حریری از چرایی برتری اقتصادی چین می گوید از طراحی اینترنت نسل ششم تا قطار پكن به بارسلونا

زیپو كالا: رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می گوید، بررسی ابعاد مختلف فعالیتهای اقتصادی سالهای اخیر نشان داده است كه همین امروز نیز چین قدرت نخست جهان است و تنها به چند سال زمان برای پذیرش نهایی این مورد از طرف سایر كشورها نیاز دارد.
مجیدرضا حریری در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: دولت چین، از چند دهه قبل، با یک برنامه ریزی همه جانبه و طولانی مدت اعلام نمود که مسیر توسعه اقتصادی را طی خواهد نمود و در این بین، از تمام ظرفیت های موجود در این کشور استفاده می نماید. طرحی که نه تنها موفقیت آمیز بوده که حتی امروز توانسته چین را به قدرت برتر اقتصادی جهان تبدیل کند.
وی ضمن اشاره به آمارهای ثبت شده در اقتصاد چین در سالهای گذشته، بیان نمود: چین پر جمعیت ترین کشور جهان است و در حالیکه امکان آن وجود داشت که همین حقیقت، بلای جان اقتصاد این کشور شود، با برنامه ریزی صورت گرفته به نقطه قوت آن تبدیل شد و پکن با اتکا به نیروی انسانی خود توانست، برای دورانی طولانی بالاترین رشد سالانه اقتصادی در بین کشورهای جهان را به ثبت برساند و تداوم این روند، غول جدید اقتصاد را شرق آسیا بیدار کرد.
به قول رئیس اتاق ایران و چین، حتی در دوره کرونا و با وجود آنکه چین اولین کشوری بود که با این ویروس درگیر شد، با گذشت حدود یک سال، تنها کشوری که توانسته از انتشار ویروس جلوگیری کند و تاثیرات اقتصادی آنرا هم خنثی کند، چین بوده است. در حالیکه تمام کشورهای جهان هنوز با کرونا و تبعات اقتصادی آن دست به گریبان هستند، رشد اقتصادی چین مثبت شده است.
حریری افزود: بر مبنای آخرین براوردها، هم اکنون رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ به ۴.۵ درصد رسیده و حتی احتمال دارد در ایام باقی مانده این عدد افزایش پیدا کند. این در شرایطی است که دیگر کشورها با رشد اقتصادی منفی رو به رو شده اند. صرف همین تفاوت سبب می شود افزایش قدرت اقتصادی چین سرعت بگیرد. در بدبینانه ترین حالت تحلیلگران از این می گفتند که چین در دهه ۲۰۵۰ به قدرت برتر اقتصادی تبدیل می شود و در خوشبینانه ترین حالت این عدد را به دهه ۲۰۳۰ می رساندند. با عملکردی که در دوران کرونا به ثبت رسیده، بطور قطع این زمان کوتاه تر هم خواهد شد.
وی درباره جایگاه چین در فعالیتهای زیرساختی و نوین اقتصادی در جهان هم تشریح کرد: امروز چین در تمام حوزه های اقتصادی یا حرف آخر را می زند یا جز سردمداران آن حوزه است. در حوزه صادرات، چین با فاصله بزرگترین صادرکننده جهان است که محصولات خویش را به صورت همزمان از آمریکا و اروپا گرفته تا آسیا و آفریقا صادر می کند و در عمل در تمام نقاط جهان، بازاری برای محصولات خود به دست آورده و هر روز عمقی تازه به آن می بخشد.
رئیس اتاق ایران و چین افزود: در حوزه های زیرساختی اقتصاد، چین وضعیت بسیار مطلوبی دارد. تا چند سال قبل فن آوری قطارهای سریع السیر در انحصار ژاپن و آلمان قرار داشت اما امروز شرکتهای چینی در این عرصه ها حرف نخست را می زنند. در زمینه راهسازی و جاده سازی هم پیمانکاران بزرگ چینی در تمام جهان فعال شده اند. چین با اتکا به همین توانایی بحث احیای جاده ابریشم را به شکل جدی پیگیری کرده و در حوزه های مختلف آنرا دنبال کرده است.
حریری افزود: در حوزه ریلی امروز خطوط راه آهن از جنوبی ترین نقاط چین شروع شده تا شهر بارسلونا در غربی ترین نقطه اروپا، فعالیت می کند و قطارهای تجاری با برنامه ثابت در آنها حرکت می کنند. در زمینه دریایی چین در بنادر مختلف سرمایه گزاری نموده و حضوری جدی دارد. یکی از نمونه های آن سرمایه گذاری در بندر گوادر پاکستان در نزدیکی چابهار ایران است. با کنار هم قرار دادن تمام این قطعات پازل، به این نتیجه می رسیم که چین به دنبال افزایش پایگاه های خود و اعلام قدرت در عرصه اقتصاد است.
وی به پیشرفت های چین در عرصه فن آوری هم اشاره نمود و اظهار داشت: در حالیکه امروز جهان به فکر اینترنت نسل پنجم است و خیلی از شرکت ها از آماده نبودن زیرساخت های لازم برای اجرایش صحبت می کنند، در چین شرکت هایی مطالعات و طراحی اینترنت نسل ششم را هم تمام کرده اند و صرفاً منتظر اجرایی شدن اینترنت نسل پنج هستند تا بعد از آن گام بعدی خویش را رونمایی کنند. بدین سان امروز در جهان نمی توان حوزه فن آوری مجازی را بدون چینی ها تصور کرد.
رئیس اتاق ایران و چین افزود: در حوزه اکتشافات فضایی، در حالیکه تمامی کشورهای توسعه یافته از یک ایستگاه بین المللی و ظرفیت مشترک برای رفتن به فضا استفاده می نمایند، چین به دنبال تاسیس ایستگاه مخصوص به خود و انجام اقدامات منجصر به فرد در این حوزه می باشد. کاری که حتی امریکا و روسیه هم نتوانستند انجامش دهند. با در کنار هم قرار دادن تمام این آمارها، آنچه قطعی به نظر می آید، بدل شدن چین به قدرت نخست اقتصادی جهان است اما شاید هنوز دنیا و آمریکایی ها آماده پذیرش آن نشده اند.
حریری با اشاره به اینکه در سابقه جهانی تغییر در ابرقدرت ها، بی حاشیه نبوده است، اظهار داشت: از زمانی که هلند و اسپانیا بعنوان اولین کشورهای استعمارگر پا به جهان گذاشتند و بعد از آن قدرت در اختیار انگلستان قرار گرفت تا چند دهه قبل که آمریکا بعنوان قدرت برتر جهانی خویش را معرفی نمود، این تغییر و جابجایی ها هیچگاه بدون مقاومت نبوده و باید دید در دوره جدید در این حوزه چه اتفاقی رخ خواهد داد.

منبع: