پس از سقوط هواپیمای اوكراینی تكلیف سفرهای هوایی خارجی چه می شود؟

به گزارش زیپو كالا رئیس انجمن صنفی آژانس های مسافرتی و هوایی با اشاره سقوط هواپیمای اوكراینی و لغو برنامه پروازی برخی ایرلاین های خارجی به مقصد ایران، اظهار داشت: واجب است با اقدام های سریع، این وضعیت را دست كم تا ۱۰ روز آینده مدیریت نماییم.
حرمت الله رفیعی در گفتگو با خبرنگار ایسنا بیان نمود: اتفاق تلخی رخ داده است. كاش متولیان امر زودتر بررسی دقیق می كردند. روی این اشتباه، به راحتی نمی توان سرپوش گذاشت. سوء اعتمادی بوجود آمده است كه باید سریع تر به آن جواب داد. مسافران زیادی با آژانس ها تماس می گیرند و نگران پروازهای خود هستند. طبیعی است كه ریزش توریست خارجی هم زیاد شده است. پس ضروریست كه هر چه زودتر تدبیری اندیشیده شود.
او در شرح وضعیت پروازها و سفرهای خارجی پس از آن كه شركت هواپیمایی آلمانی لوفت هانزا و شركت های تابعه (تا ۱۰ روز آینده) به همراه اوكراین (تا اطلاع ثانوی)، پروازهایشان را در راه ایران به حالت تعلیق درآوردند، اظهار نمود: بیشتر شركت های هواپیمایی خارجی با از سرگیری تحریم های آمریكا، پروازهای ایران را متوقف كرده بودند. در این مدت، بار سفرهای هوایی به مقاصد خارجی بیشتر با یكی از شركت های هواپیمایی تركیه بود كه به خاطر نوع عملكردش، بارها مورد مماشات سازمان هواپیمایی ایران هم قرار گرفته بود. با این وجود طی توافقی بین ایران و تركیه، هر یك از طرفین هفته ای ۱۰۰ پرواز سهمیه داشتند، در نتیجه در راه تركیه به علت حجم زیاد پروازها دغدغه ای وجود ندارد و صدمه ای متوجه سفرهای هوایی به این مقصد نیست، اما در راه نیم كره غربی و نقاط دورتر مثل كانادا، با تصمیم اخیر برخی شركت های هواپیمایی خارجی تحت تأثیر سقوط هواپیمایی اوكراینی، مواجهیم.
رفیعی افزود: در این شرایط سناریوی جایگزینی شركت های هواپیمایی داخلی درست نیست؛ چون كه لازم است روابط بین المللی ایران بخصوص در بخش حمل و نقل برقرار باشد. در وضع موجود، برنامه پروازی بیشتر ایرلاین های خارجی كه به حالت تعلیق درآمده است، هواپیمایی ماهان هم تحریم شده و به خیلی از كشورها امكان پرواز ندارد. از طرفی با عنایت به ضعف زیرساخت، برخی تمایل ندارند از پروازهای شركت های هواپیمایی داخلی استفاده كنند. ازاین رو نمی توان برای وضعیت پیش آمده پاسخی نداشت.
او درباره تكلیف مسافرانی كه قصد سفر به ایران را داشته اند و از مدت ها پیش بلیت این شركت های هواپیمایی را خریده اند اما در وضعیت موجود با لغو پروازها رو به رو شده اند، اظهار داشت: متاسفانه ما با ضعف مدیریت در ارتباط با شركت های هواپیمایی خارجی مستقر در ایران مواجهیم، درحالی كه منابع مالی آنها را به راحتی تأمین می نماییم، آنها هر زمان اراده كنند تصمیم می گیرند به ایران پروازی نداشته باشند، پس سهم مردم چه می شود؟ سازمان هواپیمایی باید به این مسئله رسیدگی كند. سال هاست با كوتاهی در اینباره مواجهیم.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با عنایت به نزدیك شدن تعطیلات نوروزی و پیش فروش بلیت ها، اظهار نمود: نمی توان كه به خاطر این فاجعه درهای مملكت را بست. باید سریع تر با عاملان آن برخورد كرد، سوءاعتمادی را كه نسبت به پروازها و آسمان ایران پیش آمده است، باید در چند روز آینده مدیریت و قضیه را تا ده یا پانزده روز آینده جمع كرد. راه برون رفت از این وضعیت شاید همین باشد.
رفیعی افزود: باید روابطمان را با دنیا برقرار نماییم و آنها متوجه شوند ما برای این شرایط پاسخ مناسبی داریم. شركت های هواپیمایی خارجی باید باردیگر به ایران برگردند و وقتی این اتفاق افتاد، حضورشان در ایران مدیریت شود تا مانند سابق رفتار نكنند و به راحتی ایران را ترك نكنند و مسافران را بلاتكلیف نگذارند.