بازار, تجارت, توسعه, تولید, ساخت, شرکت, صنعت, کالا

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر: فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هند برای توسعه چابهار، آماده انتقال است

مارس 6, 2020

به گزارش زیپو کالا مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هندی ها برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی آماده انتقال به داخل است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی سعیدی پور درباره میزان عملکرد هندی ها در بندر شهید بهشتی چابهار در بخش اپراتوری و سرمایه گذاری تصریح کرد: بیان عملکرد یک مجموعه باید بر مبنای آمار و شواهد صورت گیرد و در این حوزه آمار عملکرد هندی ها چه در بخش اپراتوری و چه در بخش سرمایه گذاری مثبت و مطلوب است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار با حضور هندی ها رشد بالغ بر ۶۰ درصدی را داشتیم، اظهار داشت: این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که ما بعنوان طرف قرارداد از هندی ها چه می خواهیم و با حضور این سرمایه گذاران چه اهدافی باید در چه مدت زمانی محقق شود.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در شرایطی که به علت فشارهای ناشی از تحریم ها خیلی از رفقایی که ادعای همراهی با ایران را می کردند، ایران را کنار گذاشتند، در این میان در جهان کشوری با صدای بلند اعلام همکاری با ایران را کرده و می گوید که روابطش را با کشورمان ادامه می دهد ازاین رو ما هم نباید فرصت حضور هندی ها را از دست بدهیم.
سعیدی پور با اشاره به اینکه هندی ها به بندر چابهار وفادار بودند، اظهار داشت: این وفاداری فقط برای همراهی با ایران نبوده بلکه هند با نقش آفرینی در این حوزه به دنبال برآورده کردن منافع خودش است که منافع ما هم تأمین می شود.
وی افزود: سیاست هند این است که روابطش با ایران را بعنوان یک قدرت منطقه حفظ کند همینطور از راه ایران به بازارهای منطقه دسترسی داشته باشد.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه روابط مان با هند برای توسعه بندر چابهار هر روز در حال گسترش است، اظهار داشت: در آخرین اجلاس با هندی ها در چارچوب یک کمیته مشترک دریایی و بندری در دهلی به توافقات خوبی رسیدیم و اصرار هر دو طرف هم بر گسترش همکاری ها و انجام تعهدات بود.
سعیدی پور با تاکید بر اینکه هندی ها مدعی هستند هیچ محدودیتی برای همکاری با ایران در بندر چابهار برای آنها اعمال نشده است، تصریح کرد: این مورد یک نقطه قوت برای توسعه بندر چابهار است.
وی با تاکید بر اینکه فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هندی ها برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی آماده است، اظهار داشت: طرف هندی به صورت مستمر پیگیر انتقال این فاینانس است اما تابحال بانکهای ما نتوانستند تمهیداتی را برای جذب این اعتبار فراهم نمایند و بانکهای ما اذعان دارند که مشکل ازسوی ایران بوده که نتوانستیم تابحال این مبلغ را وارد توسعه بندر چابهار نماییم.
سعیدی پور تصریح کرد: البته اقداماتی برای جذب این اعتبار انجام شده است و تلاش می نماییم که بانک دیگری را جایگزین بانک قبلی برای جذب این مبلغ نماییم و هندی ها هم از این مورد استقبال کرده اند اگر امروز مشکل بانکهای ایرانی برطرف شود فردا امکان جذب این فاینانس از جانب هند فراهم می شود.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی چابهار بندر استراتژیک ایران به حساب می آید، اظهار داشت: تمام اطلاعات و تحلیل ها درباره این بندر باید موثق باشد چونکه انعکاس آن بسیار مهم می باشد و نباید ابزاری برای دشمن باشد تا ضربه ای به روند توسعه بندر چابهار وارد کنند.
وی افزود: تمام دستگاه های اجرایی و تصمیم ساز در حال تلاش هستند تا زمینه برای تحقق استراتژی های بلند مدت بندرچابهار محقق شود و طبق برنامه هم پیش می رویم.
سعیدی پور با اشاره به اعمال تخفیفات عملیات بندری در چابهار تصریح کرد: سازمان بنادر دو سال قبل مصوبه ای را در خصوص عرضه تخفیفات ۸۰ درصدی به خطوط کشتیرانی که در این بندر سرویس می دهند، ابلاغ نمود و با این اقدامات در حالیکه سال های گذشته منتظر پهلوگیری کشتی ها بودیم، امروز به صورت منظم خطوط کشتیرانی برای انجام عملیات بندری در این بندر پهلو می گیرند.
این مقام مسئول در سازمان بنادر با تاکید بر اینکه روزی عملیات کانتینری در بندر شهید بهشتی چابهار نداشتیم اما امروز بالغ بر ۵ هزار کانتینر عملیات در این بندر انجام شده است، اظهار داشت: این عملیات سال جاری حداقل رشد ۵۰ درصدی را داشته و حتما در سال آینده آمار همچنان صعودی خواهد بود و به اقتصاد کشور کمک خواهد نمود که البته تحقق آن به یکسری تمهیدات پسکرانه ای و تسهیل قوانین نیاز دارد که هر کدام آنها در دستگاه های ذیربط در حال پیگیری هستند.
سعیدی پور با اشاره به اینکه هند اعلام نموده است که مشکلات برای خرید تجهیزات ۸۵ میلیون دلاری بندر چابهار برطرف شده، اظهار داشت: انکار نمی نماییم که برای خرید و ورود تجهیزات بندری با موانعی مواجه بودیم اما بنا بر گفته های طرف هندی زمینه ورود تجهیزات بندری مطابق با قرارداد فراهم گشته است.
وی ابراز امیدواری کرد: این تجهیزات حداکثر در شش ماه اول سال آینده وارد بندر شهید بهشتی شود.
سعیدی پور اظهار داشت: البته این مورد می تواند دستخوش تحولات سیاسی قرار گیرد اما با پیگیری دستگاه های مختلف و اعمال تمهیدات و با ارتباطات گسترده جهانی زمینه برای ورود این تجهیزات فراهم گشته است.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه اگر همراهی هندی ها نبود امروز در این مرحله از پیشرفت قرار نداشتیم، اضافه کرد: همزمان با اعمال تخفیفات ۸۰ درصدی به صاحبان کالا هندی ها هم در وهله اول تخفیفات ۴۰ درصدی اعمال کردند و اعلام شده که صاحبان کالا و فورواردرها اگر به صورت منظم عملیات در این بندر داشته باشند تخفیفات از ۴۰ درصد بیشتر هم می شود.
وی افزود: از جانب دیگر انجمن فورواردری هم اعلام نموده در صورت مساعدت طرف ایران و هند حاضر هستند مجموعه زیادی از بار خویش را از راه بندر چابهار جابجا کنند.
سعیدی پور با اشاره به اینکه هندی ها پا به پای ما در توسعه بندر چابهار حضور دارند، اظهار داشت: هند روند سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار را آغاز کرده و ادامه خواهد داد ازاین رو در معاهده بین المللی سه جانبه هم عضو شده و با پشتیبانی از ایران از مصوبات این معاهده استقبال کرده است و تمام اینها نشان داده است که هند در انجام تعهدات خود مصمم است.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی درباره ادعاهایی در خصوص وجود درخواست های سرمایه گذاری در بندر چابهار از جانب کشورها و شرکت های خارجی تصریح کرد: در این دوره پیشنهادات سرمایه گذاری در چابهار از جانب سایر کشورها و شرکت های خارجی وجود داشت اما هیچگاه به صورت جدی مطرح نشد و در حد شعار باقی ماند. هرچند شعارهایی برای سرمایه گذاری در سایر بنادر داده می شود اما هیچ وقت به مرحله عملیاتی نمی رسد.
وی با تاکید بر اینکه خیلی از این وعده های سرمایه گذاری در بنادر ایران با هدف اتلاف وقت و پیشگیری از توسعه بنادر است، اظهار داشت: منافع عده ای در عدم توسعه بندر چابهار است و با وعده های سرمایه گذاری به دنبال وقت کشی برای توسعه بندر شهید بهشتی هستند.