حق تقدم در واگذاری سهام كارخانه ها با كارگران است

به گزارش زیپو كالا یك مقام مسئول كارگری با اعلان اینكه كارگران قدرت سرمایه گذاری در هیچ بازاری را ندارند، اشاره كرد: در بحث واگذاری سهام كارخانه ها اولویت با كارگران است چونكه آنها مجموعه را سرپا نگه داشته و در رشد و پیشرفت كارخانه اثرگذار بوده اند.
هادی ابوی در گفت و گو با ایسنا، درباب واگذاری سهام کارخانجات دولتی در بورس ابراز عقیده کرد و اظهار داشت: این اقدام می تواند اثرات مثبت و سازنده ای هم برای کارخانه ها و هم برای کارگران آن به دنبال داشته باشد. البته نمی گوییم حق مالکیت را به کارگران بدهند ولی انتظار داریم در واگذاری سهام کارخانه ها اولویت به کارگران داده شود.
وی افزود: تاکید ما این است که اگر تصمیم به واگذاری سهام کارخانه ها گرفته شده حق تقدم به کارگران داده شود چونکه کارگران سالها در این مجموعه ها زحمت کشیده و عمر خودرا در جهت رشد و پیشرفت واحدها صرف کرده و مجموعه را سرپا نگه داشته اند.
تقویت بنیه مالی کارگران با قرار دادن در اولویت واگذاریها
دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اعلان اینکه در گذشته سهام مازاد و تشویقی کارخانه ها برای بالا بردن انگیزه کارگران پیش بینی شده بود، اظهار نمود: متاسفانه دریافتی و حقوق کارگران ناچیز است و قدرت سرمایه گذاری در هیچ بازاری را ندارند و اگر بتوان آنها را به طریقی وارد بورس کرد، در وضع درآمد و معیشت و تقویت بنیه مالی آنها اساسا اثرگذار خواهد بود.
پرهیز از واگذاری سهام کارخانه های زیان ده در بورس
وی در عین حال پرهیز از واگذاری سهام کارخانه های زیان ده را خواهان شد و اظهار داشت: اگر به دنبال واگذاری سهام کارخانه های دولتی هستیم نباید کارخانه های ضررده در بورس واگذار شوند و در صورت عرضه کارخانجات، در بحث مدیریتی دقت لازم صورت گیرد.
تحقیق و تفحص از کارخانه های خصوصی سازی شده
ابوی در بخش دیگری از گفت و گو با ایسنا، درباره دستور رئیس جدید دیوان محاسبات برای تحقیق و تفحص از شرکت هفت تپه اظهار داشت: ما هم از دیوان محاسبات برای چنین دستوری و هم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که سه نماینده را مامور رسیدگی به این مساله کردند، کمال تشکر را داریم. سالهای سال است که بر ضرورت تحقیق و تفحص از کارخانه هایی که به شکل خصوصی سازی واگذار شده اند تاکید می نماییم و امیدواریم این رویه درباب سایر کارخانه های خصوصی سازی شده نیز دنبال شود.
دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران اشاره کرد: نحوه واگذاری این کارخانه ها، ملک و املاک و دارایی های آنها و اینکه کارخانه ها به چه قیمتی فروخته شده اند، باید بررسی و مشخص شود. خوشبختانه مجلس ورود کرد و سه نماینده برای پیگیری مطالبات کارگران مشخص شدند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، رئیس جمهور در ایام اخیر باتوجه به تجربه موفق واگذاری قسمتی از سهام شستا، بر واگذاری سهام کارخانه های دولتی در بورس تاکید نمود. روز گذشته نیز رئیس دیوان محاسبات در امتداد ماده ۴۲ قانون دیوان محاسبات کشور دستور انجام تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری و نظارت بر واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را بمنظور احقاق حقوق کارگران آن صادر کرد.

منبع: