خراسان جنوبی؛ ركورددار معدوم سازی مرغداری های آلوده به آنفلوآنزا در كشور ۴۰ روزی كه خواب از دامپزشكی خراسان جنوبی گرفته شد

به گزارش زیپو کالا خراسان جنوبی مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاخیر در گزارش دهی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، وسعت شیوع ویروس را افزایش داد، اظهار داشت: در زمینه معدوم سازی واحدهای آلوده در کشور رکورد زده ایم.
محمد اصغرزاده در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه علت اصلی ورود بیماری به استان، پرنده های مهاجر آبزی بودند، اظهار نمود: از شروع شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تا حالا کارهای مختلفی را دنبال کردیم و در طول این مدت شهرستان های بیرجند، خوسف و سربیشه درگیر بیماری شدند.
وی با اعلان اینکه در ابتدا شایعاتی در استان درباب مشکلات سلامت مرغ و تخم مرغ پخش گردید که باید آنرا مدیریت می کردیم، اضافه کرد: به مردم این اطمینان را می دهیم که محصولاتی که در بازار وجود دارند، از سلامت کامل برخوردار می باشند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان حدود ۴۰ روز خواب را از همه گرفت که طی آن ۹ واحد مرغ گوشتی، یک واحد مرغ مادر، ۱۰ واحد مرغ تخمگذار، یک واحد شترمرغ، یک واحد پولت، یک پرنده مهاجر و سه کانون بومی در استان معدوم سازی شدند.
اصغرزاده با اشاره به اینکه عملیات مهار بیماری و واکسیناسیون طیور را در برنامه گذاشتیم، اشاره کرد: هم اکنون شرایط شیوع این بیماری در استان رو به بهبود است.
وی با اعلان اینکه در زمینه معدوم سازی واحدهای آلوده در کشور رکورد زده ایم، اضافه کرد: در تمامی کشتارگاه ها افرادی که ذبح می کنند در همان مکان مستقر بوده و کارمند مجموعه دامپزشکی هستند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به ذبح بهداشتی دام، افزود: در شهرستان بیرجند افراد غیرمرتبط یا فرد دامدار وارد کشتارگاه شده و نسبت به ذبح دام اقدام می کنند که دراین زمینه لازم است برای افرادی که مشغول به ذبح دام هستند، شناسنامه صادر شود.
اصغرزاده بیان کرد: بعد از شیوع بیماری، بخش مولکولی (PCR) آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بعنوان هجدهمین استان افتتاح شد و در این راستا لازم نیست دیگر نمونه ها را به خارج از استان ارسال نماییم.

منبع: