نقش طراحی ارز دیجیتال در اجرای سیاست های اقتصادی

به گزارش زیپو کالا طراحی ارز دیجیتال در ایران سبب هوشمندی اجرای سیاست های اقتصادی در بین خانوارها و دهک های جامعه می شود که خیلی از آنها را در معرض ورشکستگی اقتصادی قرار داده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، به رسمیت شناختن پول دیجیتال در کشور یک فرصت است، در حالیکه همچنان ساختارهای بسیار محافظه کارانه ای برای نهاد پولی ما پابرجا مانده است. درواقع به واسطه محافظه کاری نهادهای سیاست گذار و تنظیم گر این حوزه و همینطور بعضی از بازیگران که برخوردار از این سیاست ها هستند، سرعت تحول دیجیتال در این حوزه کاهش پیدا کرده است.
کارشناسان معتقدند ما باید سیاست های پولی و بانکی خویش را برای پذیرش یک پول دیجیتال به رسمیت بشناسیم، چونکه بخشی از تبادلات مردم در کشور مبتنی بر پول دیجیتال است. همینطور لزوم استفاده از پول دیجیتال به واسطه مزایایی که خلق می کند بر کسی پوشیده نیست و تعلل نهادهای سیاستگذار و قانونگذار فرصت را از دست می دهد.
نزدیک به شش سال پیش نمی دانستیم که می توانیم روی تلفن همراه خود خرید اینترنتی انجام دهیم، تاکسی بگیریم، سفارش غذا بدهیم و غیره، اما امروز بعضی از دارایی ها را می توان با ماین کردن به یک ارز دیجیتال تبدیل کرد. ارز دیجیتال یک تهدید نیست، ارز دیجیتالی که در نهادهای خارج از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است، می تواند برای ما تهدید باشد. برخی به آن فرصت می گویند، اما تعلل ما این را به تهدید تبدیل می کند.
ازاین رو بانک مرکزی باید محدودیت های ناشی از پول سنتی را تغییر دهد و پول دیجیتال را به رسمیت بشناسد. در این صورت می توان در یک بازار رقابتی مشارکت کرد و تجارت بین الملل خویش را با نهادهایی که حاضر به همکاری هستند با ارز دیجیتال توسعه داد، در غیر این صورت، سالهای آینده حسرت زمان های از دست رفته را می کشیم که نتوانستیم از این تکنولوژی بهتر استفاده نماییم.
در این راستا و به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در رویداد آنلاین «ارز دیجیتال بانک مرکزی، تهدید، فرصت یا ضرورت» ضمن اشاره به هم پوشانی میان حوزه بانکداری و فناوری اطلاعات اظهار نمود: تاریخچه ارتباط میان این دو حوزه نشان داده است طی چند مرحله سیستم های حسابداری و بانکی، ابزارهای فناوری را با هدف ارائه خدمات بهتر جایگزین ابزارهای سنتی کردند. سپس ابزارهای پرداخت از کارت های مغناطیسی بانکی گرفته تا نرم افزارهای بانکی پا به منصه ظهور گذاشتند و سپس ابزارهای حوزه پرداخت در سایر حوزه ها هم با عنوان فین تک یا فناوری مالی مورد استفاده قرار گرفتند تا به مرحله ای رسیدیم که پول بعنوان ابزار مبادله یا دارایی منجر به شکل گیری رمزارزها به شیوه کنونی شده است.
وی ضمن اشاره به تفاوت رمزارزها و ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بیان نمود: برخی ارز دیجیتال بانکهای مرکزی جهان، مبتنی بر فناوری بلاک چین نیست و میان بلاک چین یا دفاتر کل توزیع شده (DLT) تفاوت هایی وجود دارد. به عبارت دیگر، بانک مرکزی پول رایج مورد استفاده را به ابزار دیجیتال تبدیل می کند که می تواند مبتنی بر بلاک چین یا دفاتر کل توزیع شده باشد. بنابراین توسعه فناوری، ارتقای قدرت کسب و کارها و هم ایجاد ظرفیت های جدید برای نهادهای سیاستگذاری و مالی از موارد اهمیت استفاده از ارزهای دیجیتال است و تنوع ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف بر مبنای اهداف خاص اجتماعی همان کشور طراحی می شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد اهدافی که می بایست در تولید ارز دیجیتال در ایران مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بازتوزیع و سیاست های ایجاد فرصت منصفانه برای شهروندان همچون مهم ترین اهدافی است که در تولید ارز دیجیتال در ایران باید مدنظر قرار بگیرد و این مهم نیازمند ایجاد شفافیت و شناسایی زنجیره تعاملات و پرداخت هاست که در عین حال مهم ترین ابزار افزایش فراگیری مالی هم به حساب می آید.
به قول وی، دلیل اهمیت در پیش گرفتن این سیاست برای طراحی ارز دیجیتال در ایران وضعیت فعلی خانوارها و دهک های جامعه است که خیلی از آنها را در معرض ورشکستگی اقتصادی قرار داده است. در این وضعیت بیشتر از هر چیز به ابزارهایی نیاز است تا امکانی را ایجاد نماید، سیاست های مختلف بازتوزیعی مانند ارائه یارانه را با کیفیت، هوشمندی و هدفمندی بیشتر مورد پیگیری و پیاده سازی قرار دهد. ازاین رو ارز دیجیتال صرفاً یک مسئله بانکی نیست، بلکه ابزاری بانکی برای حوزه های مختلف است که با اهداف مختلف از آن استفاده می شود.

منبع: