گزارش زیپو كالا؛ نحوه محاسبه مالیات لاكچری نشینان چگونه خواهد بود؟

زیپو كالا: اعضای كمیسیون تلفیق مجلس در حالی با بررسی لایحه بود ۹۹، خانه های لوكس بالای ۱۰ میلیارد تومان را مشمول مالیات دانستند كه اما و اگرهای بسیاری بر روی اجرای این بخش از مصوبه مجلس وجود دارد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، در جریان بررسی لایحه بودجه سال آتی در كمیسیون تلفیق مجلس، با اعمال مالیات بر خانه های لوكس كه ارزش آنها بالای ۱۰ میلیارد تومان باشد، موافقت شده و در صورت تصویب آن در صحن علنی مجلس، اجرا در سال ۹۹ الزامی خواهد بود؛ این در حالیست كه بنظر می رسد ایجاد این پایه جدید مالیاتی كه در كشور قبل از این سابقه نداشته، در امتداد انتقال منابع درآمدی دولت از محل فروش نفت به مالیات است.
در این راستا غلامرضا تاجگردون، رئیس كمیسیون تلفیق مجلس نیز ۲۴ دی ماه در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینكه بودجه دولت برای سال آینده با كسری هم راه است، اظهار داشت: برای نخستین بار، خانه های لوكس ۱۰ میلیارد تومان و بالاتر، مشمول مالیات سالیانه می شوند؛ همین طور اعمال مالیات بر خانه های خالی كه در تهران نیز فراوانی آنها را شاهد می باشیم، سال آینده به همت شهرداری ها عملیاتی می گردد و ستاندن مالیات برای خودرو های لوكس بالای یك میلیارد تومان در بودجه سال آینده مصوب شده كه لازم الاجرا خواهد بود.
محل خرج درآمد دولت از محل مالیات بر خانه های لوكس هم مشخص شد
در عین حال، هادی قوامی، سخنگوی كمسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ نیز اعلام نمود: برمبنای تصمیم كمیسیون تلفیق، مقرر است از محل مالیات خانه ها و خودرو های لوكس ۱۰ هزار میلیارد ریال، برای مناطق محروم كشور، راه روستایی، آب آشامیدنی و ساماندهی حاشیه شهرها، منابعی به بسیج سازندگی اختصاص پیدا كند تا بوسیله امكاناتی كه دارد، با هزینه ای كمتر آنرا در مناطق محروم هزینه كند.
مالیات ستانی از خانه های لوكس، راحت تر از خانه های خالی
برخی صاحب نظران معتقدند روش های ستاندن مالیات از مالكان خانه های لوكس بسیار راحت تر از مالكان خانه های خالی است؛ به خصوص كه همچنان با وجود تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی در سال ۹۳ و با وجود گذشت ۵ سال از ابلاغ آن به وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، هنوز از راه اندازی سامانه املاك و اسكان بعنوان پایه و اساس شناسایی مالكان خالی كه به عهده وزارت راه و شهرسازی نهاده شده، خبری نیست.
اگرچه محمود محمودزاده، معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بارها از راه اندازی سامانه املاك و اسكان تا آخر سال جاری آگاهی داده بود، اما با توجه اینكه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، به سبب داشتن قانون محرمانگی اطلاعات شخصی افراد، از ارائه اطلاعات ملكی به وزارت راه خودداری می كند، بنظر می رسد این سامانه امسال نیز به سرانجام نرسد.
حتی در لایحه ای كه وزارت اقتصاد با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی به كمیسیون امور زیربنایی دولت به ریاست وزیر راه و شهرسازی ارسال كرده، درخواست اصلاح ماده ۵۴ مكرر قانون مالیات بر خانه های خالی نیز ارائه شده كه در این اصلاحیه، سازمان های دارنده اطلاعات ملكی اشخاص همچون سازمان ثبت اسناد و املاك، موظف به ارائه این اطلاعات به سامانه املاك و اسكان هستند.
تفاوت مالیات خانه های لوكس با قانون مالیت خانه های خالی
نكته حائز اهمیت آن است كه برمبنای مصوبه كمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹، ستاندن مالیات از خانه های خالی در قانون بودجه سال آتی به شهرداری ها سپرده شده است.
به گفته برخی كارشناسان اقتصادی، این مصوبه نشان دهنده سردرگمی دولت در نحوه ستاندن مالیات از خانه های خالی است؛ ضمن اینكه قبل از این نیز در زمان وزارت عباس آخوندی، بار دیگر لایحه اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی به دولت ارسال شده بود كه در این لایحه، وزارت راه و شهرسازی، خواستار انتقال شناسایی و همین طور ستاندن مالیات از خانه های خالی از دو وزارت راه و اقتصاد به شهرداری ها شده بود؛ بااینكه در مقابل، شهرداری ها موظف بودند از محل درآمد عوارض خانه های خالی، به ساخت خانه های استیجاری برای اسكان ارزان قیمت و ۵ ساله زوج های جوان اقدام نمایند كه به سبب مخالفت وزارت اقتصاد، این لایحه نیز از دستور كار كمیسیون اقتصاد دولت خارج و به وزارت راه و شهرسازی برگشت داده شد.
بر این اساس با توجه به این كه شناسایی خانه های لوكس كه احتمالاً بخشنامه نحوه شناسایی این نوع واحدهای مسكونی در صورت تصویب آن در صحن علنی مجلس، به هیات دولت واگذار می شود، بسیار راحت تر از خانه های خالی است، درآمد مناسبی از این محل به خزانه سرازیر خواهد شد.
یكی از مهم ترین دلیلهای مخالفت وزارت راه و شهرسازی در زمان وزارت آخوندی با اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، عدم امكان شناسایی این خانه ها بود. به خصوص اینكه مالكان این خانه ها از روش هایی مانند روشن نگه داشتن لامپ یا باز گذاشتن محدود شیر آب در گذشته استفاده می كردند كه امكان شناسایی این واحدها را سخت می كرد؛ پس قانون مالیات بر خانه های خالی كه در سال ۷۳ تصویب شده بود، در سال ۸۵ با تصویب مجلس بطور كلی منتفی شد؛ اما بار دیگر در سال ۹۳ به قانون مالیات های مستقیم و ذیل ماده ۵۴ مكرر این قانون بازگشت.
كدام خانه ها مشمول مالیات خانه های لوكس می شود؟
بررسی ها نشان میدهد در صورتیكه آمار و گزارش های ماهانه دو مرجع قیمت گذاری املاك تهران شامل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی و بانك مركزی ملاك تعیین خانه های خالی باشد، از میان حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسكونی موجود در تهران، بین ۶۰ تا ۹۰ هزار واحد مسكونی بالای ۱۰ میلیارد تومان در پایتخت وجود دارد؛ هر چند كه این آمار درباب كل كشور از میان ۲۴ میلیون واحد مسكونی معلوم نیست.
كمی بیشتر از ۶۰ هزار واحد در تهران بالای ۲۰۰ متر مربع مساحت دارند كه ۴۷ هزار واحد در منطقه یك، ۱۱ هزار واحد در منطقه ۲ و ۳ هزار واحد در منطقه است؛ مابقی نیز در سایر مناطق پایتخت پراكنده اند.
نحوه محاسبه مالیات خانه های لوكس
بر اساس آنچه در مصوبه كمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ آمده (در صورت تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون)، در سال آینده یك در هزار ارزش روز خانه های بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، دو در هزار ارزش روز خانه های ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومانی، دو ضریب قبلی به اضافه ۳ در هزار ارزش روز برای خانه های ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومانی، سه ضریب قبلی به اضافه ۴ در هزار برای خانه های ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومانی و چهار ضریب قبلی به اضافه ۵ در هزار برای خانه های بلای ۶۰ میلیارد تومان بعنوان مالیات سالانه املاك شامل خالی و در حال استفاده لحاظ خواهد شد.
بر اساس برآوردهایی كه كارشناسان مركز پژوهش های مجلس در اختیار نمایندگان قرار داده اند، دولت می تواند از محل این نوع مالیات، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

منبع: