بررسی قانون مالیات بر عایدی مسكن در دولت

بنا به قول وزیر راه و شهرسازی، درمورد قانون مالیات بر عایدی سرمایه بیشتر از ۲۰ جلسه كار كارشناسی در كمیسون اقتصادی دولت انجام شده و هفته گذشته به صحن دولت رفته است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از سال ۱۳۹۷ مطرح شده بنا به دلایلی هنوز محقق نشده است. ابتدا مجلس روی این قانون کار کرد اما سپس قرار شد دولت دراین زمینه لایحه ارائه دهد. با وجود آنکه بعضی کارشناسان روند بررسی این لایحه را کند قلمداد می کنند، بنا بگفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی دو سال قبل بیش از ۲۰ جلسه در کمیسیون اقتصادی دولت بر روی قانون مالیات بر عایدی سرمایه کار کارشناسی مفصل انجام شده که هفته گذشته به صحن دولت رفته و الان در حال بررسی است. وزارت اقتصاد مسئولیت پیگیری این قانون را بر عهده دارد.
به دنبال نوسان قیمت در بازارهای غیرمولد همچون طلا، ارز، خودرو و مسکن، دولت و مجلس از حدود دو سال قبل بر آن شدند تا برای معاملات سوداگرانه در این بازارها مالیات وضع کنند؛ نگاهی که در خیلی از کشورهای در حال توسعه انجام شده و به کنترل قیمت این بازارها انجامیده است.
یکی از بازارهایی که الان در دست سوداگران و سفته بازان قرار دارد و حدودا هیچ نوع مالیاتی برای آن وضع نشده بازار مسکن می باشد. مدتی قبل، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت که ۷۷ درصد معاملات مسکن از نوع سوداگرانه است. از حدود دو سال قبل زمزمه قانون مالیات بر خانه های خالی و مالیات برعایدی املاک مطرح شده اما اولی بعد از تصویب مجلس با ۱۶ ایراد شورای نگهبان روبه رو شده و دومی هنوز از دولت به مجلس نرفته است. البته وزارت راه و شهرسازی از اواخر بهمن ماه سال قبل سامانه ای تحت عنوان سامانه املاک و اسکان برای شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه به وجود آورده که طبق آخرین آماری که محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ارائه داده حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی کشور در این سامانه ثبت و شناسنامه دار شده اند. با این وجود طبق تازه ترین صحبت اسلامی وزیر راه و شهرسازی تنها برای ۱۹۲ هزار واحد خالی پیامک ارسال شده که تناسبی با حدود ۲.۵ میلیون خانه خالی مطابق آمار سال ۱۳۹۵ ندارد. گفته می شود حدود دو سال زمان می برد تا کل ۲۸ میلیون واحد مسکونی کشور در این سامانه به ثبت برسد.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که همیشه بر ضرورت تغییر ماهیت بازار مسکن از سرمایه ای به مصرفی تاکید دارد اخیرا گفته است: در بخش مسکن باید این اهتمام وجود داشته باشد که سرمایه از بخش تولید و عرضه مسکن به این بهانه خارج نشود و قانون مالیات بر عایدی سرمایه باید این هنر را داشته باشد تا آن بخشی را که می خواهد از مسکن بعنوان سرمایه استفاده نماید از صحنه خارج کند.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: سامانه املاک و اسکان سال قبل طراحی و رونمایی گردید و چندی است که بارگذاری در این سامانه شروع شده است. از دو ماه گذشته پیامک در دو مرحله برای ۱۰۲ هزار واحد و سپس ۹۰ هزارواحد از مالکان خانه خالی جهت استعلام و راستی آزمایی ارسال شده است.
بگفته اسلامی، صاحبان خانه های خالی یا باید واحدهای خودرا بفروشند و یا در بازار اجاره عرضه کنند. در غیر این صورت با اجرای قانون، مشمول مالیات می شوند.
وی اظهار داشت: دستورالعمل و شیوه نامه ای تنظیم شده که برمبنای آن، صاحبان خانه های خالی و یا نیمه تمام می توانند در طرح اقدام ملی مسکن وارد شوند و واحدهایشان راعرضه کنند. در مقابل وزارت ره و شهرسازی، زمین مرغوب در اختیار این عده قرار می دهد تا جریان تولید و عرضه مسکن تداوم یابد.
وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: با واسطه گری و سوداگری در بخش مسکن به شدت برخورد می نماییم.

منبع: