در گزارش زیپو كالا مطرح شد؛ دولت روش های موازی فروش نفت را تضعیف كرد

به گزارش زیپو كالا یك كارشناس بورس انرژی با تاكید بر اینكه عرضه نفت در بورس شكست نخورده است، اظهار داشت: دولت با حذف اجبار قانونی عرضه نفت در بورس در جهت تضعیف روش های موازی فروش نفت گام برداشته است.

صادق مردانی، کارشناس بورس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره توقف عرضه نفت در بورس انرژی با برداشته شدن اجبار قانونی آن اظهار داشت: هر چند در لایحه بودجه سالجاری، اجبار عرضه نفت در بورس برداشته شد، اما راه اندازی و تقویت بورس نفت همچون وظایف قانونی شرکت ملی نفت ایران به حساب می آید. وزارت نفت بعد از مجوز سران قوا و الزامی که از جانب این نهاد بوجود آمد خویش را مجری این فرمان نشان داد؛ در ادامه شیوه نامه ای هم در همین راستا تدوین و البته اصطلاحاتی هم در آن انجام داد.
وی با اشاره به اینکه به نظر می آید بخش های مختلف وزارت نفت با یکدیگر در این حوزه هماهنگی ندارند، افزود: در ظاهر وزارت نفت بعنوان نهادی حاکمیتی مجری تصمیمات سران قوا است و در این حوزه اقداماتی هم انجام داد. اما در باطن و به گواه خیلی از مراجعین برای خرید نفت از بورس انرژی، شاهد بی میلی و بی اختیار بودن اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران جهت استفاده از روش های موازی فروش نفت در مقابل شکل سنتی آن توسط این معاونت بودیم. بی میلی که شاید به صورت رسمی به آن اذعان نمی شد ولی وجود آنرا نمی توان کتمان کرد.
به گفته این کارشناس بورس نفت، شرایط تحریمی دشوار است و نمی توان منکر آن شد؛ بنابراین اجرای اقدامات یکپارچه در جهت افزایش ظرفیت فروش نفت به سهولت صورت نمی گیرد. چون که به هر حال هرچند افزایش صادرات نفت برای کشور مهم می باشد، اما در همین حال باید احتیاط ویژه برای شناختن متقاضی به خرج داد تا مبادا روش های دور زدن تحریم، عیان شود. از سویی دیگر باید از همه ظرفیت ها برای افزایش صادرات نفت استفاده نماییم. ایجاد تعادل بین این دو هدف نیازمند تلاش، اهتمام و اراده جدی است.
مردانی با اشاره به اینکه زمانی که تحریم هستیم، روش فروش نفت متفاوت می شود، افزود: تابحال هر تحریمی که آمریکا ضد ایران اعمال کرده بر مبنای مستندات بوده است. بدین سان نمی توان انتظار داشته باشیم خریداران نفت در روزهای تحریم به صورت رسمی و علنی به عرضه اسناد خود بپردازند و طبیعتاً باید اهلیت آنها در سیستم کدگذاری شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت با حذف اجبار عرضه نفت در بورس در لایحه بودجه سالجاری در حقیقت در جهت تضعیف روش های موازی فروش نفت به جز از راه شرکت ملی نفت ایران گام برداشته است، خاطرنشان کرد: بورس نفت باید در روزهای بدون تحریم یا شرایط مناسب تر راه اندازی و تقویت می شد تا در زمان تحریم مشکلات آن برطرف شده باشد و بتوان بعنوان ابزار کارآمد از ان استفاده نمود. این در شرایطی است که بورس نفت دقیقاً در بدترین شرایط تحریمی اجرایی شد و شاهد تحمیل شرایط به آن بودیم.
این کارشناس بورس انرژی در پاسخ به اینکه آیا می توان گفت عرضه نفت در بورس شکست خورده است، تصریح کرد: نه شکست نخورده است بلکه ما نتوانستیم معادلات مورد نیاز استفاده از آنرا بر مبنای شرایط تحریمی تدوین نماییم. باید روش ها و جزئیات اجرای آن چکش کاری شود.

منبع: