وزیر اقتصاد اعلام كرد كسری ۱۴۰ هزار میلیاردی در بودجه سال جاری

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اینكه آخرین برآورد كسری بودجه سال جاری را ۱۴۰ هزار میلیارد تومان، عنوان نمود از برنامه ریزی برای تأمین مالی هزار هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران اطلاع داد و اظهار داشت: نیمی از این رقم را از راه بازار سرمایه تأمین می نماییم و همینطور در صورتیكه مؤدیان مالیاتی، مالیات سال بعد را زودتر پرداخت كنند به ازای هر ماه ۱.۵ درصد پاداش مالیاتی خواهند گرفت كه میزان آن از سود بانكی هم بیشتر است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، فرهاد دژپسند امروز (سه شنبه) در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار نمود: نظر ما این است که همه بنگاه های بزرگ به بازار سرمایه بیایند، چونکه ما در این بازار فقط یک ابزار تأمین مالی نداریم بلکه می توان با استفاده از آن ابزارهای مالی مختلفی را استفاده نمود. ازاین رو عمیق شدن بازار سرمایه برای ما اهمیت فراوانی دارد و یکی از طرح هایمان تأمین مالی حداقل بخشی از نیازهای بنگاه های بزرگ اقتصادی مانند خودروسازان از راه بورس یکی از گزینه های موجود است.
وی با اشاره به مشکلاتی که نظام بانکی کشور با آنها روبرو بوده است، بیان نمود: بارها تاکید کردیم که بورس قرار نیست جایگزین نظام بانکی شود اما باید مشکلات بانک ها را هم در نظر داشت. آمار سال قبل نشان داده است که حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از راه نظام بانکی پارسال پرداخت شده است اما فقط ۳۰۰ هزار میلیارد تومان آن تسهیلات جدید بوده و مابقی به امهال مطالبات گذشته اختصاص دارد.

۱۴۰ هزار میلیارد تومان، آخرین برآورد از کسری بودجه امسال
وزیر اقتصاد درباره آخرین برآوردها از کسری بودجه امسال هم بیان نمود: آخرین اعدادی که اعلام شده ۱۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه است. البته این عدد من نیست، بلکه نتیجه یک برآورد است. هم اکنون آنچه مطرح شده یک پیشبینی از عدم تحقق برخی درآمدهاست. ازاین رو اگر بتوانیم درآمدهای جدیدی را به وجود آورده و با یک اصلاح ساختار، برخی هزینه ها را کاهش دهیم می توان کسری بودجه را به شکل قابل توجهی پایین آورد.
دژپسند افزود: یکی از طرح هایی که سال جاری اجرایی شده بحث فروش اموال مازاد بانک ها بوده است. بانک ها اعلام نمودند تابحال تنها ۱۰ درصد تقاضا برای اموال مازاد آنها وجود داشته است؛ ازاین رو از بخش خصوصی می خواهیم که نسبت به خرید این اموال اقدام نمایند و دولت هم وعده می دهد که موانع موجود در این راه را برطرف کند.

برنامه ریزی برای تأمین مالی هزار هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران
وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای تأمین مالی هزار هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران توضیح داد: برپایه برنامه ریزی صورت گرفته می خواهیم ۵۰ درصد از این رقم را از راه بازار سرمایه تأمین نماییم. همینطور در صورتیکه مؤدیان مالیاتی، مالیات سال بعد را زودتر پرداخت کنند به ازای هر ماه ۱.۵ درصد پاداش مالیاتی خواهند گرفت که میزان آن از سود بانکی هم بیشتر است. اگر ما از افزایش درآمد مالیاتی می گوییم به معنای بالا رفتن فشار بر مؤدیان نیست بلکه فقط استفاده از گزینه هایی است که تابحال فراموش شده بودند و الان در دستور کار است.
وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت نقش بخش خصوصی در مدیریت اقتصاد ایران اظهار نمود: اگر امروز دولت برنامه هایی را اعلام می کند بطور قطع به معنای آن نیست که به تنهایی امکان اجرایی آنها را خواهد داشت. ازاین رو حضور بخش خصوصی اهمیت بسیار زیادی دارد. بارها گفته ایم که بخش خصوصی نه بعنوان یار دولت دوازدهم بلکه بعنوان بازیگر اصلی اقتصاد ایران حضور دارد و باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم تا اقتصاد از شرایط فعلی عبور کند.
دژپسند تصریح کرد: بخش خصوصی به جای تن دادن به رویه های غلط باید در مقابل آن بایستد، چونکه با مقاومت آنها کار خلاف دیگر تکرار نمی گردد و می توان مشکلات را با این همکاری از بین برد. ما آماده هستیم که مزاحمت ها در حوزه کسب و کار را بشنویم و آنها را اصلاح نماییم.