از سوی سازمان زمین شناسی صورت گرفت تدوین برنامه ۱۰ ساله برای شناسایی منابع اقتصادی غیرزنده دریایی در پهنه های آبی

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، ایران را یک کشور دریایی توصیف کرد و اظهار داشت: این سازمان یک برنامه ۱۰ ساله برای فعالیت و شناسایی منابع اقتصادی غیرزنده دریایی در پهنه های آبی کشور در شمال و جنوب تهیه کرده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا شهیدی در نشست کمیته منابع غیرزنده دریایی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت جهان میزان مصرف منابع طبیعی را بیشتر می کند، اظهار داشت: برمبنای پیش بینی ها جمعیت جهان از میزان ۷ و نیم میلیارد نفر درحال حاضر به بیش از ۸ و نیم میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ و نزدیک به ۱۰ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.
شهیدی با تاکید بر اینکه نیاز به انرژی و غذا طی سال های آتی افزوده می شود، اظهار نمود: کمبود و عدم دسترسی، اتمام منابع طبیعی همچون نفت خام سبب چالش های جدید می شود و از طرفی دریاها و اقیانوس ها یکی از منابعی هستند که تا حالا تمامی پتانسیل های آن ناشناخته مانده است.
وی با اشاره به اینکه مرزهای آبی سهم زیادی از مرزهای ایران را می سازند، اشاره کرد: دریای کاسپین در شمال و دریای عمان و خلیج فارس در جنوب، ایران را به کشوری دریایی تبدیل نموده است.
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اشاره کرد: یکی از مهمترین کارهایی که ما می توانیم در کمیته منابع غیر زنده دریایی انجام دهیم، موضوع زیرساخت های آموزشی و پژوهشی است؛ برای اینکه مزیت نیروهای آموزش دیده و متخصص و همین طور تاسیس و تجهیز آزمایشگاه ها و اعتلای سطح دانش و ارتباطات میان پژوهشگران بوسیله چاپ و انتشارات مقالات است.
شهیدی ضمن تاکید بر توجه به موضوع پارک های علم و فناوری که نقش مهمی در افزایش سطح علمی دارد، اضافه کرد: در این کمیته همین طور باید به موضوعات سیاست گذاری در حوزه منابع غیرزنده دریایی، ایجاد و بهبود زیرساخت های تحقیق و توسعه همکاریهای بین المللی، ایجاد بانکهای اطلاعاتی و مشارکت ذینفعان در سیاستگذاری آمایش سرزمین و از همه مهمتر تامین مالی تحقیق و توسعه پرداخته شود.
برمبنای اعلام روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، وی اشاره کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توسط مدیریت زمین شناسی دریایی یک برنامه ۱۰ ساله را جهت فعالیت و شناسایی منابع اقتصادی غیرزنده دریایی در پهنه های آبی کشور در شمال و جنوب تهیه کرده است.