سپرده گذاری ۴۴ هزار میلیاردی از ارز نفتی

از محل ذخائر ارزی صندوق توسعه ملی بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان جهت اعطای تسهیلات در بانكهای عامل سپرده گذاری شده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، از شروع تاسیس صندوق توسعه ملی در کنار تسهیلات ارزی، قسمتی از منابع صندوق بر طبق تکلیف قانونی به تسیهلات ریالی اختصاص یافته است. این تسیهلات طبق قوانین بودجه سنواتی تا انتهای سال ۱۳۹۳ بوسیله انعقاد قرارداد عاملیت ریالی با بانکهای عامل پرداخته شده و از شروع سال ۱۳۹۴ صندوق نسبت به سپرده گذاری ریالی در بانکهای دولتی و خصوصی جهت اعطای تسیهلات ریالی به طرح های تعیین شده، اقدام نموده است. در این حالت صندوق تنها عامل توزیع سپرده های ریالی بوده و نقشی در تخصیص موردی این تسهیلات به طرح ها و فعالیت ها ندارد و مسئولیت آن برای برعهده بانکهای سپرده پذیر است.
این در حالیست که گزارش صندوق توسعه ملی در سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ از محل قراردادهای عاملیت ریالی که بر طبق نظام نامه ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ریالی به متقاضیان از محل منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شده حدود ۱۱ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان به طرح ها و پروژه های معرفی شده از جانب بانکهای عامل اختصاص و به حساب بانک ها واریز شده است که تا اختتام شهریورماه گذشته حدود ۹۸۶۶ میلیارد تومان موجب اصل تسهیلات دریافتی به صندوق بازدریافت شده و ۲۱۷ میلیارد تومان نزد بانک ها بعنوان اصل تسهیلات جاری باقی مانده است که با سود مترتب در سالهای آتی دریافت خواهد شد.

وضعیت سپرده گذاری صندوق در بانک ها
اما از شروع سال ۱۳۹۴، در اجرای حکم ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت، صندوق نسبت به سپرده گذاری در بانکهای دولتی و خصوصی جهت اعطای تسهیلات ریالی به طرح های اقتصادی، اقدام نمود.
میزان اعتبارات مصوب شده بابت سپرده گذاری در امتداد اجرای این قانون در بانکهای دولتی و خصوصی در شش ماه اول سال قبل در مجموع حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. همین طور وجه ۲۰ فقره قرارداد از قراردادهای ابلاغ گردیده سال ۱۳۹۷ در مجموع به مبلغ حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان در شش ماه اول سال جاری به حساب بانک ها واریز شده است.
صندوق توسعه ملی از شروع سال ۱۳۹۴ تا اختتام شهریور سال قبل در امتداد اجرای ماده ۵۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت (۲) اعتباری حدود ۳۷ هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان جهت سپرده گذاری در ۲۵ بانک دولتی و خصوصی مصوب کرده است.
این در شرایطی است منابع صندوق در بخش های دیگر قانونی همچون تبصره (۱۸) قانون بودجه و همین طور قانون پشتیبانی از توسعه و ایجاد اشتغال نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
در مجموع میزان کل سپرده گذاری های ریالی انجام شده توسط صندوق توسعه ملی در بانکهای دولتی و خصوصی از شروع سال ۱۳۹۴ تا اختتام شهریورماه سال ۱۳۹۸ در اجرای قوانین مربوطه حدود ۴۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که تا اختتام شهریورماه سال قبل مانده اصل این سپرده ها نزد بانک ها ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یعنی ۶۶.۷ درصد از کل مبالغ سپرده گذاری شده است.
گفتنی است؛ صندوق توسعه ملی از اویل دهه ۹۰ در برنامه پنجم توسعه با دو ماموریت اصلی تبدیل قسمتی از عواید فروش نفت و گاز و فرآورده های آنها به ثروت های ماندگار، مولد و سرمایه های زاینده و همین طور حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز کشور به وجود آمده و سالانه طبق قانونی قسمتی از درآمدهای نفت و فرآورده های آن به صندوق واریز می شود.