یك كارشناس: بازار سرمایه باید محور تامین مالی اقتصاد باشد

به گزارش زیپو كالا یك كارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینكه بازار سرمایه باید محور تامین مالی اقتصاد باشد، اظهار داشت: سودآوری عده ای نباید منجر به بدبختی عده ای دیگر شود.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، عباسعلی حقانی نسب در مراسم شروع به كار مجموعه سبدگردان بورس كه با حضور مدیرعامل بورس انرژی برگزار شد، اظهار داشت: منشأ اصلی مشكلات بازار سرمایه و حتی اقتصاد ایران ساختار نامناسب اقتصادیست كه سالیان سال مشكلات در رابطه با آن از طرف كشورهای دنیا رفع شده و ساختار كنونی كه در اقتصاد ایران اجرایی می شود سالهاست در دنیا منسوخ شده است.
وی اضافه كرد: در دنیا دو ساختار اقتصادی بانك محور و بازار سرمایه محور مشغول به فعالیت هستند به نحوی كه تعداد كمی از اقتصادهای دنیا تمركز اصلی تأمین مالی خودرا بر روی بانك ها قرار داده اند چونكه بانك محور بودن در دنیا كنار گذاشته شده تا بتوان از شكل گیری ساختارهای تورمی جلوگیری كرد.
این كارشناس ارشد بازار سرمایه اضافه كرد: خیلی از اقتصادهای دنیا از ساختارهای بورس محور تبعیت می كنند چونكه مزیت های بسیاری نسبت به تمركز بر بانك ها در آنها به چشم می خورد. به این معنا كه در ساختارهایی كه اقتصاد بر پایه بازار سرمایه مدیریت می شود تجهیز و تخصیص منابع كاملاً هدفمند است در صورتیكه در بانك محور بودن اقتصادها تخصیص بهینه منابع وجود ندارد.
وی با برشمردن مزایای بورس محور بودن اقتصادها اشاره كرد: علاوه بر اینكه این اقتصادها بهترین روش های سرمایه گذاری را انتخاب می كنند بر این نكته واقف هستند كه اگر بخواهیم تورم را كنترل نماییم و به سمت كارهای سوداگرانه در اقتصاد نرویم باید تولید تقویت شود و ساختارهای تولیدی، شراكت محور باشد.
حقانی نسب افزود: در ایران باوجود تمامی تلاش هایی كه صورت گرفته هنوز بانك ها در صدر تأمین مالی قرار دارند و بازار سرمایه در ابتدای راه قرار گرفته است كه دلیل اصلی این مساله نیز آن است كه فعالان بازار سرمایه و شركت هایی كه در این عرصه مشغول به فعالیت هستند تجهیز منابع را به درستی انجام نمی دهند چونكه این امر به دست سیستم و نهادی داده شده كه تخصیص و تجهیز منابع را به صورت بهینه انجام نمی دهد و مردم به صورت مستقیم وارد بورس می شوند.
به اعتقاد این كارشناس بازار سرمایه، مردم عادی وارد یك بازار حرفه ای و تخصصی می شوند كه نقطه اتصال پس انداز كننده با بازار سرمایه یك نهاد بهینه نیست.
وی ادامه داد: نقطه اتصال پس انداز كننده با بازار سرمایه باید نهادی باشد كه هم تجهیز و هم تخصیص منابع را به درستی انجام داده و سلایق و انتقادات افرادی كه پول خودرا به بورس می آورند را پاسخ دهد.
كارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: در دنیا سال ها است كه شركت های سبدگردان هدف مدیریت و ایجاد شبكه تجزیه و تحلیل داده های بورسی انجام می دهند و ما هم تلاش نموده ایم تا این اهداف را محقق نمائیم به این معنا كه باید همه اهتمام ما آن باشد كه برای مردم سودآوری ایجاد نماییم. به این معنا كه سودآوری عده ای منجر به بدبختی عده دیگری نشود و تورم آن، قشر ضعیف جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.
وی درانتها اشاره كرد: تلاش ما آن است كه تضاد منافع با مشتری و سرمایه گذار به حداقل برسد و سود سبدگردان در گروه سود مشتری باشد.

منبع: