معاون وزیر جهاد كشاورزی: ۶ و سه دهم میلیون تن گوجه فرنگی امسال در كشور تولید شد

به گزارش زیپو كالا مدیرعامل سازمان مركزی تعاون روستایی ایران، اظهار داشت: برآوردهای انجام شده بیان كننده تولید ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی در كشور است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی طهماسبی با اعلان اینکه برآوردهای انجام شده بیان کننده تولید ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی در کشور است، اعلام نمود: از کل تولید محصول گوجه فرنگی کشور، در حدود ۶۰۰ هزار تن آن مربوط به گوجه فرنگی گلخانه ای است که هیچ مشکلی دراین زمینه از نظر بازار صادرات و فروش وجود ندارد.
وی با اشاره به این که اغلب مشکلات این بخش، در پیک فصل تولید گوجه فرنگی در مزارع است، اشاره کرد: در استان هایی مانند آذربایجان غربی و سایر استان های سردسیر که اوج تولید در فصل تابستان است، هر چقدر که کارخانه ها مبادرت به خرید منصفانه از کشاورزان کنند و بازار کشش مصرف تازه خوری را داشته باشد، دولت دراین زمینه ورود نمی نماید.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اضافه کرد: در صورت کاهش قیمت، برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان و جبران هزینه تمام شده محصول، دولت با هدف پشتیبانی از تولید کننده وارد خرید حمایتی این مساله می شود تا قیمت ها متعادل شود.
وی با اشاره به این که مازاد تولید فقط در فصل تابستان است، اظهار داشت: صنایع تبدیلی متولی اصلی پس از برداشت محصول هستند و ما در اغلب استانها دراین زمینه با کارخانجات به توافق رسیده ایم.
این مقام مسئول درباره این که خرید گوجه فرنگی اغلب حمایتی است، اشاره کرد: دولت مجوز داده تا وقتی که قیمت متعادل شود وارد عرصه خرید شود.
طهماسبی با اشاره به صادرات سیب درختی به بازارهای روسیه و کشورهای اتحادیه اوراسیا نیز، افزود: تولید سیب درختی در کشور بالای چهار میلیون تن است و جزو محصولاتی است که در سالهای اخیر به صورت مطلوب صادر شده است؛ به نحوی که پارینه بیش از ۷۰۰ هزار تن صادرات انجام شد که بیش از ۵۰ درصد آن، متعلق به استان آذربایجان غربی است.
وی اشاره کرد: مهمترین موضوع در بخش سیب آذربایجان غربی سیب صنعتی است که باید بطور جدی به این مساله پرداخته شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید بخش عمده ای از سیب کشور در آذربایجان غربی اضافه کرد: صادر کننده های خوبی در این استان فعال می باشند و حدود ۳۰ درصد سیب کشور در این استان تولید می شود.
طهماسبی افزود: تولید سیب درختی نیازمند یک زنجیره بوده و لازم است تا اتحادیه های تولید کنندگان استان صنایع کوچک راه اندازی کرده و در چارچوب زنجیره در عرصه رقابت از حق و حقوق خود دفاع کنند.

منبع: