قیمت طلا نزول كرد

زیپو كالا: قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی تحت تاثیر خوش بینی سرمایه گذاران به فاز اول توافق تجاری آمریكا و چین كه ریسك پذیری را تقویت كرد، اندكی كم شد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش پیدا كرد و به ۱۵۵۲ دلار و ۲۲ سنت رسید.

در بازار معاملات آتی آمریكا، هر اونس طلا ۰.۱ درصد كم شد و به ۱۵۵۲ دلار و ۶۰ سنت رسید.

سند فاز اول توافق تجاری آمریكا و چین روز چهارشنبه میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا و لیو هی، معاون نخست وزیر چین در كاخ سفید به امضا رسید و موقتا به مناقشه ۱۸ ماهه میان دو كشور كه بازارهای جهانی را متلاطم كرده بود، تمام كرد.

اعلام خبر این توافق در اواسط دسامبر موجب صعود دارایی های پرریسك شده بود.

آجی كدیا، مدیر شركت مشاوره كدیا در بمبئی در این زمینه اظهار داشت: قیمت طلا در معاملات روز جاری اندكی كاهش پیدا كرده است برای اینكه بازارها با امضای سند فاز اول توافق تجاری آمریكا و چین اندكی آسودگی خاطر پیدا كرده اند.

عامل دیگری كه موجب كاهش قیمت طلا شد، صعود بازارهای سهام جهان بود كه از امضای این توافق دلگرم شده اند.

با این همه مفسرین می گویند این توافق به مسائل اقتصادی ساختاری كه موجب بروز این جنگ شده بود، نپرداخته است و تعرفه های آمریكا روی واردات كالاهای چینی كاملا حذف نشده اند و دستیابی چین به اهداف تعیین شده برای خرید كالاهای آمریكایی بسیار دشوار است.

طلا كه در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن برای سرمایه گذاران تبدیل می شود، سال میلادی گذشته تحت تاثیر مناقشه تجاری آمریكا و چین ۱۸ درصد رشد داشت.

استفن اینس، استراتژیست بازار در شركت “اكسی تریدر” در یادداشتی نوشت: این توافق دورنمای سیاست پولی بانك مركزی آمریكا را تغییر نخواهد داد و تنها عاملی كه موجب خواهد شد جروم پاول، رئیس بانك مركزی آمریكا نرخ های بهره را كم كند، ضعف اقتصادی خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، بانك مركزی آمریكا روز چهارشنبه ابراز اطمینان كرد كه نرخ های بهره در سطح فعلی از رشد پایدار و تقویت تورم حمایت خواهند كرد.

طلا به كاهش نرخ های بهره آمریكا فوق العاده حساس است برای اینكه نرخ های بهره پایین تر هزینه نگهداری طلا كه سوددهی ندارد را كمتر كرده و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز باارزش را تقویت می كنند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ركورد ۲۲۷۰ دلار صعود كرد.

هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد كاهش، به ۱۷ دلار و ۸۸ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد كاهش، به ۱۰۱۳ دلار و ۸۲ سنت رسید.

منبع: