استاندار عنوان كرد: سرمایه گذاری ۵ هزار میلیاردی پروژه های اقتصاد مقاومتی در استان مركزی

به گزارش زیپو کالا مرکزی استاندار مرکزی اظهار داشت: طی یکسال اخیر به کمک پروژه های اقتصاد مقاومتی، ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان صورت گرفته است.
سید علی آقازاده دوم بهمن ماه در ۱۶۹ مین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایی اسلامی و صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه این سفر فرصت خوبی برای استان مرکزی است، اضافه کرد: استان مرکزی از نظر کشاورزی و صنعتی جزو استان های برتر کشور قلمداد می شود.
وی خاطرنشان کرد: استان مرکزی در یک سال گذشته در پیشرفت پروژه های ستاد اقتصاد مقاومتی رتبه اول کشور را کسب کرده است و رتبه استان در حوزه نرخ بیکاری در کشور، تنوع در محصولات صنعتی، پیشرفت فیزیکی طرح های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی، نرخ تورم، عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و جذب تسهیلات تبصره ۱۸، تنوع منابع معدنی و تعداد واحدهای فعال تولیدی در بین استان های کشور از رتبه یک تا هشت در نوسان است که حاکی از موفقیت استان در سطح کشور است.
آقازاده با اشاره به اینکه استان مرکزی پتانسیل صنعتی بالایی دارد، اضافه کرد: استان مرکزی در صادرات غیرنفتی طی چهار سال گذشته ۴ میلیارد دلار درآمد داشته است که در مقایسه با چهارسال اول فعالیت دولت تدبیر و امید از افزایش ۳۰ درصدی برخوردار می باشد و این امر حاصل تلاش کارآفرینان و فعالان اقتصادی می باشد، در حالیکه از سال ۱۳۶۷ تا امروز تحت محرومیت های شدید تحریمی بوده ایم و اگر این تحریم ها نبود شاید صادرات استان طی چهار سال گذشته به ۶ میلیارد دلار می رسید.
وی ضمن اشاره به کمبود آب مصرفی برای صنایع استان اظهار نمود: دولت مکلف است که آب صنایع را تأمین کند. به ازای هر یک میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی، ۲۵ نفر اشتغال ایجاد می شود در حالیکه در حوزه صنعت ۳ هزار شغل و در بخش خدمات هم ۵ هزار شغل تولید می شود.
استاندار مرکزی اضافه کرد: از کل آب مصرفی در کشور ۹۰ درصد صرف کشاورزی، نیم درصد سهم خدمات و دو درصد هم در بخش صنعت مصرف می شود. هرچند که کشاورزی برای کشور استراتژیک است و بطور قطع به دنبال کاهش سهم این بخش نیستیم، اما چون صنعت ظرفیت بالایی برای اشتغال و رونق اقتصادی دارد دارد باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه در آینده با کمبود آب برای توسعه صنایع در استان روبرو خواهیم بود، اظهار داشت: چند دشت استان مرکزی در فقر آب برای تأمین آب کشاورزی روبرو هستند، در دشت زرندیه، ساوه، دلیجان، محلات، خمین و اراک بیشترین صنایع مستقرند، اما منفی ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد، در اراک بیشتر از هزار واحد صنعتی استقرار دارند، اما کمبود آب وجود دارد بنابراین کمیسیون صنعت مجلس می تواند با همکاری وزارت نیرو کمک نماید تا بتوان آب صنایع فعلی استان مرکزی را تأمین کرد که البته راهکار این تأمین آب هم وجود دارد.
استاندار مرکزی ضمن اشاره به اینکه استان مرکزی جزو ۵ استان اول کشور در حوزه تنوع منابع معدنی به حساب می آید، اظهار داشت: اگر بخواهیم که معدن کارکرد اصلی خویش را داشته باشد و جای درآمدهای نفتی را بگیرد، باید فعالتر عمل کرد، باید نسبت به بهره برداری و سرمایه گذاری بخش خصوصی در معادن و اصلاح قوانین همت داشت ولی اگر این دید جزیره ای و بخشی کنونی ادامه داشته باشد حتما به افق پیشبینی شده توسط مقام معظم در حوزه معدن نخواهیم رسید و مجلس و کمیسیون صنایع باید به این امر توجه کند.
وی خواهان واگذاری اختیارات بیشتر به استان ها شد و اظهار داشت: لازم است که در بخش هایی مانند ستادها و کارگروه های تخصصی مانند ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با وجود اختیارات خوبی که واگذار شده است، واگذاری و تفویض اختیار بیشتری به استان ها صورت گیرد که می تواند در دستور کار قوای سه گانه قرار گیرد.
آقازاده خاطرنشان کرد: اگر استان مرکزی موفقیتی دارد به مدد و اهتمام فعالان بخش خصوصی حاصل شده است، طی یک سال گذشته در ستاد اقتصاد مقاومتی حدود ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است و ۲۵۰۰ شغل تا آخر سال به بهره برداری می رسد. این موفقیت ها در فشار تحریم ها حاصل شده است و بخش خصوصی با اراده قوی این موانع و محدودیت ها را پشت سر گذاشته و کارنامه قابل دفاعی را به جای گذاشته است.
وی اظهار نمود: کارگروهی کارشناسی مرکب از استان مرکزی وزارت صمت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تشکیل گردد و همه مواردی که در این نشست عنوان شد، جمع بندی شود و در نخستین فرصت در مجلس مباحث پیگیری شود.

منبع: