ترامپ توافق تجاری جدید امضا می كند

به گزارش زیپو كالا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا با امضای لایحه قانونی پیمان تجاری جدید با كانادا و مكزیك، تلاش دارد روی پیروزی سیاست تجاری خود در طول روند استیضاحش مانور دهد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، ترامپ مذاكره مجدد درباب پیمان تجارت آزاد آمریكای شمالی را در كمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ بعنوان یكی از اولویتهایش معرفی نمود اما كارشناسان بازرگانی تاثیر پیمان سه جانبه جدید آَمریكا-مكزیك-كانادا را ملایم ارزیابی كرده اند. لایحه قانون مربوط به این توافق روز جاری توسط ترامپ امضا خواهد شد.
كانادا و مكزیك دو بازار صادراتی بزرگ برای كالاهای آمریكایی هستند. این پیمان به همراه توافق فاز اول با چین، از شدت تنشهایی كه عامل كندی رشد اقتصاد جهانی بودند، كاسته است.
سران سه كشور پیمان جدید را در اواخر سال ۲۰۱۸ امضا كردند. بعد از چند ماه مذاكرات پشت پرده میان نمایندگان دموكرات و دولت ترامپ، قانونی كه این توافق را اجرایی می كند، از حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموكرات در كنگره برخوردار شد.
با این وجود نمایندگان دموكرات كه در پیگیری استیضاح ترامپ دست داشتند در مراسم امضای این لایحه قانون مربوط به این توافق در كاخ سفید غایب خواهند بود.
ترامپ این توافق را بعنوان مدل جدید تجارت برای قرن بیست و یكم نشان داده و روز سه شنبه در جمع طرفدارانش در نیوجرسی اظهار داشت: فردا پیمان جدید را جایگزین كابوس نفتا می نماییم كه یكی از بدترین توافقات تجاری در تاریخ بوده است.
پیمان تجارت آزاد آمریكای شمالی (نفتا) در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد و موانع تجاری میان سه كشور آمریكای شمالی را رفع كرد و در نتیجه تجارت میان آنها افزایش پیدا كرد. اما ترامپ و منتقدان دیگر بر این باور بودند كه نفتا سبب شده است فعالیتهایش تولیدی از آمریكا به مكزیك مهاجرت كنند تا از نیروی كار ارزان این كشور بهره ببرند.
رئیس جمهور آمریكا تهدید كرده بود اگر توافق بهتری دریافت نكند، نفتا را ترك خواهدنمود و این تهدید ابهاماتی را درباب تجارت منطقه ای به وجود آورده بود.
رابرت لایتیزر، مذاكره كننده تجاری دولت ترامپ خواهان اصلاح این پیمان شده بود تا مشاغل تولیدی به آمریكا برگردند. تحت پیمان جدید، باید ۷۵ درصد از تولید خودروسازان در آمریكای شمالی باشد تا از مزایای معافیت از تعرفه این پیمان برخوردار شوند. بدین سان قطعات خودرو كه عموما از چین و سایر نقاط وارد می شد، باید از این منطقه تامین گردد.
حداقل ۴۰ درصد خودرو ها باید در نقاطی تولید شوند كه حداقل دستمزد ساعتی كارگران ۱۶ دلار است. این گردنگیر به نفع آمریكا و كانادا و نه مكزیك خواهد بود كه كاركنان خودروسازی مزدهای ناچیزی دریافت می كنند.
طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، كمیسیون تجارت بین الملل آمریكا سال میلادی گذشته حساب كرد پیمان سه جانبه جدید ۰.۳۵ درصد معادل ۶۸ میلیارد دلار به رشد اقتصادی اضافه كرده و ۱۷۶ هزار شغل در شش سال آینده به وجود می آورد كه البته تغییر چندانی برای یك اقتصاد ۲۲ تریلیون دلاری با ۱۵۲ میلیون شغل غیركشاورزی نیست.
اما منتقدان همچون گروههای مدافع محیط زیست نگرانند كه در این پیمان به مسئله گرمایش جهانی پرداخته نشده است. بعضی از محافظه كاران می گویند كه این پیمان خودرو و سایر كالاها را برای مصرف كنندگان گران تر خواهدنمود.