مردم بجای خرج سفر الماس می خرند

تجارت جهانی الماس که سالها گرفتار رکود بود و با شیوع ویروس کرونا فلج شده بود حالا باردیگر رونق گرفته است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، کارخانه ها در شهر سورات هند که اتاق موتور صنعت الماس شناخته می شود، برای افزایش تولید به دنبال تراشکاران و صیقل کاران ماهر هستند و پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی دستمزد با غذا و محل اقامت مجانی می دهند. شرکت معدنی دوبیرز حتی با وجود بالا بردن قیمتها، در آستانه بزرگترین فروش الماس خام در سه سال قبل است و شرکت الروسا اعلام نموده که انتظار دارد روند احیا برای مدتی ادامه پیدا کند.

این رونق تحت تأثیر فروش خوب جواهرات در تعطیلات به خصوص در بازارهای آمریکا و چین روی داده است. الماسها سالها با رقابت رو به رشد از جانب سفر بعنوان شکلی از هزینه لاکچری روبرو بودند. حالا که رفتن به تعطیلات به علت قرنطینه و محدودیتهای دیگر متوقف شده است، مردم درآمد قابل هزینه خویش را برای خرید آنلاین صرف می کنند.

به گفته اونجی آگوریف، مدیر فروش شرکت الروسا، مردم نه تنها یاد گرفته اند دورکاری کنند بلکه خریدهایشان همچون خرید الماس را به صورت آنلاین انجام می دهند. پولی که پیش از این صرف سفر رفتن یا شام در رستورانهای گران قیمت می شد بخشی از آن صرف خرید الماسها می شود. فروش آنلاین الماس سال قبل دو برابر شد و به حدود ۲۰ درصد از کل فروش رسید.

افزایش فروش الماس تقاضا برای الماسهای صیقل یافته را تقویت کرده است در حالیکه موجودی الماسی که توسط کارخانه ها و بازرگانان نگهداری می شود به دنبال قرنطینه های کووید ۱۹ به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است.

اما برای صنعتی که با رونقها و فروپاشیهای تماشایی آشناست، معلوم نیست بهبود فروش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت یا شاید تنها یک بهبود موقتی است. بعضی از فعالان صنعت الماس نگرانند که بازار بیش از اندازه سریع داغ شده و امکان دارد تا آخر سال نزول پیدا کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تقاضای سالانه برای جواهرات الماس در مدت پنج سال قبل حدود ۸۰ میلیارد دلار بوده و واسطه های این صنعت به سختی برای سودآوری کوشیده اند. اگر واکسیناسیون کووید ۱۹ به طور گسترده صورت گیرد و خریدهای لاکچری دیگر باردیگر رونق پیدا کنند، این ریسک وجود دارد که این صنعت باردیگر با چالشهای قدیمی خود روبرو شود.