نوبخت اعلام كرد: جزئیات برنامه اصلاح ساختار بودجه

به گزارش زیپو كالا رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور از عرضه برنامه اصلاح ساختار بودجه در هفته آینده به مجلس اطلاع داد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، محمد باقر نوبخت با بیان توضیحاتی در ارتباط با آخرین وضعیت برنامه اصلاح ساختاری بودجه اظهار داشت که این برنامه سال قبل به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه شد که بررسی بخشهایی از آن در این شورا آغاز شد، البته هنوز تکمیل نشده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلان اینکه در این سند پیش بینی می شود چه منابعی و از چه محل هایی می تواند در طول یکسال فراهم و در چه مواردی هزینه کرد تا بتوان منطبق با سیاست های موجود به اهداف مورد نظر برنامه دست یافت، اضافه کرد: اگر دولت بخواهد بر طبق این تعریف به سمت جلو حرکت نماید، اولین تمرکز خودرا باید روی منابع بودجه بگذارد. این در حالیست که منابع بودجه از سه محل تامین می شود: نخست مالیات، گمرک و سایر خدماتی که دولت به مردم عرضه و مابه ازای آن پول دریافت می کند.
وی با اعلان اینکه برای مصارف و هزینه ها باید از این درآمدها استفاده کرد، اظهار داشت: وقتی درآمدها تکافوی همه هزینه ها را نمی کند باید دارایی هایی (نفت و اوراق) فروخته شود و به درآمدها اضافه تا امورات کشور بگذرد.
اوراق به صورتی واگذاری دارایی های مالی و نفت هم به صورتی دارایی های سرمایه ایی کشور شمرده می شود.
نوبخت با اشاره به اینکه دارایی که متعلق به نسل آینده است، کسی حق ندارد آنرا بفروشد و صرف هزینه های جاری کند. البته اگر دارایی ها فروخته و تبدیل به دارایی دیگر شود به یقین کار بدی نیست، اظهار داشت: برمبنای قانون حداکثر رقمی که دولت می توانست در بودجه سال ۱۳۹۹ از فروش نفت داشته باشد نزدیک به ۴۹ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: امسال دولت مجوز فروش ۵۰ هزار میلیارد تومان نفت را از مجلس گرفته اما ۸۰ هزار میلیارد تومان امسال باید صرف تملک دارایی های سرمایه ای (فعالیت های عمرانی) کند.
وی ادامه داد: بودجه سال ۹۹ نزدیک به ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است که ازاین میزان تنها ۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی کمتر از ۱۰ درصد مربوط به نفت می باشد.
نوبخت بیان کرد: این در حالیست که طی سنوات گذشته بیش از ۵۰ درصد منابع بودجه از نفت تامین می شد.
وی با اعلان اینکه کشور هزینه هایی دارد که نمی توان این هزینه ها را انجام نداد البته صرفه جویی در هزینه ها امری بایسته و شایسته است که باید صورت گیرد، اضافه کرد: کل مصارف کشور تحت چهار سرفصل و تحت ۱۰ امور است.
او اضافه کرد: اولین اموری که بیشترین منابع در آن صرف می شود امور رفاه اجتماعی است. این امور رفاه اجتماعی معطوف به صندوق های بازنشستگی، کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران است و فقط ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از مجموع بودجه مملکت صرف این امور می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دومین بخشی که بیشترین بودجه را به خود اختصاص می دهد مربوط به آموزش و پژوهش است، افزود: سومین و چهارمین بخش به ترتیب مربوط به «دفاع و امنیت» و «بهداشت و درمان» است.
نوبخت با اعلان اینکه اگر نفت کنار گذاشته شود برای جایگزینی نفت چه منابعی وجود دارد، تصریح کرد: یک هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بصورت آشکار و پنهان یارانه در مملکت پرداخت می شود. آیا می شود درصدی از میزان یارانه پرداختی را دراین زمینه استفاده نمود. قطع به یقین شدنی است منتها نیازمند عزم و اراده جمعی است.
وی افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ گردید این بود که تا جایی که امکان دارد بتوان ترکیب منابع را از نفت به سمت مالیات برد حال پرسش اینکه آیا مالیات ظرفیت بیش از این را دارد؟ این در حالیست که مالیات هم در دنیا دارای شاخص است. یعنی سهمی که مالیات از تولید ناخالص داخلی دارد در کشورهای پیشرفته صنعتی ۳۰ تا ۴۰ درصد، در کشورهای در حال توسعه ۲۰ تا ۳۰ درصد و در ایران کمی بیش از شش درصد است.
نوبخت با بیان اینکه آمار و ارقام نشان میدهد کشور ظرفیت مالیاتی مناسبی دارد که با اصلاح قانون مالیات ها، تعریف پایه های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش معافیت های مالیاتی می توان از این ظرفیت برای تامین درآمدهای بودجه استفاده کرد، اضافه کرد: الان معافیت مالیاتی در کشور ۵۰ هزار میلیارد تومان است که افراد از معافیت های مالیاتی استفاده می نمایند.
این مقام مسئول اضافه کرد: مولدسازی اموال و دارایی ها بعنوان سومین عاملی است که در صورت جدا شدن بودجه از نفت دولت روی این مولفه ها متمرکز خواهد شد.