قیمت نفت بالا رفت

به گزارش زیپو كالا قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی در واكنش به اظهارات وزیر انرژی روسیه درباره آینده همكاری با اوپك افزایش یافت.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت پنج سنت یا ۰.۲ درصد افزایش پیدا كرد و به ۶۶ دلار و ۴۴ سنت در هر بشكه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریكا یك سنت افزایش پیدا كرد و به ۶۰ دلار و ۵۳ سنت در هر بشكه رسید.

الكساندر نواك، وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه در مصاحبه ای اظهار داشت: اوپك، روسیه و سایر تولیدكنندگانی كه در پیمان محدودیت عرضه مشاركت كرده اند، به این همكاری تا زمانی كه موثر و ثمربخش است ادامه خواهند داد. ایشان در ادامه اضافه كرد: همكاری روسیه با اوپك تا زمانی كه شرایط بازار ایجاب كند، ادامه خواهد یافت.

اوپك و سایر تولیدكنندگان در نوامبر موافقت كردند محدودیت عرضه خویش را كه از سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته اند، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ تشدید كنند و كاهش تولید آنها امكان دارد به ۲.۱ میلیون بشكه در روز برسد كه معادل حدود دو درصد از تقاضای جهانی خواهد بود.

شركت تحقیقات بازار نفت “ریستاد انرژی” در یادداشتی اعلام نمود اوپك همچنان به اقدامات بیشتری برای متوازن كردن بازار نیاز دارد. اوپك مشكل را به صورت كامل حل نكرده و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ یك علاج موقتی بكار خواهد بست و تصور ما بر این است كه بازار بزودی بروز مازاد عرضه را درخواهد یافت.

بر اساس گزارش رویترز، تولیدكنندگان آمریكایی برای پر كردن هر گونه شكاف عرضه در بازار خوشنود خواهند كرد و نفت بیشتری را عرضه می كنند كه در نوامبر به ركورد حدود ۱۳ میلیون بشكه در روز رسید. رشد بی وقفه تولید سبب بالا رفتن سطح ذخایر خواهد شد. ذخایر نفت آمریكا امسال حدود یك درصد رشد كرده است.

با این حال بر اساس نظرسنجی مقدماتی رویترز، انتظار می رود ذخایر نفت آمریكا در هفته گذشته حدود ۱.۸ میلیون بشكه كاهش پیدا كرده باشد با این وجود ذخایر بنزین احیانا برای هفتمین هفته متوالی رشد كرده است.