اوضاع تورم بین كالا و خدمات مصرفی ایرانیها

زیپو كالا: حدودا در میان تمامی گروه كالا و خدمات مصرفی در مرداد ماه افزایش تورم ثبت شده و «حمل و نقل» با ۶۵ درصد افزایش قیمت نسبت به مرداد ماه سال قبل بیشترین رشد هزینه را برای ایرانیها داشته است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، گزارشی که بتازگی مرکز آمار از وضعیت نرخ تورم و تغییرات هزینه ای خانوارهای ایرانی در مرداد ماه منتشر نمود از این حکایت داشت که تورم سالانه حدود ۰.۶ درصد کاهش داشته است اما تورم نقطه به نقطه که نشان دهنده میزان افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است باز هم با افزایش همراه بود؛ بطوریکه تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه به ۳۰.۴ درصد رسید و نشان داد که هزینه خانوارهای ایرانی بطور میانگین بیش از ۳۰ درصد نسبت به مرداد ماه سال قبل برای خرید کالا وخدمات افزایش داشته است.
این در حالیست که بررسی وضعیت تورم در میان کالا و خدمات حاکی از آنست که تورم در گروه «خوراکی ها و آشامدینی ها» ۲۵.۸ درصدی قیمت نسبت به پارینه و ۳.۵ درصدی در مقایسه با تیر ماه رشد دارد.
اما در حوزه «حمل ونقل» بیشترین افزایش قیمت ثبت شده است؛ بطوریکه در مرداد ماه نسبت به همین ماه در سال قبل ۶۵ درصد افزایش قیمت وجود دارد و تورم سالانه نیز به ۴۷ درصد رسیده است.
در عین حال که در تورم ماهانه نیز حوزه «حمل و نقل» جزو بالاترین افزایش ها طبقه بندی شده و تا ۵.۲ درصد نسبت به تیر ماه افزایش قیمت دارد.
گروه« نان و غلات »دومین گروه کالاهای مصرفی خانوارها است که افزایش ۴۲.۱ درصدی نسبت به مرداد ماه سال قبل دارد. در این گروه تورم سالانه ۳۱.۹ و تورم ماهانه نیز ۴.۴ درصد ثبت شده است.
اما بالاترین تورم ماهانه در میان کالا و خدمات به گروه «آب، برق و سوخت» برمی گردد که ۱۲.۶ درصد بوده و در صورتیکه تورم نقطه به نقطه آن ۷.۵ درصد گزارش شده است.
گروه «چای، قهوه، کاکائو و…» نیز از دیگر گروه های با تورم بالا است و افزایش قیمت در آن نسبت به مرداد ماه سال قبل به ۳۲ درصد می رسد در عین حال که تورم ماهانه بالای داشته و تا ۶.۹ درصد ثبت شده است.
در ماه اخیر پس از حواشی که در ارتباط با چرایی افزایش نرخ تورم مطرح بود، سازمان برنامه و بودجه دلیلی این مساله را افزایش نرخ ارز در مدت اخیر اعلام نمود و از طرف دیگر بانک مرکزی هر چند این مساله را رد نکرد ولی نحوه تامین مالی برای جبران کسری بودجه خصوصاً از محل فروش ارز صندوق توسعه ملی و اثر گذاری آن بر تورم را مطرح کرده بود.

منبع: