قاچاق فرآورده های نفتی كاهش پیدا كرد

به گزارش زیپو كالا افزایش پدیده قاچاق فرآورده های نفتی همچون معضلاتی بوده كه با اقدامات صورت گرفته از جانب متصدیان صنعت نفت كنترل و مدیریت شده است و الان شاهد كاهش قاچاق فراورده های نفتی هستیم.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، با عنایت به اختلاف فاحش قیمت فرآورده های نفتی یارانه ای در داخل و خارج از کشور بازار پررونقی برای سوداگری و سواستفاده شبکه های گسترده قاچاق مهیا شد. کاهش آمار قاچاق فرآورده ها بویژه بنزین و گازوئیل که از طرفداران بیشتری هم در میان محصولات تولید شده برخوردار می باشد از مدت ها پیش جزو دغدغه های کشور بوده است.
در این راه به عنوان یک راهکار کوتاه مدت و مقطعی یا باید نرخ فرآورده ها افزایش می یافت، یا باید با متوسل شدن به روشی دیگر مجراهای اصلی قاچاق در نحوه توزیع و دستیابی سواستفاده گران کور می شد. بدین منظور توسعه زیرساخت های نرم افزاری و همچنین اصلاح سامانه ها و فرآیندهای موجود مورد توجه قرار گرفت که خروجی این کار منجر به نزولی کردن آمار قاچاق فرآورده ها بویژه گازوئیل شد.
اصلاح سامانه تجارت آسان، تخصیص سهمیه به ناوگان حمل و نقل سنگین(دیزل) مبتنی بر پیمایش، پایش سیستمی سوخت مایع ارسالی و مصرفی نیروگاه ها، استقرار سامانه فروش سوخت مرزی و ایجاد سامانه ثامن(ثبت الکترونیکی معاملات نفتی)، همچون راهکارهایی بوده که شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی در جهت کاهش قاچاق به مرحله اجرا درآورده است.
در مورد سامانه درخواست فرآورده های نفتی (تجارت آسان) باید گفت متقاضیان درحوزه های مختلف کشاورزی، حمل و نقل دریایی، تأمین منابع آب، صنایع، اصناف و معادن و… به صورتی شفاف می توانند به صورت مجانی درخواست خویش را در سامانه ثبت و پیگیری کنند، این امر درشرایطی محقق می شود که با برقراری ارتباط برخط با دستگاه های متولی شامل وزارت کشاورزی، وزارت صمت و… و. دقت فرایند تخصیص سهمیه افزایش یافته و درادامه از تخصیص سهمیه مازاد بر نیاز واقعی جلوگیری شود.
ارتقای سامانه هوشمند سوخت و آماده سازی آن برای طرح تخصیص سوخت مبتنی بر پیمایش هم در مدت کوتاهی از جانب وزارت نفت عملیاتی شد، همینطور ایجاد سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی از دیگر اقداماتی بوده که فرآیندها و استقرار آن انجام شده است.
ازسوی دیگر باید گفت با عنایت به این که حدود نیمی از نفت گاز توزیعی در بخش حمل و نقل سنگین مصرف می شود با تغییر زیرساخت کارت هوشمند سوخت در بخش نفت گاز و آماده سازی آن برای طرح تخصیص سهمیه سوخت مبتنی بر پیمایش و اجرای ان از نیمه دوم سال ۹۴ همچون اقدامات مهم و موثر در پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی بوده است که درادامه با یک تیرو دونشان اجرای این طرح ضمن محدودیت عرصه جولان قاچاقچیان، روزانه ۵ میلیون لیتر هم صرفه جویی در مصرف نفت گاز صورت گرفته است.

منبع: