شناسایی و اكتشاف فلزات گران بها با روش استاندارد زیست محیطی پژوهشگران

زیپو کالا: تیمی فناور با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی محیط زیستی به حوزه کارهای معدنی برای اکتشاف مواد فلزی و غیرفلزی ورود کرد و توانستند با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی نسبت به شناسایی و استخراج معدن طلا کوه زر در نزدیکی شهر مشهد اقدام نمایند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، سیدرضا زیارت نیا، مدیر عامل این مجموعه، با اعلان اینکه کارخانه استحصال فلزات گرانبهای این مجموعه فناور سال۸۴ وارد فاز ساخت و نصب ماشین آلات شد، اظهار داشت: در این کارخانه شمش طلا و نقره بعد از طی مراحلی فناورانه و با کمک دستگاه های مدرن و به روز استخراج می شود.
وی ادامه داد: برای تولید طلا بعد از عملیات استخراجی در معدن و حمل کانسنگ حاوی طلا و نقره، آنالیز این مواد در آزمایـشگاه انجام می شود. سنگ شکنی مرحله بعدی کار است. در این مرحله توسط سنگ شکن های فکی و مخروطی سنگ ها از ۴۰ سانتیمتر به ۱۲ میلی متر تبدیل می شوند. مواد حاصل وارد آسیاب گلوله ای می شود.
این فعال فناور افزود: ورود خروجی آسیاب به سیستم جداسازی اتوماتیک مرحله بعدی است و ذرات با ابعاد ۷۵ میکرون جداسازی و به مخازن لیچینگ ارسال می شوند. بقیه ذرات مجدد برای خرد شدن به آسیاب باز گردانده می شوند. در داخل تانک های لیچینگ با اضافه شدن آهک هیدراته و سیانید و همین طور دمیدن هوا به داخل تانک طی زمان مشخص، قطعات کربن فعال، طلا را به خود جذب می کنند.
زیارت نیا با اعلان اینکه بعد از تایید آزمایشگاه، وزن مشخصی از کربن اکتیو از تانک لیچینگ گرفته شده و وارد فاز الوشن(شست و شوی شیمیایی) می شود، اظهار داشت: کربن ها توسط آب و اسید کلریدریک در چندین مرحله شستشو شده و به ستون جداسازی می رسد. در این ستون تحت فشار بسیار زیاد و حرارت غیر مستقیم، طلا از کربن جدا شده و به فاز محلول می رود. سپس محلول برای جداسازی طلا وارد اتاق فرآوری طلا و طی فرآیند ای تبدیل به طلای ناخالص می شود.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: در مرحله پالایش طلا، با تجهیزات مدرن، طلا، نقره و ناخالصی های آن توسط تجهیزات بسیار پیشرفته جدا شده و طی فرآیند ای طلا به عیار ۹۹۹.۹ می رسد و توسط کوره های القایی با فناوری بالا ذوب و توزین و عیارسنجی می شود. همین طور نقره نیز با خلوص ۹۹.۹ تولید شده و برای ریخته گری به واحد واحد ذوب می رسد.
وی ادامه داد: ما در تلاشیم تا با رعایت استانداردهای محیط زیستی حین کار، صدمه ای به این دارایی طبیعی و خدادادی وارد نشود. گروه ما با رعایت ملاحظات زیست محیطی و استانداردهای ملی و بین المللی به حفظ و به سازی محیط زیست منطقه کمک می نماید.
این فعال دانش بنیان افزود: کانسار طلای کوه زر در ۱۸۰ کیلومتری جنوب شهر مشهد و در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان تربت حیدریه واقع شده است. این معدن با بیش از ۱۷ کیلومتر مربع دربرگیرنده مجموعه ای از زون های کانی سازی است که در تمام سطح محدوده پراکنده و تا حالا ۳۳ زون کانی سازی در این منطقه شناسایی شده است.
برمبنای اعلام مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زیارت نیا همین طور بیان کرد: آزمایشگاه گروه صنعتی ما اولین آزمایشگاه اکرودیته اندازه گیری عیار طلا و نقره در کانسنگ معدنی در کشور است. همه آزمایش های در رابطه با آنالیز کانسنگ معدنی طلا در این آزمایشگاه انجام می شود. عیارسنجی شمش طلا تا دقت ۹۹۹.۹ و شمش نقره تا دقت ۹۹، ۹ در این آزمایشگاه میسر است.

منبع: