یك كارشناس اقتصادی مطرح كرد اقتصاد باید بالی برای امنیت ایران باشد

به گزارش زیپو كالا یك كارشناس اقتصادی با تاكید بر اینكه اقتصاد باید بالی برای امنیت ایران باشد، اشاره كرد: در بیشتر موارد این مهم عملی نشده است بلكه اقتصاد باری بر امنیت ایران بوده است. تصمیمات كلان اقتصادی كشور موجب ایجاد تبعات اقتصادی و امنیتی برای كشور شده اما امثال شهید قاسم سلیمانی با تامین امنیت بار این تصمیمات را به دوش كشیده اند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، مجید شاكری، كارشناس اقتصادی در برنامه پایش با سوژه «نقش امنیت در مبادلات اقتصادی و نقش سردار سلیمانی در مبادلات اقتصادی ایران و عراق» اظهار داشت: نسل ما عمیقا متعهد به آرمان های حاج قاسم سلیمانی است تا این رویه را عوض كند. یعنی اقتصاد بجای اینكه فاكتوری برای نگرانی باشد، به یك بال برای امنیت كشور تبدیل گردد.
وی با اشاره به اینكه ما در آینده مدیر اقتصادی كشور خواهیم شد، اظهار داشت: نسلی از جوانان دور هم جمع شده اند تا وضعیت اقتصاد كشور را بهبود دهند. اساسا ظرف یكسال گذشته ایده های اقتصادی از این جمع جوان صادر شده كه به مرور در حال اجراست.
شاكری اضافه كرد: البته این ایده ها گاهی اوقات توسط مجریان به درستی اجرا نمی گردد كه همین موجب عكس عمل كردن آنها شده است. بعنوان مثال این موارد در تدوین لایجه بودجه ۱۳۹۹ مشاهده می شود.
كارشناس اقتصادی اظهار داشت: رفتارهای كلان اقتصادی نباید به محدودیت امنیت كشور كمك نماید. قسمتی از مسئولین اقتصادی كشور به دنبال هزینه كرد دستاورهای امنیتی برای اجرای تصمیمات اقتصادی خود هستند كه امری اشتباه است و به نتیجه مطلوب نیز نمی رسد.
شاكری اضافه كرد: امروز هنوز بعضی از مذاكره صحبت می كنند با اینكه می دانند شانس موفقیت مذاكره یك ده هزارم است. باید تمام قد به همه مدیران اقتصادی كشور كمك كرد. اما كارهایی است كه ما می دانیم غلط است و این كارها نباید ادامه پیدا كند چون به ضرر اقتصاد ایران است.
كارشناس اقتصادی بیان كرد: مسئولین ما چون می خواهند همین كارهای غلط را ادامه دهند، می گویند باید مذاكره نماییم. یكی از نمونه های همین تصمیم غلط شیوه تامین كالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است.
وی ادامه داد: ما سال های سال است كه می دانیم این شیوه نفت فروختن در كشور امری اشتباه است. باید بدانیم كه آمریكا نفت فروختن ما را تحریم نكرده بلكه شیوه آنرا تحریم كرده است. شیوه نفت فروشی ما سبب شده است كه اقتصاد ما برای خرج كردن ارزها و بالانس كردن تراز تجاری كشور، به سمت واردات میل كند. به عبارت دیگر اقتصاد ما به روشی ساخته شده است كه بدون واردات بهم می ریزد. در این ساختار كشور نمی تواند سیاست پولی مستقل داشته باشد.
این كارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به اینكه نباید پول های نفت را به شیوه فعلی در تراز بانك مركزی برد، اظهار داشت: باید بودجه ارزی را از بودجه ریالی جدا كرد. در صورت این كار تحریم پذیری درآمدهای ارزی كشور عوض می شود. اما بجای انجام این اقدامات، مسئولین به مذاكره روی آورده اند تا همین شیوه نفت فروشی فعلی از تحریم بیرون رود.
وی اظهار داشت: نسبت دارایی های غیر منقول دولت به بدهی هایش در حدود ۱۸ برابر است. از نظر مدیریت مالی وضع دولت خوب ارزیابی می شود. این نسبت در كشوری مثل نروژ ۵ یا ۶ است. با توجه به این نسبت خوب، اما دولت بیان می كند با كسری بودجه مواجه می باشد.
شاكری در ادامه اظهار داشت: كشوری كه نسبت بدهی خارجی آن به تولید ناخالص داخلی اش حدودا صفر و نسبت بدهی ریالی آن به تولید ناخالص داخلی نیز از بسیاری از كشورهای دیگر كمتر است، نباید مشكلات كلان اقتصادی داشته باشد.
كارشناس اقتصادی اضافه كرد: باید دولت یك بازار بدهی ایجاد كند تا عملیات بازار باز بر روی آن صورت گیرد. اما با وجود فراهم بودن زیرساخت ها، وزارت اقتصاد این كار را انجام نمی دهد. این كشور در اوج اعتبار بین المللی از لحاظ مالی در سال ۵۲، نسبت سرمایه گذاری خارجی به تولید ناخالص داخلی در حدود ۲ و نیم درصد بوده است.
شاكری اظهار داشت: فرق ما در اقتصاد با شهید سلیمانی در سپاه قدس این است كه ایشان برنامه ای داشته و بر طبق آن جلو رفته است و بطور دقیق خواسته های خودرا می دانست. اما ما هم اكنون در كشور تصویر اقتصادی كلان نداریم و این مساله معین نمی باشد.
كارشناس اقتصادی درباب همسویی تنها یك مسئول در موضوعی خاص با شهید سلیمانی موجب موفقیت اقتصادی كشور شده است، توضیح داد: ما با كشور عراق مانده بستانكاری بزرگی داشتیم. با پیگیری های شهید سلیمانی بستری به وجود آمد كه رئیس كل بانك مركزی با پیگیری آن یك مكانیزم تسویه حساب دینار پایه تاسیس گردید كه خیلی از مشكلات را رفع نمود.
شاكری درانتها اضافه كرد: در قالب سیاست های پولی، وضعیت كشور از گذشته بهتر است. اما از نظر سیاست های مالی وضعیت مطلوبی نداریم. اساسا عملكرد دستگاه پولی محدود به سیاست های بودجه ای است. خیلی مهمست كه سازمان برنامه و بودجه چیز دیگری شود.
شهید سلیمانی، عنصر مهم و موثر در تجارت ایران و عراق
حمید حسینی، دبیركل اتاق بازرگانی ایران و عراق در این برنامه با تاكید بر صادرات ۹ میلیارد دلاری ایران به عراق، اشاره كرد: ما با عراق ۱۲ میلیارد دلار مبادلات اقتصادی داریم. سردار سلیمانی سكاندار روابط با عراق بود.
وی اظهار داشت: از كارهای خوبی كه ایشان انجام دادند، راه اندازی ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق بود. ایشان مشوق فعالان اقتصادی برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو كشور بود.
حسینی اضافه كرد: ما ۱۴ گذرگاه مرزی با عراق داریم. این موجب می شود كه مبادلات اقتصادی به سرعت صورت گیرد. بیشترین گردشگر خارجی ما عراقی ها هستند.
این فعال اقتصادی افزود: یكی از دلگرمی های فعالان اقتصادی، وجود رهبر نامرئی و امنیت بود كه مدیون شهید سلیمانی هستیم. همین مسائل سبب شده است كه ما در عراق حضور ممتازی داشته باشیم. به شكلی كه ایران نخستین شریك تجاری عراق است.

منبع: