تداوم كاهش قیمت ارز تحت تأثیر انتخابات آمریكا

به گزارش زیپو كالا یك تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینكه بانك مركزی باید ثبات در بازار ارز را در اولویت قرار دهد، اظهار داشت: حالا بانك مركزی می تواند با عرضه بیشتر شرایط كاهش قیمت ارز را فراهم آورد اما این امر به نتیجه انتخابات آمریكا بستگی دارد.
کامران ندری در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار را نمی توان بی تأثیر دانست اما عامل اصلی در کاهش های اخیر قیمت در بازار ارز که تنها در این بازار اتفاق نیفتاده است بلکه بازار سهام، خودرو، طلا و.. هم تحت تاثیرنتایج انتخابات آمریکا روند کاهشی پیدا کرده اند. از طرفی دیگر، ریسک سرمایه گذاری در بازارهای دارایی های سرمایه ای بسیار بالا رفته است، چونکه اگر ترامپ رای بیاورد، یک اتفاقی می افتد و اگر بایدن انتخاب گردد اتفاق مخالف آن رخ می دهد؛ ازاین رو افرادی که منابع ریالی دارند فعلا تصمیم دارند تا دارایی خریداری نکنند تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود.
وی ادامه داد: دلیل سرمایه گذاری نکردن این افراد، پرریسک بودن خرید دارایی در شرایط فعلی است و از آنجائیکه بسته به نتایج انتخابات آمریکا، این افراد یا خیلی سود می برند یا به شدت متضرر می شوند، فعلا اقدامی انجام نمی دهند.
این کارشناس اقتصادی افزود: تا یکی دو هفته آینده در بازار دارایی های سرمایه ای افزایش قیمت نخواهیم داشت. همچنین، در این زمان در این بازارها تقاضایی هم وجود نخواهد داشت. در این شرایطی که تقاضا در بازار ارز وجود ندارد بانک مرکزی می تواند تأثیر بیشتری بر کاهش قیمت ارز بگذارد اما این ریسک هم وجود دارد که یکباره بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا وضعیت معکوس شود.
در ادامه ندری با تاکید براینکه بانک مرکزی باید ثبات در بازار ارز را در اولویت قرار دهد، اظهار داشت: همه چیز به نتیجه انتخابات آمریکا بستگی دارد چونکه اگر بایدن انتخاب شود، کاهش قیمت ارز می تواند تداوم پیدا کرد اما در صورت انتخاب شدن مجدد ترامپ بازار ارز مجدد به روند افزایشی خود باز می گردد.

منبع: