نفت یك دلار بالا رفت

به گزارش زیپو كالا قیمت نفت روز جمعه با تصمیم تولیدكنندگانی نظیر كویت برای كاهش زودتر تولید و تصویب بسته نجات اقتصادی دیگری از جانب آمریكا برای مقابله با تبعات پاندمی كرونا، افزایش پیدا كرد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و هفت سنت معادل پنج درصد افزایش یافت و به ۲۲ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه پنج درصد صعود داشت.

نفت آمریکا بعد از افزایش ۲۰ درصدی در روز گذشته، امروز یک دلار و ۱۲ سنت معادل هفت درصد افزایش یافت و به ۱۷ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید.

با این حال نفت که هفته پرالتهابی را در تاریخ معاملاتش سپری کرده، در راه ثبت هشتمین کاهش هفتگی در ۹ هفته گذشته قرار دارد. نفت برنت در هفته جاری ۲۰ درصد و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بیشتر از سه درصد کاهش داشته است. قیمت وست تگزاس اینترمدیت روز دوشنبه به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت رسید در حالیکه برنت به پایینترین رکورد خود در ۲۱ سال گذشته سقوط کرد.

تحت توافق گروه اوپک پلاس، اعضای این گروه مقرر است از ماه مه تولیدشان را ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند اما کویت اعلام نمود که کاهش عرضه به بازارهای بین المللی را زودتر آغاز می کند و منتظر شروع رسمی توافق نمی ماند.

به گفته منابع آگاه، پروژه نفتی چراغ گونشلی جمهوری آذربایجان هم تحت پیمان اوپک پلاس، از ماه مه به بعد تولیدش را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.

در این بین، نمایندگان مجلس آمریکا لایحه ۵۰۰ میلیارد دلار برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع کرونا و پشتیبانی از کسب و کارهای کوچک و بیمارستانها را تصویب کردند. با این بسته هزینه آمریکا در این بحران به سه تریلیون دلار رسید.

نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد در حالیکه کشورهایی مانند آلمان، کاهش محدودیتها برای مقابله با کرونا را شروع کرده اند، اقتصاد جهانی سال جاری امکان دارد شاهد رشد منفی بی سابقه باشد.

بر اساس گزارش رویترز، موسسه کپیتال اکونومیکس در یادداشتی پیش بینی نمود که اقتصاد جهانی سال جاری ۵.۵ درصد کوچک می شود در حالیکه در بحران مالی جهانی سال ۲۰۱۸ اقتصاد جهانی تنها ۰.۵ درصد رشد منفی داشت.