رای مثبت وزیر ارتباطات به انسداد سیگنال، كذب است

به گزارش زیپو کالا مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد که خبر رای مثبت وزیر ارتباطات به انسداد پیام رسان سیگنال کذب است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، این روزها مبحث به اشتراک گذاری اطلاعات واتس اپ با فیس بوک مطرح شده و واکنش خیلی از کاربران جهانی، کوچ از این پیام رسان به پیام رسان های دیگر همچون تلگرام و سیگنال است. البته در حالیکه واتس اپ پیش از این از کاربران خواسته بود تا هشتم فوریه با سیاست جدید موافقت کنند، به علت واکنش ها و اعتراض کاربران، این مهلت را تا ۱۵ ماه مه به تعویق انداخته است، علیرغم این مهاجرت کاربران از واتس اپ همچنان ادامه دارد.
این سوال حالا وجود دارد که وضعیت آماری استفاده از واتس اپ در ایران در این شرایط چطور خواهد بود؛ شاید جایگزین واتس اپی که حریم خصوصی در آن زیر سوال رفته و تلگرامی که در ایران در دو سال قبل فیلتر بوده، برای بعضی از کابران در ایران، برنامه سیگنال است. سیگنال یک برنامه پیام رسان متنی و مکالمات صوتی است که روی حریم خصوصی متمرکز بوده و در تلفن های هوشمند اپل و اندروید و در دسکتاپ قابل دسترسی است.
در گزارش های در ارتباط با سیگنال آمده که در این برنامه، ارتباطات رمزگذاری شده هستند یعنی تنها افراد حاضر در مکالمه می توانند محتوای آنرا ببینند و خود سیگنال هم نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد. حتی استیکرها هم رمزنگاری خاصی دارند. سیگنال پروتکل رمزگذاری بوجود آورده که سایر شرکت ها همچون واتس اپ و اسکایپ از آن استفاده می نمایند و استاندارد طلایی حریم خصوصی است.
همینطور طی روزهای گذشته اخباری در خصوص احتمال فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی به گوش می رسید؛ ازجمله خبری در خصوص احضار وزیر ارتباطات به دادسرای فرهنگ و رسانه در رسانه ها منتشر گردید و در متن این خبر آمده بود که محمدجواد آذری جهرمی به علت استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام و کاهش پهنای باند بین الملل و محدودسازی پیام رسان های خارجی، احضار شده است.
البته بعد از آن، روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام نمود: «پرونده قضایی آذری جهرمی با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده است که در متن تقطیع شده منتشره اغلب این موارد اتهامی حذف گردیده است.» و اینکه «طی دو سال قبل و در دور جدید دادستانی تهران، هیچ حکم قضایی در خصوص فیلترینگ یا مسدودسازی شبکه اجتماعی ای صادر نشده است.»
در هر حال حالا جنجال هایی درباره اپلیکیشن سیگنال هم مطرح گردیده است. با آغاز مهاجرت جهانی کاربران به تلگرام و سیگنال، در ایران اخباری در خصوص حذف این اپلیکیشن از فروشگاه های آنلاین داخلی و حتی فیلتر این برنامه هم شنیده شد و البته امروز سیدجمال هادیان -مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- در توییتر عنوان نمود خبری که در جهت رای مثبت وزیر ارتباطات به انسداد پیام رسان سیگنال انتشار یافته، کذب محض است.