خط اعتباری نیروگاه سیریك هرمزگان باز شد

به گزارش زیپو كالا مدیرعامل شركت مدیریت تولید برق هرمزگان از آغاز راه اندازی نیروگاه سیریك هرمزگان اطلاع داد و اظهار داشت: پیمانكار روسی این هفته آینده بدین منظور به تهران خواهد آمد و تا كنون هم ال سی این نیروگاه باز شده و كانكس های اولیه برای آغاز ساخت این نیروگاه تحویل پیمانكار روسی شده است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، حسین سلیمی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه نیروگاه سیریك هرمزگان مقرر است با فاینانس یك میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی روسیه راه اندازی شود، اظهر كرد: گمانه زنی های طرف روس و شركت ایرانی انجام شده و ال سی نیروگاه سیریك باز شده است.
به گفته وی زمینی كه برای نیروگاه سیریك اختصاص یافته، ۱۹۹ هكتار تخمین زده می شود و كانكس های اولیه تحویل پیمانكار روس شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد نیروگاه بندرعباس اظهار داشت: ظرفیت اسمی این نیروگاه ۱۳۲۰ مگاوات و قدرت عملی آن ۱۲۰۰ مگاوات است كه برای توسعه این نیروگاه اقداماتی همچون در حوزه محیط زیستی صورت گرفته است كه می توان به امحاء روغن های اسكاول اشاره نمود كه مدت هاست مورد توجه قرار گرفته است بطوریكه ۵.۵ میلیارد تومان بابت امحای ترانس ها و روغن های اسكاول در بندرعباس در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شركت مدیریت تولید برق هرمزگان راندمان نیروگاه بندرعباس را ۳۳ درصد دانست و اضافه كرد: طی چند ماه گذشته با برنامه ریزی های انجام شده راندمان این نیروگاه به ۳۴ درصد افزایش یافت و در تابستان امسال نیز این نیروگاه موفق شد ۱۵۰ مگاوات نسبت به تابستان سال قبل افزایش تولید داشته باشد.
سلیمی با بیان این كه ظرفیت نیروگاه بندرعباس ۹۰۶ مگاوات است، اظهار نمود: پس از ۱۲ سال موفق شدیم میزان تولید آنرا فقط در یك واحد به ۵۰۰۰ مگاوات برسانیم.
وی افزود: اگر به نیروگاه بخار بندرعباس به میزان كافی گاز تخصیص یابد بحث محیط زیست آن در حد بسیار بالایی خواهد بود، اما هم اكنون ۷۰ درصد مازوت و ۳۰ درصد گاز به این نیروگاه تحویل داده می شود.
مدیرعامل شركت مدیریت تولید برق هرمزگان با بیان این كه سوخت اصلی نیروگاه بندرعباس گاز است اما سوخت بیشتر آن مازوت شده است، اشاره كرد: با وجود این مساله این نیروگاه آلودگی ندارد.
افتتاح نخستین نیروگاه دولتی كلاس F در بهمن ماه
همچنین در این مراسم علیرضا نصراللهی، مجری طرح نیروگاه های سیكل تركیبی شركت برق حرارتی اظهار داشت: نیروگاه دولتی كلاس F در بهمن ماه افتتاح می شود كه این نیروگاه نخستین نیروگاه دولتی با تكنولوژی كلاس F است كه دو توربین آن در نیروگاه هنگام بندرعباس نصب شده است.
وی با بیان این كه ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه كلاس F در كشور راه اندازی خواهد شد كه قرارداد آن با گروه مپنا به امضاء رسیده است، اشاره كرد: طبق برنامه ششم توسعه باید راندمان نیروگاه های حرارتی به ۴۰ درصد برسد كه هم اكنون راندمان نیروگاه ها اندكی پایین تر از این است.
به گفته نصراللهی اساسا با راه اندازی نیروگاه های كلاس F كه مقرر است در هشت ساختگاه كشور نصب شود راندمان نیروگاه ها افزایش یابد.
مجری طرح نیروگاه های سیكل تركیبی شركت برق حرارتی با بیان این كه توربین های كلاس F پیشرفته ترین توربین های تجاری سازی شده در جهان هستند، اظهار نمود: نیروگاه هنگام بندرعباس نخستین نیروگاه سیكل تركیبی كلاس F بخش دولتی است كه راندمان آن ۵۸ درصد تخمین زده می شود.
وی با تاكید بر این مساله كه برای راه اندازی ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه كلاس F بندرعباس هشت ساختگاه در نظر گرفته شده كه چهار ساختگاه در بندرعباس، اندیشمك، سهند بناب و رامین اهواز در اولویت قرار دارند كه اقدامات اجرایی آن در حال انجام می باشد، اظهار نمود: ساختگاه های لرستان، اصفهان، تهران و بوئین زهرا چهار ساختگاه دیگر هستند كه مقرر است در اولویت های بعدی نیروگاه كلاس F در آنها نصب شود.
مجری طرح نیروگاه های سیكل تركیبی شركت برق حرارتی ارزش كل قرارداد برای راه اندازی ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه سیكل تركیبی كلاس F را ۲.۲ میلیارد یورو عنوان و اظهار نمود: ۵۰۰ میلیون یورو به نیروگاه هنگام بندرعباس اختصاص دارد و باید اظهار داشت كه ظرفیت اسمی نیروگاه كلاس F بندرعباس ۹۰۶ مگاوات باشد و این نیروگاه مراحل پایانی آماده سازی خودرا طی می كند.
همچنین در این مراسم رضا مهرانی – مدیرعامل شركت تولید نیروی برق بندرعباس – از راه اندازی دو نیروگاه توسط بخش خصوصی در هرمزگان آگاهی داد و اضافه كرد: ظرفیت نصب شده نیروگاه های حرارتی استان هرمزگان ۳۲۵۰ مگاوات است كه پیش بینی می شود تا اختتام امسال به ۳۵۵۷ مگاوات و تا افق ۱۴۰۴ به ۶۹۰۹ مگاوات برسد.
وی با تاكید بر این مساله كه نیروگاه سیكل تركیبی كلاس F هنگام و نیروگاه حرارتی سیریك هرمزگان برای تامین برق سواحل مكران همچون پروژه های بخش دولتی و نیروگاه غدیر و پاسارگاد قشم همچون نیروگاه های بخش خصوصی هستند.