بررسی وضعیت بازار فولاد در مجلس انتقاد نماینده خلخال از نظارت ضعیف بر چرخه تولید و توزیع فولاد

به گزارش زیپو كالا نماینده مردم خلخال در مجلس تصریح كرد كه تولید فولاد حدود دو برابر مصرف داخلی بوده اما قیمت آن بالاتر از قیمت های عرف بین المللی است و این مبین عدم نظارت بر بازار و سوداگری ها توسط دلالان است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، سید غنی نظری خانقاه در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد وضعیت بازار فولاد، بیان نمود: امروز شاهدیم که ۶۰ درصد فولاد به صورت شمش به فروش می رسد و این یعنی خام فروشی و این مغایر قانون برنامه ششم توسعه است. تنها ۲۲ درصد سهم فولاد در بورس به فروش می رسد و این یعنی عدم اجرای درست قانون و نظارت ها در این بخش کار آمد نیست.
ایشان در ادامه اظهار نمود: تولید در صنعت فولاد حدود دو برابر مصرف داخلی است، اما قیمت آن بالاتر از قیمت های عرف بین المللی است و این تناقض نشان دهنده عدم نظارت بر بازار و سوداگری هایی است که توسط دلالان صورت می گیرد، و امروزه شاهد رشد سلطان های فولاد هستیم.
نماینده مردم خلخال در مجلس خاطرنشان کرد: وزارت صمت در وظایف خود برای نظارت بر بازار کوتاهی کرده و تولیدکنندگان به حال خود رها شده اند و هر قیمت گذاری که باب میل خود باشد، انجام می دهند و مصرف کننده و منافع عمومی در نظر گرفته نمی شوند و چطور است که یک بنگاه اقتصادی کوچک، یک کشاورز یا یک مغازه دار بارها و بارها مورد نظارت، فشار و بازرسی قرار می گیرد، اما کارخانجات فولاد هر طور دلشان بخواهد، قیمت گذاری کرده و محصولات را در بازار عرضه می کنند.
نظری در انتها تصریح کرد: وزیر صمت باید تکمیل چرخه نظارت بر عرضه کالا توسط کارخانجات تولید فولاد را در اولویت قرار دهد تا محصولات فولادی به مصرف کننده واقعی برسد و دست دلال ها و واسطه ها کوتاه شود و برابری قیمت ها و نظام عرضه و تقاضا در صنعت فولاد ایجاد شود و بورس در عرصه فولاد فعالتر عمل کند.