كاهش ۳۷ و نیم درصدی صادرات سالانه نفت ونزوئلا

زیپو کالا: تشدید تحریمهای آمریکا مقابل ونزوئلا موجب شد صادرات نفت این کشور آمریکای جنوبی به میزان ۳۷۶ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، دولت ترامپ محدودیتهایی را برای شرکای تجاری اصلی شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا، مالکان نفتکشهای که نفت و سوخت برای ونزوئلا حمل می کنند، اعمال کرد. این تحریمها که با هدف سرنگونی دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به اجرا گذاشته شده اند، شرکت PDVSA را واداشت مشتریان جدیدی پیدا کند و به واسطه های ناشناس برای فروش نفت خود متکی شود. همینطور همکاری با ایران را که خود تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد، عمیق تر کرد.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، صادرات نفت و فرآورده های نفتی ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۷.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۲۶ هزار و ۵۳۴ بشکه در روز رسید که پایینترین میزان صادرات در ۷۷ سال قبل بود. واردات سوخت به این کشور هم سال قبل ۵۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد و به ۸۳ هزار و ۷۸۰ بشکه در روز رسید.

کاهش صادرات نفت ونزوئلا چندین برابر کاهش عرضه نفت به بازار جهانی بود که سال قبل تحت تأثیر محدودیتهای کرونایی حدود ۹ درصد کاهش داشت.

صادرات نفت ونزوئلا سال قبل نوسانات شدیدی داشت و بعد از تحریمهای آمریکا ضد دو زیرمجموعه شرکت روس نفت روسیه که شریک تجاری اصلی شرکت PDVSA بود، به شدت کاهش داشت اما بعد از اینکه این شرکت مشتریان جدید و کشتیهایی برای حمل نفت خود پیدا کرد، بهبود یافت.

تحریمها سبب شده شماری از کشتیها در بنادر ونزوئلا با خاموش کردن فرستنده خود راهی سفر شوند و شرکت PDVSA برای پنهان کردن هویت واقعی نفتکشهایی که در پایانه هایش نفت بارگیری می کنند، نام آنها را تغییر داده و از نام کشتیهای اوراق شده استفاده نماید.

امارات متحده عربی که یکی از نزدیکترین متحدان واشنگتن در خاورمیانه است، به تازگی بعنوان قطبی برای شرکتهای کشتیرانی شناخته شده که به ونزوئلا برای دور زدن تحریمهای آمریکا کمک می کنند.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، صادرات نفت و فرآورده های نفتی توسط شرکت PDVSA و جوینت ونچرهایش در دسامبر به ۴۸۷ هزار بشکه در روز و واردات سوخت به ۷۵۰۰ بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

ناتوانی شرکت PDVSA برای احیای صادرات و وابستگی جدیدش سوخت وارداتی، فعالیت صنعت نفت این کشور را به پایینترین سطح از دهه ۱۹۴۰ رسانده است.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود تاثیری که تشدید تحریمها روی اقتصاد ونزوئلا داشته، مادورو با حمایت ارتش و کشورهای کوبا، روسیه و چین همچنان در قدرت مانده است.

منبع: