آغاز كاهش قیمت ها در بازار خودرو مالیات، دلالان خودرو را فراری داد

زیپو كالا: در بودجه ۹۹ تصمیم گرفته شده كه خرید و فروش خودرو مشمول مالیات شود. همین موضوع سبب شده سرمایه گذاران این بازار كه مدتی است به بازار هجوم آورده و گرانی ها را هم رقم زده اند، از اجرایی شدن این قانون و پرداخت مالیات های سنگین نگران شده و خودرو های انبار كرده خودرا وارد بازار كنند كه با این كار آنها، التهاب بازار كم شده و قیمت ها كاهش یافته است.
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در ارتباط با علت كاهش قیمت ها در بازار خودرو بعد از روند صعودی اخیر با بیان مطلب بالا به ایسنا اظهار داشت: اینكه قیمت ها كاهشی اند، عموما به سبب تصمیم گرفته شده در بودجه ۱۳۹۹ است كه پیش بینی شده برای خرید و فروش خودرو مالیات ستاندن شود. چند ماه است كه سرمایه گذاران برای خرید خودرو هجوم آورده اند و الان كه متوجه شده اند ممكنست دولت مالیات كلانی از آنها دریافت نمایند، نگران شده و در نتیجه خودرو های در انبار ذخیره شده را به بازار عرضه نموده اند.
وی افزود: همزمان با این موضوع، با عرضه روزانه بیشتر از ۲۰۰۰ دستگاه هریك از خودروسازان بزرگ به بازار، قیمت ها كاهشی شده اند. البته همانطور كه قبل از این نیز پیشنهاد داده ایم، بهترین راه این است كه قیمت ها تك نرخی شود تا رانت از بین برود. زمانی كه حجم نقدینگی و اختلاف قیمت ۲۵ تا ۶۰ میلیونی قیمت درب كارخانه و بازار زمینه های ایجاد تقاضای كاذب و سوداگرانه را به شدت افزایش داده كه سبب جذابیت سرمایه گذاری و ایجاد دلالی دراین بازار می شود.
نعمت بخش اشاره كرد: تنها راه این است كه خودرو در حاشیه بازار فروخته شود؛ یعنی در موقع فروش قیمت اعلام نشود و در زمان تحویل، قیمت خودرو به نرخ حاشیه بازار تعیین شود. زمانی كه دلالی ها از بین برود و خودرو های انبار شده عرضه گردد، خودروسازان هم با نبود قیمت های دستوری متحمل زیان نمی شوند. دلال ها نیز كه از قیمت های حاشیه بازار سودی نصیب شان نشود، از این بازار كنار می روند، بدین سبب تقاضا واقعی و متعادل شده و به تدریج قیمت ها هم كاهش یافته و تعادلی می شود.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بررسی بازار نشان میدهد كه قیمت خودرو های پرتیراژ داخلی طی یكی دو روز اخیر از شیب صعودی خود برگشته و روند نزولی به خود گرفته است.
براین اساس قیمت خودرو در بازار امروز نسبت به دو هفته گذشته بطور متوسط در پرتیراژهای گروه سایپا یك میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان كاهش قیمت داشته است.
قیمت پراید ۱۱۱ از ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان كاهش یافته است. كمترین كاهش قیمت نیز مربوط به تیبا بوده كه از ۷۶ میلیون تومان به ۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.
بیشترین كاهش قیمت در این گروه خودرویی مربوط به ساینا بوده است كه از ۷۹ میلیون تومان در اوج به ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.
اما در محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو نیز كاهش قیمت ها بیشتر از محصولات سایپا و اكثرا در حدود شش میلیون تومان بوده است. بیشترین كاهش مربوط به خودرو دنا با هفت میلیون تومان كاهش و كمترین آن مختص خودرو رانا با سه میلیون تومان كاهش بوده است.
پرتقاضاترین خودرو های این گروه همچون سمند LX شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو پارس، ۲۰۶ صندوقدار تیپ۲ و تیپ۵ آن هریك شش میلیون تومان و ۲۰۷ صندوقدار پنج میلیون تومان كاهش قیمت داشته اند.

منبع: