خوشبینی اوپك مانع كاهش قیمت نفت شد

به گزارش زیپو كالا قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تأثیر پیشبینی خوش بینانه اوپك از كمبود عرضه نفت در سال میلادی آینده كه نگرانی ها نسبت به رشد تولید آمریكا را تا حدودی تخفیف داد، ثبات نسبی داشت.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۴ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش پیدا كرد و به ۶۳ دلار و ۹۶ سنت در هر بشكه رسید. نفت برنت روز گذشته بعد از انتشار آمار رشد ذخایر نفت آمریكا یك درصد سقوط كرده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریكا بعد از كاهش ۰.۸ درصدی در روز چهارشنبه، در معاملات روز جاری ۱۰ سنت یا ۰.۲ درصد كاهش پیدا كرد و به ۵۸ دلار و ۸۵ سنت در هر بشكه رسید.

اوپك در گزارش ماهانه خود پیش بینی نمود بازار نفت در سال میلادی آینده اندكی كمبود عرضه خواهد داشت كه نشان داده است بازار نسبت به آنچه تصور می رفت و حتی قبل از تصویب تشدید توافق كاهش تولید اوپك پلاس، گرفتار محدودیت عرضه بیشتری است.

پیش بینی بازنگری شده اوپك برخلاف گزارش قبلی این گروه است كه مازاد عرضه در بازار نفت به علت رشد تولید آمریكا را پیشبینی كرده بود.

سطح ذخایر نفت آمریكا همچنان رو به رشد است و آمار رسمی كه روز چهارشنبه انتشار یافت، نشان داد ذخایر نفت این كشور هفته گذشته رشد غیرمنتظره ای داشت و بیشتر از ۸۰۰ هزار بشكه افزایش پیدا كرد در حالیكه تحلیل گران در نظرسنجی رویترز كاهش این ذخایر به میزان ۲.۸ میلیون بشكه را پیشبینی كرده بودند. ذخایر بنزین آمریكا هم بیشتر از پنج میلیون بشكه رشد داشت.

از سوی دیگر، تنش های تجاری آمریكا و چین همچنان دورنمای تقاضا را تیره كرده و مهلت ۱۵ دسامبر برای اجرای دور جدید تعرفه های آمریكا روی واردات كالاهای چینی به سرعت نزدیك می شود.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران منتظر اخبار جدید از مذاكرات میان پكن و واشنگتن برای آخر دادن به مناقشه تجاری و توافقی قبل از آغاز دور جدید تحریمهای آمریكا هستند. طولانی شدن اختلافات میان دو قدرت اقتصادی جهان، به رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت صدمه زده است.