معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد كشاورزی لرستان: كشاورزان ۱۵ درصد هزینه سیستم آبیاری نوین را پرداخت می كنند

به گزارش زیپو کالا لرستان معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: در اجرای سیستم آبیاری تحت فشار ۸۵ درصد هزینه ها به صورت بلاعوض بوده و فقط ۱۵ درصد توسط کشاورزان پرداخت می شود که هزینه جانبی مانند انتقال آب یا درست کردن استخر آب برعهده خود کشاورز است.
نامدار صیادی در گفتگو با ایسنا در زمینه هزینه های روش های آبیاری نوین برای کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی، اظهار نمود: در سیستم آبیاری تحت فشار ۸۵ درصد هزینه ها به صورت بلاعوض توسط دولت و فقط ۱۵ درصد توسط کشاورزان پرداخت می شود.
وی افزود: قانون بند ب ماده ۳۵ برنامه ششم توسعه این وظیفه را برعهده ما قرار داده اما آنچه باید به آن توجه داشت این است که ما آنچه روی خود عرصه هست را حساب می نماییم، اگر جایی انتقال آب وجود دارد هزینه برعهده خود کشاورز است.
صیادی اضافه کرد: در آبیاری قطره ای برای هر هکتار ۲۲ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می شود، که به علت بالا رفتن هزینه ماده اصلی لوله، مبلغ نهایی هم بالا رفته و کشاورز هم باید هزینه بیشتری را پرداخت کند.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی لرستان ضمن اشاره به حمایت های این سازمان از کشاورزان، اظهار داشت: با عنایت به شرایط کم آبی در استان بحث افزایش راندمان آب با استفاده از سیستم های نوین آبیاری تحت فشار یک مبحث کاملاً اجتناب ناپذیر است که بایستی این برنامه را با همین شدت و قدرت و پشتیبانی تمام انجام دهیم.
وی افزود: هزینه اجرای این طرحبه صورت آنی پرداخت می شود، اظهار داشت: ما در این حوزه محدودیت مالی نداریم و از سوی دیگر با کم آبی روبرو می باشیم، گاهی اوقات مانند فروردین ۹۸ به میزان ۱۰۰۰ میلیمتر بارندگی داریم اما پراکندگی بارشی مناسب نبوده بعنوان مثال اردیبهشت ماه که کشاورز به بارش نیاز دارد، بارندگی نداریم که همین مبحث سبب ضرر به کشاورزان می شود.
صیادی ضمن اشاره به این که تخصیص آب باید بعنوان یک مطالبه عمومی بیان شود، اضافه کرد: تبدیل زمین های مستعد دیم به آبی به صورت محدود در استان اتفاق افتاده است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی لرستان ما یک سری ایستگاه های پمپاژ در سطح استان داشتیم که تابحال از راه آنها اراضی دیم به آبی تبدیل گشته است.

منبع: