هیات دولت تصمیم نگرفت بلاتكلیفی ۵۰۰۰ خودروی دپو شده

زیپو كالا: حدود ۵۰۰۰ دستگاه از خودرو های دپو شده در گمرك هنوز ترخیص نشده و با وجود توافقی كه برای ۱۰۴۸ دستگاه از آنها انجام شد و وزارت صمت هم دستور ترخیص آنها را داد، ترخیص متوقف مانده و هیات دولت هنوز درباره تعیین وضعیت آنها تصمیمی نگرفته است. در این میان خریداران این خودرو ها كه اغلب مردم هستند، بلاتكلیف مانده اند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، از حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروی سواری كه بیشتر از دو سال پیش وارد بنادر و گمركات شد، ۷۱۵۳ دستگاه آن بر طبق مصوبه و دستورالعمل تعیین شده از طرف هیات دولت و دستگاه های ذیربط از دی ماه سال قبل تا تیرماه امسال ترخیص شد ولی ۵۱۰۸ دستگاه دیگر در گمركات و بنادر باقی مانده است.
ماجرا از این قرار بود كه با تغییر شرایط ارزی و ثبت سفارش و همین طور ممنوعیت واردات خودرو، ترخیص بیشتر از ۱۲ هزار خودروی وارداتی صادر شد. به هر صورت بعضی از این خودرو ها دارای تخلف در ثبت سفارش بودند و بخشی دیگر باید مسائل ارزی حل و فصل و مابه التفاوت نرخ ارزی كه با آن وارد شده و در زمان فعلی قیمت گذاری شده بود را پرداخت می كردند.
به هر صورت پس از حواشی بسیار هیات دولت در دی ماه سال قبل بخشنامه ای صادر كرد كه بر طبق آن مالكان خودرو می توانستند با طی پروسه و تشریفات قانونی خودرو های خودرا ترخیص كنند. فاصله چهار ماهه اول در نیمه اردیبهشت به انتها رسید و بار دیگر زمان تمدید گردید و دو ماه دیگر این فرصت وجود داشت كه خودرو های بیشتری ترخیص شوند، اما درانتها این زمان حدود ۷۱۵۳ دستگاه در اختیار مالكان قرار گرفت و گزارش گمرك از این حكایت داشت كه ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی مانده است.
در این بین ۱۰۴۸ دستگاه با توجه به این كه تمام تشریفات گمركی را پشت سر گذاشته و حتی پروانه دریافت كرده بودند به سبب اختتام مهلت تعیین شده امكان ترخیص پیدا نكرد و در این شرایط با عنایت به رایزنی هایی كه بین گمرك، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه ها انجام شد، وزارت صمت دستور ترخیص آنها را در نیمه آبان ماه صادر كرد و قرار شد با موافقت كارگروه هماهنگی تجاری بانك مركزی این تحویل صورت گیرد ولی با توجه به این كه گفته شده بود بزودی ترخیص صورت خواهد گرفت، حالا بیشتر از یك ماه گذشته و حتی وضعیت ۱۰۴۸ دستگاه خودروی توافق شده نیز معین نمی باشد.
اما در این بین مردمی قرار دارند كه برای دریافت این خودرو ها از حدود دو سال پیش در شركت های خودرو سازی ثبت نام كرده اند و الان سرگردان مانده اند؛ از یك سو باید رقم بالایی را بابت تغییر قیمت ارز بپردازند كه گاها به ۲۰۰ میلیون تومان و بالاتر هم می رسد كه بابت مابه التفاوت قیمت اولیه ثبت نام و زمان تحویل پرداخت می كنند و از طرف دیگر حتی با این هزینه سنگین نمی دانند آیا مقرر است در نهایت صاحب خودرو های خود باشند یا خیر یا چه زمانی به دست آنها می رسد كه تكلیف شان روشن شود.
به هر حال از ۵۰۰۰ دستگاه مانده در گمرك حدود ۲۰۰۰ دستگاه دارای پروانه قضایی هستند و انتظار می رفت هیات دولت برای ۳۰۰۰ دستگاه دیگر تصمیم گیری كند، اما آخرین خبرها از این حكایت دارد كه تابحال تصمیم مشخصی در این رابطه ستاندن نشده و اگر مصوبه ای در مورد تمدید زمان ترخیص وجود داشته باشد در كنار ۱۰۴۸ دستگاهی كه اخیر دستور ترخیص آنها صادر شد، تعداد زیاد دیگری از خودرو های باقی مانده به صاحبانشان بر می گردد.
در عین حال كه اگر فعلا برنامه ای برای ترخیص خودرو های باقی مانده وجود ندارد، مناسب آن است كه مسئولان مربوطه در ارتباط با چرایی این جریان اطلاع رسانی كرده و پاسخگو باشند.
این در حالیست كه گمرك ایران بارها اعلام نموده مشكلی در ترخیص بخش زیادی از خودرو های مانده (به استثنایی خودروهایی كه پرونده قضایی دارند) وجود نداشته و در صورت ابلاغیه مراجع مربوطه نسبت به ترخیص اقدام خواهدنمود.

منبع: