شغل های خانگی، سرمایه و هزینه زیاد نمی خواهد

یك فعال حوزه كار بر ضرورت احیای مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت كسب و كارهای خانگی در روزهای كرونا تصریح كرد و اظهار داشت: مشاغل خانگی بودجه و سرمایه بالایی نمی خواهد و با كمترین هزینه قابل راه اندازی است.
ناصر چمنی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نتایج انتشار کرونا بر خیلی از مشاغل اظهار داشت: در بحث کرونا یکی از مجموعه هایی که بیشترین صدمه را از کرونا متحمل شدند، صنوف و بخشهای خدماتی مثل هتل ها، سینماها و باشگاهها بودند. خوشبختانه در واحدهای تولیدی و صنعتی مشکلی به وجود نیامد و شاهد بودیم که مجموعه های تولیدی مثل تولید مواد ضدعفونی و محصولات بهداشتی رونق بسیاری داشتند.
شروع هر کسب و کار نیازمند حمایت مالی
وی شروع هر نوع کسب و کار را نیازمند حمایت مالی و تزریق نقدینگی دانست و اظهار داشت: معتقدم در شرایط حاضر باید به سمت فعالیت های نوآورانه برویم. الان در کشور جوانان تحصیلکرده زیادی داریم که شاید به خاطر نیاز مالی نتوانسته اند نوآوری های خویش را عرضه کنند، در حالیکه با اختصاص یک وام کوچک، فرصت اشتغالزایی و خلاقیت و نوآوری به وجود می آید.
این فعال حوزه کار درباره مشاغل قابل راه اندازی در دوران کرونا اظهار داشت: اگر می خواهیم تولید و اشتغال با هم رونق بگیرد، باید به سمت توسعه فعالیت های نوآورانه و اجرای طرح های دانش بنیان برویم. هم اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گام های مثبتی در جهت پشتیبانی از کارآفرینان و دانش بنیان ها برداشته و صندوق کارآفرینی امید هم به منظور پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان خط اعتباری ویژه ای مختص کرده است.
حمایت از ایده های نخبگان و جوانان تحصیلکرده
به قول چمنی، در دوران کرونا با پشتیبانی از طرح های نخبگان و دانش آموختگان ضمن فراهم کردن بستر اجرای ایده های نوآورانه، می توان زمینه تولید و اشتغال برای جوانان جویای کار را به وجود آورد.
این فعال حوزه کار درعین حال احیای مشاغل خانگی در روزهای کرونا را سفارش کرد و اظهار داشت: اگر در ایام اول انتشار کرونا که با کمبود ماسک و مواد ضدعفونی در کشور روبه رو شده بودیم، از ظرفیت اشتغال خانگی استفاده می کردیم، جلوی التهاب بازار کار گرفته می شد و از کمبود ماسک رنج نمی بردیم ولی به تدریج که بر شرایط مسلط شدیم با یک بسیج همگانی ماسک را در خیلی از منازل و حتی مساجد به شکل انبوه تولید کردیم و در کوتاهترین زمان به خودکفایی رسیدیم.
کسب و کار خانگی بودجه و سرمایه بالا نمی خواهد
وی اظهار داشت: راه اندازی کسب و کار خانگی بودجه آنچنانی نمی خواهد و احتیاج به سرمایه گذاری اولیه ندارد، ابزار آن هم در تمام منازل هست، بنابر این امروز بهترین زمان برای احیا و توسعه مشاغل خانگی است و در شرایطی که کرونا هنوز ریشه کن نشده و به ماسک و مواد ضدعفونی نیاز داریم باید از این فرصت به شکل مطلوب استفاده نماییم.