از سوی یك اقتصاددان مطرح شد راهكاری برای افزایش درآمدهای ارزی

زیپو كالا: یك كارشناس اقتصادی كشور اظهار داشت كه تمركز بر بخش كشاورزی و صادرات محصولات آن می تواند مشكلات ناشی از تحریم را حل كند. باید كشاورزی را بهره ور كرد تا بتوان از مزایای آن استفاده نمود.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، هادی سلیمی زاده – كارشناس اقتصادی – در حضور در برنامه پایش با موضوع راه های بهره وری و توسعه تولید محصولات كشاورزی با تاكید بر نزدیك شدن به كشت محصولات كشاورزی، اشاره كرد: هر سال با نزدیك شدن به این زمان، برخی مسئولین همچون رئیس سازمان محیط زیست با كشاورزی به سبب خشكسالی مخالفت می كنند. اما در واقعیت كشاورزی در ایران صرفه اقتصادی دارد.
وی اظهار داشت: در ۸۰ سال قبل سهم كشاورزی در اقتصاد و اشتغال در دنیا در حال كم شدن است كه برخی آنرا دور شدن كشورها از كشاورزی تفسیر می كنند. ولی باتوجه به متورم شدن اقتصاد این تفسیر درست نیست.
سلیمی زاده اضافه كرد: بهروه وری كشاورزی طی ۸۰ سال اخیر با افزایش سرمایه گذاری در این عرصه، رشد قابل توجهی داشته است. بعنوان مثال اتحادیه اروپا ۵۰ درصد بودجه حمایتی خود به كشور ها را به حوزه كشاورزی مختص كرده است.
سلیمی زاده با اشاره به اینكه در سند استراتژیك امنیت ملی آمریكا نیز بر حوزه كشاورزی تاكید شده، اظهار داشت: آمریكا از بخش كشاورزی حمایت می كند و به دنبال تفاهم با كشور هند برای این مساله است.
این كارشناس اقتصادی افزود: متوسط نرخ رشد سالانه بخش كشاورزی از سایر حوزه ها در دنیا بالاتر است كه خود نمایانگر توجه كشورهای جهان به این حوزه است.
سلیمی زاده با اشاره به اینكه آمریكا، ۱۱ برابر نیاز خودرا محصولات كشاورزی تولید می كند، اظهار داشت: كشورهای آلمان، فرانسه و روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در ایران نیز متوسط ۶ دهم نیاز كشور محصولات كشاورزی تولید می شود كه موجب واردات این محصولات در كشور شده است.
وی ادامه داد: كشورهای پیشرفته ۳ برابر میانگین كل كشورهای دنیا زمین برای كشاورزی اختصاص داده اند و توجه ویژه به كشاورزی را نشان داده اند. بعنوان مثال كشور هلند كه از سه استان شمالی ایران كوچكتر است، توانسته با استفاده از صادرات محصولات كشاورزی ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد كسب كند كه حدودا ۲ برابر درآمد نفتی ایران است.
سلیمی زاده اضافه كرد: مدیریت منابع آب در گذشته در كشور ما منحصر به فرد بوده است كه نمونه آنرا در قنات ها مشاهده می نماییم. اما هم اكنون از نظر مدیریت این منابع ضعیف ظاهر شده ایم و همین مسئله موجب مخالفت با كشاورزی شده است.
این كارشناس اقتصادی بیان كرد: بحث مهم در برنامه ریزی كشاورزی، حدنگاری این بخش است. هم اكنون كسی از میزان زمین های كشاورزی اطلاع ندارد و این مسئله سبب شده است كه نتوانیم درباب كشت محصولات مختلف برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. نمونه این عدم برنامه ریزی در كمیاب شدن یا وفور برخی محصولات كشاورزی مشاهده می شود.
وی افزود: سامانه های كاداستر و حد نگار در لحظه می توانند بیان كنند در كدام زمین ها چه محصولاتی كشت می شود. اما هم اكنون این اطلاعات در كشور موجود نیست. وظیفه جهاد كشاورزی جمع آوری این اطلاعات در كشور است. چونكه نمی توان بدون داشتن این آمارها برنامه ریزی در حوزه كشاورزی انجام داد.
سلیمی زاده با اشاره به اینكه عدم وجود این آمارها موجب برهم خوردن بازار و صادرات كشور شده است، اظهار داشت: در بعضی اوقات صادرات برخی از محصولات كشاورزی به سبب كمیابی در بازار داخل ممنوع می شود. این مسئله ناشی از عدم وجود سامانه ها در بخش كشاورزی است كه در طولانی مدت موجب ضرر اقتصادی به كشور و صادركنندگان شده است.
وی ادامه داد: بسیاری از كشورهای همسایه ما وارد كننده محصولات كشاورزی هستند اما به سبب عدم وجود برنامه، نتوانسته ایم از این بازارهای بكر و صادراتی استفاده نمائیم.
این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: مدیریت كشت، اصلی ترین بحث در موضوع كشاورزی است. برای مدیریت كشت باید به سمت تامین مالی قراردادی برویم. همین طور باید تعرفه ای واردات محصولات كشاورزی نیز اصلاح گردد تا به توسعه تولیدات كشاورزی كمك نماید. در صورت بهبود كشاورزی در كشور می توان به حل شدن مشكل اشتغال نیز امیدوار بود.

منبع: