ثبت دومین كانال شكنی متوالی یورو در مقابل دلار

به گزارش زیپو كالا یورو موفق شد برای دومین روز متوالی یك كانال جدید در مقابل دلار بشكند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از رویترز، ادامه روند بازگشایی کسب و کارها در شهرهای بزرگ آمریکای شمالی کماکان ادامه دارد و فاز دوم بازگشایی اقتصادی در نیویورک- قطب مالی و بانکی آمریکا -باعث دلگرمی معامله گران شده است. از طرفی در کانادا هم این روند ادامه دارد و بخش بزرگی از کسب و کارها در تورنتو، بزرگ ترین شهر کانادا اجازه یافتند تا بعد از سه ماه تعطیلی بازگشایی شوند.
شماری از مقامات ارشد آمریکایی نسبت به خوشبینی بیش از اندازه به اوضاع اخطار داده اند: کوین هاست- مشاور اقتصادی دونالد ترامپ – که مقرر است طی هفته های آتی از سمت خود کناره گیری کند در اظهارتی بی سابقه اظهار داشت: خیلی خوب است که وضع آمارهای اقتصادی رو به بهبود است اما فکر می کنم همه باید در این خصوص که آخر سر چه می شود، نگران باشند. این شوک با هر چیزی که قبلا دیده ایم فرق دارد.
با این حال به نظر می آید رئیس جمهور آمریکا از سایر مقامات این کشور نسبت به بهتر شدن اوضاع امیدوارتر است. ترامپ در توئیتی نوشته است: همان گونه که بسیاری از شما هم می دانید اقتصاد کشورمان خیلی خیلی نیرومند در حال بازگشت است. ما دو هفته پیش شاهد شکسته شدن رکورد اشتغال زایی بودیم که قبلا چیزی مشابه آنرا نداشتیم. هیچ کسی حتی به این رکورد نزدیک هم نشده بود!
یوکیو ایشیزوکی – استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه ” دایوا سکیوریتیز” – اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که با موج دوم همه گیری در جهان مواجه شویم اما آن طور که موضع گیری سیاست گذاران نشان می دهد، کسی قصد ندارد بار دیگر یک قرنطینه سراسری و طولانی را نظیر آنچه در فاز نخست با آن مواجه شدیم، اعمال نماید.
رئیس جمهور آمریکا هم چنین با اشاره به خطر شیوع بیشتر ویروس کرونا دستور داده است صدور ویزای مهاجرتی برای بخشی از مشاغل تا آخر سال جاری به حالت تعلیق در بیاید هر چند که بعضی از کارشناسان نسبت به کمبود نیروی کار مورد نیاز در آمریکا به دنبال این تصمیم اخطار داده اند. با این تصمیم نیروی کار خارجی تحت زیر مجموعه ” نیروی کار متخصص” و ” مدیران با مهارت در زمینه خاص” نمی توانند ویزای کار آمریکا را دریافت نمایند.
در قاره سبز، شاخصهای کلان اقتصادی منتشرشده درباره کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام نموده است برنامه خرید اوراق قرضه خویش را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.
ینس ویدمان- رئیس بانک مرکزی آلمان – در مصاحبه با روزنامه ” آلگماینه تسایتونگ” با اشاره به بازگشت تدریجی میزان تولیدات به سطوح قبل از زمان بحران کرونا گفته است: در ماه های اخیر شاید با یکی از حادترین شرایط اقتصادی تاریخ خود روبرو شده بودیم اما فکر می کنم به احتمال زیاد از سخت ترین شرایط موجود عبور کرده ایم. خبر خوب این است که حالا در جایی قرار داریم که شرایط رفته رفته رو به بهبود رفته است.
تحلیل گران بانک ” بارکلی” در یاددداشتی نوشتند: انتظار ما این است که بازار ارز کماکان بین اخبار مثبت ناشی از بازگشت تدریجی سطح فعالیتهای اقتصادی و اخبار منفی احتمال آغاز موج دوم انتشار کرونا گیر کنند و احیانا این وضعیت، خیلی زود به پایان نخواهد رسید.
از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج گیری انتشار کرونا بوده ایم و در بعضی از نقاط چین محدودیت های رفت و آمدی باردیگر به اجرا درآمده اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از راه اروپا وارد چین شده است.
تاکنون بیشتر از ۹ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۷۱ مورد مبتلا شدن به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۷۹ هزار و ۸۷۸ نفر جان خویش را از دست داده اند. در میان کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۲۳ هزار و ۴۷۵ نفر، برزیل با ۵۲ هزار و ۷۷۱ نفر، انگلیس با ۴۲ هزار و ۹۲۷ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۶۷۵ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۷۲۰ نفر بوده است.
جین فولی، کارشناس مسائل ارزی در ” روبو بانک” اظهار داشت: بازارها بین جریان مختلفی از اخبار گیر کرده اند. از یک سو شاهدیم که بانکهای مرکزی جریان عظیمی از نقدینگی را به بازارها تزریق کرده اند و از طرفی تنش های ژئوپلتیکی به سطوح کم سابقه ای رسیده است که می تواند عواقب ناگواری برای اقتصاد جهانی داشته باشد.
شاخص دلار
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۶۱ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۹ دلار اعلام گردید.
ارزهای اروپایی
مخالفت بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تابحال مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصادهای اروپایی در مقابل ویروس کرونا به مرحله اجرا در آید. از طرفی مرزهای اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشورها بسته باقی خواهد ماند که این مسئله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه ای موثر خواهد بود.
از سوی دیگر روند افزایش کسری بودجه در انگلیس سایر کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و به نظر می آید با رویکرد دولت ها در افزایش مخارج خود باید شاهد تداوم این وضعیت در ماه های آینده باشیم. مسئله ای که فشار بر روی یورو و پوند را در ماه های آتی بیش تر خواهد نمود. نخست وزیر ایتالیا هم گفته است کسری بودجه سال جاری این کشور احیانا بسیار بیشتر از مقداری خواهد بود که دولت قبل از بحران کرونا تخمین زده بود.
در تازه ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۲۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۳ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۳۱ دلار رسید.
ادوارد مویا – تحلیلگر بازار ارز در موسسه اواندا – اظهار داشت: کماکان دارایی های امن در موقعیت بهتری قرار دارند با اینکه شرایط مثل ماه قبل نیست. حالا بیشتر از آنکه معامله گران رفتار دلار را زیر ذره بین قرار داده باشند، منتظرند ببینند بانکهای مرکزی سوئیس و ژاپن چه خواهند کرد و با نرخ بهره خود که همین حالا هم در سطح منفی قرار دارد چه خواهند کرد.
ارزهای آسیایی
در آسیا نرخ برابری ارز کماکان تحت تأثیر سیاست های بانکهای مرکزی قرار دارد. رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام نموده است که با وجود افزایش شدید مخارج دولتی این کشور کماکان سیاست مازاد بودجه را هدف گذاری کرده است. بانک مرکزی ژاپن از ماه مارس تابحال در مجموع حدود ۱۴.۴ تریلیون ین نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده است تا از نتایج اقتصادی ویروس کرونا بکاهد.
از سوی دیگر بانک مرکزی چین هم با صدور اطلاعیه ای اعلام نمود ۱۲۰ میلیارد یوان دیگر نقدینگی به بازارها تزریق خواهد نمود که بخش بزرگ این کار از راه عملیات بازخرید (ریپو) صورت خواهد گرفت.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همینطور هر دلار با ۰.۶۱ درصد کاهش به ۱۰۶.۵۴۹ ین رسید. در مقابل همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴ دلار مبادله شد. همینطور نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۹ یوان چین اعلام گردید.

منبع: