با اموال مازاد بانك ها می توان ۵۰۰ هزار مسكن ساخت

با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانك ها كه الان روی دست اقتصاد كشور مانده می توان حدود ۵۰۰ هزار واحد مسكن ملی راه اندازی كرد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، آذر ماه سال قبل ارزش املاک و اموال مازاد بانک ها از جانب وزارت اقتصاد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام گردید. این اموال یا از راه تضامین تسهیلات گیرندگانی که بدهی خویش را پرداخت نکرده اند به دست آمده یا املاکی​ است که بانک ها زمانی نیاز داشته و خریده اند مثل شعب اما الان به آن نیاز ندارند و سوم املاکی​ است که بابت بدهی دولت دریافت کرده اند.
از سوی دیگر بانک ها طی سالهای اخیر برای حفظ ارزش دارایی های خود در شرایط تورمی مبادرت به خرید پروژه های مسکونی و تجاری کرده اند که گفته می شود الان قصد واگذاری آنرا دارند. طبق قانون باید این املاک تا آخر سال جاری واگذار شود و در غیر اینصورت بانک ها با جریمه های سنگین مواجه خواهند شد.

ارزش املاک بانکها معادل رقم تسهیلات برای راه اندازی یک میلیون خانه
مسؤلان دولتی و نمایندگان مجلس اخیرا جلساتی را برای راه اندازی سالانه یک میلیون واحد مسکونی توسط بخش خصوصی برگزار کرده اند. طبق آنچه که شنیده شده مقرر است ظرف شش سال شش میلیون مسکن برای اقشار نیازمند راه اندازی شود. رقم تسهیلاتی هم که برای سال اول در نظر گرفته شده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که دقیقاً با ارزش اموال مازاد بانکها برابری می کند.
وزارت راه و شهرسازی قیمت هر متر مربع از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن را ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان اعلام نموده است. این واحد ها که بر روی زمین های دولتی راه اندازی می شود هزینه چندانی را به دولت در بخش زمین تحمیل نمی نماید. ازاین رو یک محاسبه سرانگشتی نشان داده است با بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می توان بین ۳۷۰ تا ۵۲۶ هزار واحد مسکن ملی راه اندازی کرد.
از طرفی با عنایت به پیشران بودن بخش مسکن در اشتغال و صنعت، بانک ها موظفند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی خویش را به بخش مسکن اختصاص دهند. اما طی سال های گذشته این رقم به شدت پایین آمده است؛ چون که اغلب بانک ها ترجیح می دهند به جای آنکه وام های طولانی مدت مسکن پرداخت کنند، تسهیلات خویش را به بخش های خدماتی و وام های کوتاه مدت اختصاص دهند.

یک کارشناس: زمین را بانک ها و سازمانهای بزرگ، گران می کنند
ابوالحسن میرعمادی – کارشناس بازار مسکن – با این ادعا که زمین را بانک ها و سازمان های بزرگ، گران می کنند، اظهار داشت: بانک ها باید از یک محلی، بهره های ۱۸ درصدی سپرده ها را تأمین کنند و چه جایی بهتر از املاک و مستغلات. عده ای سازمان بزرگ و سرمایه گذار هم در حال رواج لوکس سازی هستند. مردم هم از فرهنگ غلطی که این گروه ها رواج داده اند پیروی می کنند تا به اصطلاح امروزی باشند.

یک نماینده: فعالیت بانک ها در عرصه مسکن دلالانه است
همینطور مجتبی یوسفی – عضو کمیسیون عمران مجلس – بیان می کند: فعالیت دلالانه بانک ها در عرصه مسکن باعث افزایش قیمت در بازار شده است؛ ازاین رو به نظر می آید که برای تولید مسکن ارزان و کنترل گرانی ها، بانک ها باید نسبت به سرمایه گذاری در بازار تولید مسکن و عرضه تسهیلات کم بهره به سازندگان اقدام نمایند.
به قول یوسفی، فعالیت بانک ها در حوزه تقویت تولید کشور قابل قبول است اما حتی این اقدام هم صورت نگرفته و عملاً بانک ها به نهادهای واسطه گر تبدیل گشته اند.
وی مدعی است که در حوزه مسکن شاهد ورود بانک ها در عرصه واسطه گری هستیم. بانک ها از راه شرکت های اقتصادی خود مبادرت به خرید مسکن، ساخت مال ها و ساختمان های لوکس می کنند تا به سودهای کلان دست یابند، این رویکرد بانک ها در سال های اخیر تأثیر منفی در بازار مسکن گذاشته است.

منبع: