شریك جدید تجاری ایران از شرق می آید؟

ایران می گوید مقدمات آغاز تجارت آزاد با دو کشور و یک منطقه اقتصادی را کلید زده و در این بین احیانا اولین کشوری که در این لیست قرار می گیرد، همسایه شرقی خواهد بود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، در شرایطی که در سالهای گذشته خیلی از کشورها در چارچوب قراردادهای دو و چند جانبه برای توسعه تجارت، پای توافق های تجارت آزاد و ترجیحی را امضا کرده اند، ایران به علت مشکلات داخلی و محدودیت هایی که تحریم ها به وجود آورده، با محدودیت هایی در این عرصه مواجه بوده و فعالان بخش خصوصی می گویند باید راه برای امضای این توافق ها همراه شود و تعلل بیشتر از این، به بازار ایران لطمه وارد می نماید.
در تجارت آزاد، دو کشور تعرفه کالاهای وارداتی از کشور مقابل را به صفر می رسانند و همین کار راه را برای صادرات کالا به کشور هدف باز خواهد نمود. در تعرفه ترجیحی هم بر مبنای متن قرارداد، برخی از کالاها یا با تعرفه صفر وارد می شوند یا با با برنامه ریزی صورت گرفته تخفیف هایی در نظر گرفته می شود که برای کالاهای مشابه از سایر کشورها اجرا نمی گردد.
ایران اولین گام در این راه را در آبان ماه سال ۱۳۹۸ و با عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برداشت. این اتحادیه که با حضور کشورهایی از آسیای میانه و اروپای شرقی تشکیل شده، به شکل گروهی تعرفه کالاهای صادراتی و وارداتی را به حداقل می رساند و اولین نتیجه آن افزایش صادرات ایران به برخی از کشورهای اوراسیا با وجود تداوم تحریم و شیوع کرونا بوده است.
با عنایت به اهمیت ورود ایران به این عرصه، روز گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت خبر از این داد که ایران مذاکرات برای تجارت آزاد را شروع کرده و در کنار اتحادیه اوراسیا، دو کشور پاکستان و صربستان هم در حال مذاکره برای برقراری تجارت آزاد هستند.
بعد از این صحبت ها، حالا سازمان توسعه تجارت خبر از این داده که وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با همتای پاکستانی خود درباره چگونگی افزایش همکاریهای دو جانبه گفت و گو کرده است. علیرضا رزم حسینی در این گفت وگوی تلفنی که به درخواست سفارت پاکستان در تهران انجام شده بود، ضمن اشاره به روابط برادرانه دو کشور، بر گسترش بیشتر از پیش مناسبات تجاری، اقتصادی و سیاسی دو کشور تاکید کرد.
همچنین، در جهت علاقمندی دو کشور به تقویت زیرساخت­های تجاری فیمابین، تداوم مذاکرات تجارت آزاد ایران و پاکستان مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد برنامه ­های برگزاری نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان به سرعت هماهنگ شود تا در جریان سفر عبدالرزاق داوود به تهران، سند همکاری­ها به امضای وزرا برسد.
در ادامه این گفتگو، طرفین ضمن اظهار علاقه مندی به تقویت زیرساخت­های تبادلات مرزی از راه ایجاد بازارهای مرزی و بازگشایی نقاط جدید مرزی، از افزایش گذرگاه های مرزی رسمی بین ایران و پاکستان با گشایش مرز ریمدان –گبد در آذرماه سالجاری به دو مرز رسمی ابراز خرسندی کردند و خواهان بازگشایی مرز رسمی سوم بین ایران و پاکستان در پیشین-مند در آینده نزدیک شدند.
عبدالرزاق داوود هم ضمن اشاره به سفر موفقیت آمیز نخست وزیر پاکستان به تهران در سال ۱۳۹۸ و ملاقات با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، این سفر را به یاد ماندنی توصیف کرد و در انتها از ویزر صنعت، معدن و تجارت کشورمان دعوت کرد تا به پاکستان سفر کند.
بر مبنای آمارهای سازمان توسعه تجارت، پاکستان چهارمین بازار صادراتی ایران در میان کشورهای همسایه بوده و در ۹ ماهه سالجاری مجموع تبادلات تجاری دو کشور بیشتر از ۸۴۰ میلیون دلار برآورد شده که سهم صادرات ایران ۷۱۰ میلیون دلار و شامل محصولات صنعتی، شیمیایی، مصالح ساختمانی، محسولات کشاورزی و غذایی بوده و در بیشتر از ۱۱۰ کد تعرفه انجام شده است.
با عنایت به تراز تجاری مثبت ایران در معامله با پاکستان، تجارت آزاد می تواند به افزایش قابل توجه صادرات ایران به این کشور همسایه منجر شود تا در دوره ای که رقابت های منطقه ای برای به دست آوردن بازارهای جدید به اوج خود رسیده، ایران بتواند شریک مهم خویش را از میان همسایگان شرقی اش جذب نماید.

منبع: