چین به كمك بازار نفت آمد

به گزارش زیپو كالا قیمت های نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی به دنبال نشانه های احیای اقتصاد چین كه امیدها به بهبود تقاضا را برانگیخت، بخشی از ضرر روز گذشته را جبران كرد و بهبود یافت.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، در حالیكه بهای معاملات آتی نفت در بازار نیویورك برای اولین بار در چهار روز گذشته افزایش یافت و تحت تأثیر آمار بهتر از حد مطلوب بخش تولید چین ۵.۹ درصد رشد كرد، در مقایسه با اواخر دسامبر، ۶۵ درصد كاهش نشان داده است. قرنطینه گسترده شهرها و كشورها برای مقابله با شیوع ویروس كرونا سبب افت تقاضا برای نفت خام و سوخت ها شده است.

پالایشگاه های نفت چین در حال افزایش نرخ پالایش نفت به سطح قبل از شیوع ویروس كرونا هستند اما این افزایش امكان دارد بیهوده باشد. تقاضای جهانی برای نفت به شدت افت كرده و بانك آمریكایی گلدمن ساكس پیشبینی كرده است كه مصرف نفت در هفته جاری ۲۶ میلیون بشكه در روز معادل ۲۵ درصد كاهش پیدا خواهد نمود.

افت شدید تقاضا سبب تعطیلی پالایشگاه ها از آفریقای جنوبی گرفته تا كانادا شده است و همزمان عربستان سعودی میزان عظیمی نفت را به مصر می فرستد تا بازار اروپا را از عرضه لبریز كند. مازاد عرضه عظیم، ساختار بازار نفت را گرفتار فروپاشی كرده و بیم آن می رود كه ظرفیت مخازن جهانی نفت بزودی تكمیل شود.

استفن اینس، استراتژیست ارشد اكسی كورپ در این حوزه اظهار داشت: هرگونه خوشبینی اندك هم خوشایند است. نابودی تقاضا مهمترین عامل موثر بر بازار در این روزها شمرده می شود و مسائل عرضه هم وضعیت حاد فعلی را تشدید كرده است.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریكا با یك دلار و ۱۹ سنت افزایش در بازار نیویورك به ۲۱ دلار و ۲۸ سنت در هر بشكه رسید. شاخص نفت آمریكا روز گذشته ۶.۶ درصد سقوط كرده و به ۲۰ دلار رسیده بود كه پایینترین قیمت از فوریه ۲۰۰۲ بود. قیمتها در مارس ۵۲ درصد كاهش داشته اند.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۸ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۱۴ سنت در هر بشكه رسید. نفت برنت روز دوشنبه ۸.۷ درصد سقوط كرده و به ۲۲ دلار و ۷۶ سنت رسیده بود. بهای نفت برنت در مارس ۵۴ درصد و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۶۵ درصد سقوط كرده است.

قیمت گریدهای نفتی هم اكنون بسیار پایین تر از شاخصهای قیمت بازار جهانی است. بعنوان مثال نفت كانادا به ركورد اندك سه دلار و ۸۲ سنت در هر بشكه رسیده است. در حالیكه خیلی از گریدهای نفتی مهم پایین ۱۰ دلار معامله می شوند، شماری از آنها به ركورد سه دلار سقوط كرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شركت های پایونیز نچرال ریسورسز و پارسلی انرژی از رگولاتورهای تگزاس درخواست كرده اند كاهش تولید نفت را مورد بررسی قرار دهند و خواهان برگزاری هر چه سریع تر یك نشست اضطراری شده اند.