشاره به شعار سال اظهار داشت: در مورد جهش تولید در گروه ایران خودرو به افزایش تولید بسنده نکرده و علاوه بر افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید، جهش تولید را در پروژه های خلاقانه مانند تولید گیربکس پیش بردیم.
وی خاطرنشان کرد: طبق تعهد به وزارت صکت برای به صفر رساندن خودرو های تحویل داده نشده به مردم، تعداد تعهدات عمل نشده را به ۱۷۰۰۰ دستگاه خودرو رساندیم که تا آخر سال حداکثر با ۶۰۰۰ دستگاه خودرو به سال ۱۴۰۰ خواهیم رفت و در سال ۱۴۰۰ تعهدات خویش را به صفر می رسانیم.

منبع: