سال جاری ۴ و یك دهم میلیون تن سیب در كشور تولید می شود

به گزارش زیپو كالا مدیركل دفتر میوه های سردسیری و خشك وزارت جهاد كشاورزی برآورد كرد: سال جاری با ۳ درصد افزایش حدود ۴ میلیون و ۱۲۰ هزارتن سیب در كشور تولید شود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، داراب حسنی اضافه کرد: پیشبینی تولید کل میوه های دانه دار در سال ۹۹ طبق گزارش های استان ها حدود ۴ میلیون و ۴۶۶ هزار تن است که ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تن آن در ارتباط با سیب است.
وی درباره میزان ذخیره سیب کشور عنوان کرد: برآورد ذخیره سیب سال جاری حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که ۳ درصد بیشتر از میزان ذخیره سال قبل برآورد می شود.
حسنی با اشاره به اینکه بخشی از سیب های ذخیره شده کشور صادر می شود، تصریح کرد که سال قبل حدود ۷۴۰ هزار تن از سیب های ذخیره شده صادر شد.
وی اضافه کرد: بیشترین میزان سیب ذخیره شده در سردخانه های کشور امسال متعلق به استان های آذربایجان غربی با حدود ۷۵۰ هزار تن و آذربایجان شرقی با ۳۲۰ هزار تن است.
مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، سطح باغات سیب کشور را بر مبنای آمار سال ۹۸ حدود ۲۵۱ هزار هکتار اعلام نمود و اظهار داشت: نزدیک به ۲۳۰ هزار هکتار از این سطح، باغات بارور هستند.
وی ضمن اشاره به اینکه کمتر از ۱۰ رقم مرغوب سیب در باغات ایران کشت شده اند، اذعان داشت: دو رقم اصلی سیب در باغات کشور، رد دلیشز و گلدن دلیشز هستند.
حسنی اشاره کرد: این دو رقم در ۸۵ درصد باغات سیب کشور کشت شده اند.
وی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل را از استان های قطب تولید سیب نام برد.
حسنی با اشاره به اینکه برآوردها نشان داده است سال جاری، سال خوبی برای تولید سیب در کشور بوده است، ابراز امیدواری کرد سال جاری علاوه بر تأمین نیاز داخلی با حمایت های لازم، صادرات این محصول هم رونق یابد.

منبع: