قدیمی ترین شركت های خودروسازی جهان

زیپو كالا: قدیمی ترین شركت های خودروسازی جهان كدام اند؟ صنعت خودروسازی در جهان پیشینه ای ۲۰۰ساله دارد. شركت هایی مثل پژو، تاترا، اپل، مرسدس بنز، اشكودا، لندرور، رنو، فیات و كادیلاك از قدیمی ترین كمپانی های خودروسازی جهان اند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، اعتمادآنلاین نوشت: «اولین اتومبیل جهان در سال ۱۸۰۸ یعنی ۲۱۲ سال پیش ساخته شد. سوخت این ماشین از هیدروژن بود و موتور احتراقی داشت. روشن است كه صنعت خودروسازی از آن زمان تابحال پیشرفت زیادی كرده، اما برخی از شركت های خودروسازی قدیمی هنوز پابرجا مانده اند.

«oldest» نوشت: بیشتر كارخانه های خودروسازی توانسته اند كار خودرا با قدرت ادامه دهند و تعداد كمی از دور خارج شده اند. ما در زیر به معرفی قدیمی ترین كارخانه های خودروسازی جهان می پردازیم:

۱- پژو

سال تاسیس: ۱۸۱۰

پایه گذار: ارمند پژو (Armand Peugeot)

كشور: فرانسه

پژو در آغاز كار خود در سال ۱۸۱۰ شركت خانوادگی آسیاب قهوه را تاسیس كرد و بعد از آن در سال ۱۸۳۰ دست به ساخت دوچرخه زد. این شركت بعد از آن در سال ۱۸۴۲ به تولید نمك، فلفل و قهوه ساز مشغول شد. ارمند پژو به اتومبیل علاقه زیادی داشت و نخستین خودرو را در سال ۱۸۸۲ تولید كرد.

نخستین خودرو پژو با همكاری لئون سرپوله (Leon Serpollet) در سال ۱۸۸۹ تولید شد. این خودرو یك سه چرخه بود كه برای تولید انبوه مناسب نبود. این شركت در سال ۱۸۹۰ با موتور پنهارد دایملر (Panhard-Daimler) یك خودرو احتراقی ساخت. اختلاف نظری كه در خانواده پیش آمد موجب شد شركت سوسیته دِ اتومبیلز پژو (Société des Automobiles Peugeot) در سال ۱۸۹۶ تاسیس شود؛ یعنی درست ۲ سال پیش از این كه نخستین موتورسیكلت تولید شود. كارخانه های سازنده موتورسیكلت و خودرو پژو در سال ۱۹۲۶ كاملاً از یكدیگر مستقل شدند.

پژو پنج جایزه خودرو سال اروپا، ۲ جایزه سمپریت، چهار جایزه اتو یوروپ و ۹ جایزه خودرو سال اسپانیا را از آن خود كرده است. پژو اسپورت نیز پنج جایزه قهرمانی رالی جهان، ۲ جایزه كاپ اینتركنتیننتال، ۲ جایزه قهرمانی اندورنس، و سه جایزه قهرمانی رالی اینتركنتیننتال دریافت كرده است. این كارخانه حالا زیرمجموعه گروه PSA است.

۲- تاترا

سال تاسیس: ۱۸۵۰

پایه گذار: ایگناك شوستالا (Ignác Šustala)

كشور: جمهوری چك

تاترا قسمتی از كمپانی تاترا تراك بود و نخستین بار مبادرت به تولید كالسكه های چهارچرخ كرد. این كمپانی در سال ۱۸۹۱ ماشین های راه آهن ساخت و نام خودرا به Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft تغییر داد. مدیر فنی تاترا هوگو فیشر با خرید بنز از این خودرو الهام گرفت و در اواخر سال اولین اتومبیل شركت را با نام پرزیدنت ساخت. سال بعد نیز نخستین كامیون خودرا تولید كردند.

تاترا در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش آلمان تانك و كامیون می ساخت، اما كشته شدن چند سرباز در این ماشین ها سبب شد استفاده از كامیون های تاترا برای سربازان ممنوع شود. این شركت بطور رسمی در سال ۱۹۹۹ تولید خودرو را متوقف كرد، اما هنوز به كار ساخت كامیون ادامه می دهد.

۳- اُپل

سال تاسیس: ۱۸۶۲

پایه گذار: آدام اُپل

كشور: آلمان

این شركت در ۲۱ ژانویه ۱۸۶۲ تاسیس شد و در ابتدا چرخ خیاطی تولید می كرد. سپس در سال ۱۸۸۶ دوچرخه ساخت و نخستین خودرو را در سال ۱۸۹۹ به بازار عرضه نمود.

اپل تصمیم گرفت تولید چرخ خیاطی را كنار بگذارد و در سال ۱۹۱۳ بزرگ ترین شركت خودروسازی آلمان و در سال ۱۹۳۰ عظیم ترین تولیدكننده خودرو در اروپا شد. این شركت تنها زیر عنوان اپل خودرو تولید نمی كند و برندهای واكسهال، بیوك و هولدن نیز از آنِ این شركت است. اپل حالا زیرمجموعه PSA است اما قبلاً جزئی از گروه جنرال موتورز بود.

۴- مرسدس بنز

سال تاسیس: ۱۸۸۳

پایه گذاران: كارل بنز و گوتلیب دایملر

كشور: آلمان

این برند معروف به صورت رسمی تا سال ۱۹۲۶ آغاز به كار نكرد، اما تاسیس آن نتیجه تلفیق ۲ شركت تولیدكننده خودرو است كه سال ها پیش كار می كردند. شركت دی ام جی (Daimler-Motoren-Gesellschaft) را گوتلیب دایملر (Gottlieb Daimler) و ویلهلم مایباخ (Wilhelm Maybach) در سال ۱۸۹۰ پایه گذاری كردند و در ابتدا موتورهای بنزینی می ساختند. بعد از اینكه شركت در زمینه تولید ماشین های كوچك مسابقه ای موفقیت هایی كسب نمود، به ساخت مدلهای مرسدس روی آورد.

۵- اشكودا

سال تاسیس: ۱۸۹۵

پایه گذاران: واكلاو لورین و واكلاو كلمنت

كشور: جمهوری چك

لورین و كلمنت در سال ۱۸۹۵ شركت اشكودا را تاسیس كردند كه به تولید دوچرخه، موتورسیكلت و خودرو پرداخت. این شركت از سال ۱۹۰۵ كه كار تولید خودرو را آغاز كرد توانست به بزرگ ترین تولیدكننده خودرو در اتریش و مجارستان تبدیل گردد. اشكودا در سال ۱۹۲۵ تغییر نام داد و با نام اشكودا اتو (Škoda Auto) كار كرد. این شركت در سال ۲۰۰۰ زیرمجموعه گروه فولكس واگن شد.

۶- لندرور

سال تاسیس: ۱۸۹۶

پایه گذاران: سامنر و خاندان اسپوریر (Sumner and Spurrier)

كشور: انگلیس

این كمپانی در سال ۱۸۹۶ زیر نام لنكاشایر (Lancashire Steam Motor) در انگلیس آغاز به كار كرد و تابحال بارها اسم این برند تغییر كرده است. این شركت در سال ۱۹۰۷ با نام لیلند موتورز (Leyland) فعالیت می كرد.

لیلند موتورز در سال ۱۹۶۸ عنوان خودرا به بریتیش لیلند موتور تغییر داد برای اینكه با كمپانی بریتیش موتور كار می كرد. سپس در سال ۱۹۷۵ به شركتی دولتی تبدیل شد و باردیگر در سال ۱۹۸۶ به روور گروپ (Rover Group) تغییر نام داد.

۷- رنو

سال تاسیس: ۱۸۹۹

پایه گذاران: لوییس رنو، مارسل رنو، فرناند رنو

كشور: فرانسه

این شركت با نام «Société Renault Frères» شروع به كار كرد و برادران لوییس، مارسل و فرناند رنو آنرا تاسیس كردند. لوییس مهندس بود و قبل از تاسیس كمپانی چند نمونه اولیه طراحی نموده بود و ۲ برادر دیگر نیز به امور تجاری می پرداختند. لوییس در سال ۱۸۹۸ توانست نخستین اتومبیلش را به یك دوست خانوادگی بفروشد.

رنو موتور ماشین ها را به صورت مستقل در سال ۱۹۰۳ تولید كرد و بعد كامیون، اتوبوس و دیگر وسایل باری را پیش از جنگ ساخت. این شركت در جنگ جهانی اول نیز موتور هواپیماهای نظامی و مهمات و سپس ماشین های كشاورزی و صنعتی ساخت. آنها در طول ساخت این وسایل همچنان به تولید خودرو نیز مشغول بودند.

۸- فیات

سال تاسیس: ۱۸۹۹

پایه گذار: جووانی آنیلی (Giovanni Agnelli)

كشور: ایتالیا

نام كامل این شركت «Fabbrica Italiana Automobili Torino» است. اولین خودرو شركت فیات در سال ۱۸۹۹ یعنی همان سالی كه كارخانه تاسیس شد از راه رسید. ماشین های درون شهری و سوپرمینی از خودرو های محبوب شركت فیات هستند. این شركت در سال ۱۹۷۰ خودرو های الكتریكی ساخت. فیات در كنار اتومبیل در ساخت سلاح نیز فعال بوده است.

۹- كادیلاك

سال تاسیس: ۱۹۰۱

پایه گذاران: ویلیام مورفی، لموئل باون، هنری لِلند

كشور: آمریكا

جالب است بدانید كه اگر هنری فورد موسس شركت فورد نبود، كمپانی كادیلاك هم وجود نداشت. وی در سال ۱۹۰۱ كمپانی هنری فورد را پایه گذاری كرد. فورد این شركت را به خاطر مشكلات مالی ای كه با سرمایه گذاران آن لموئل باون و ویلیام مورفی داشت رها كرد. مورفی و باون كوشیدند تا هنری للند را تشویق كنند كمپانی را بخرد، اما للند آنها را متقاعد كرد كه با هم كارخانه را راه بیندازند. آنها در سال ۱۹۰۲ نام كادیلاك را برای شركت برگزیدند. جنرال موتورز در سال ۱۹۰۹ شركت را خرید و با تولید ماشین های لوكس به شهرت رسید.

منبع: