گزارش زیپو كالا بازار داغ دلالی سهمیه بنزین در جایگاه ها

به گزارش زیپو كالا كمتر از سه هفته بعد از دو نرخی شدن بنزین و بازگشت نظام سهمیه بندی، در بعضی نقاط تهران و شهرستان ها بازار خرید و فروش بنزین سهمیه ای به نرخ كمتر از ۳ هزار تومان داغ شده است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، بیشتر از دو هفته از افزایش و دو نرخی شدن بنزین و برقراری باردیگر نظام سهمیه بندی می گذرد. طی این مدت انتقادات زیادی به جوانب مختلف این طرح مطرح گردیده است. كارشناسان برقراری مكانیزم فسادخیز بنزین دو نرخی و نظام سهمیه بندی را بازگشت به گذشته و دور از عدالت می دانند و معتقدند دولت به جای بازگشت به گذشته، باید با اصلاح سیاست گذاری در حوزه سوخت، مكانیزم عادلانه تری را برای بازتوزیع منابع حاصل از اصلاح قیمت پیشبینی می كرد.
تصمیم دولت برای اجرای سیاستی كه هشت سال قبل آزموده شده و نقاط ضعف آن عیان گشته بود، در حالی است كه طی سالهای گذشته مراكز پژوهشی معتبر كشور، طرحها و پیشنهادات متنوعی را جهت اصلاح سیاست دولت در این بخش عرضه كرده بودند و بعضی از این پیشنهادات از جانب مسؤلان دولتی هم مورد استقبال قرار گرفته بود.
به ادغان كارشناسان، مهمترین پاشنه آشیل سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، فسادخیز بودن آن است؛ موضوعی كه حسن روحانی در ابتدای دوره اول ریاست جمهوری خود هم به آن اذعان داشت و بنابراین هم، بازار سوخت كشور را به سمت تك نرخی كردن و حذف كارت سوخت پیش برد.
اینك، كمتر از سه هفته بعد از برقراری نظام سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، جایگاه های سوخت شاهد شكل گیری بازار خرید و فروش سهمیه هستند؛ بازاری كه نرخ های آن متناسب با اینكه در ابتدا، میانه یا انتهای ماه قرار داشته باشیم، متفاوت می باشد.
خبرنگار مهر با خودروی شخصی به برخی از پمپ بنزین های پایتخت سر زد و به عنوان كسی كه قصد سوخت گیری دارد، با جایگاهداران وارد گفتگو شد؛ حدودا در بیشتر آنها امكان سوخت گیری با بنزین آزاد بانرخی پایین تر از سه هزار تومان وجود دارد.
ارزان هم داریم؛ گران نزنید
متصدی جایگاه: چند لیتر بزنم؟
خبرنگار: ۱۰ لیتر
متصدی: با نرخ كمتر هم هست اگه می خوای!
خبرنگار: سهمیه ای ؟
متصدی: نه، آزاد.
خبرنگار: چند؟
متصدی: الان اینی كه دارم ۲۸۰۰ تومنیه !
خبرنگار: كارت خودته؟
متصدی: نه
خبرنگار: كی از سهمیه اش سیر شده كه حراج كرده؟
متصدی: زیاده، خب تاكسی ها سهمیه شون تو ماه از بین میره، مجبوره.
خبرنگار: ۲۰ لیتر بزن؛ ولی باز گرونه.
متصدی: خواستی آخر ماه بیا ۲ هزار تومنی هم هست؛ خودت كارت نداری؟
خبرنگار: دارم، ۱۰ روز اول تمومه.
مامور: ۲۰ ام ماه به بعد بیا ارزون تر هم گیرت میاد.
متصدی یكی دیگر از جایگاههای سوخت هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: اغلب بنزینی كه خارج از كارت، اما كمتر از سه هزارتومان عرضه می شود، سهمیه تاكسی ها بویژه تاكسی های دوگانه سوز است. چون كه سهمیه سوخت تاكسی ها به ماه بعد منتقل نمی گردد و همین محدودیت زمانی سبب ایجاد بازار قیمتی ویژه ای شده است؛ به صورتی كه در ایام ابتدای ماه، میزان فروش سهمیه كمتر و بنابراین نرخ این بنزین گاها بالای ۲۵۰۰ است اما با نزدیك شدن به روزهای آخر ماه كه تاكسی های بیشتری مبادرت به فروش مانده سهمیه خود می كنند، نرخ این بنزین حتی تا دو هزار تومان هم پایین می آید.
اشتباه بزرگ دولت در برقراری مكانیزم فسادخیز گذشته
در همین ارتباط، علی حسینی، كارشناس انرژی هم با اذعان به اینكه بازار خرید و فروش سهمیه بنزین در جایگاههای سوخت باردیگر گرم شده است، اظهار داشت: طرح اصلی هدفمندی یارانه ها از ابتدا پیشنهاد خوبی بود كه متاسفانه انتظار می رفت عیوب آن به مرور زمان شناسایی و برطرف شود. چون كه به هر حال طرحی می تواند در عین جامع بودن، اصلاحاتی داشته باشد در صورتیكه چنین نشد و دولت تدبیر و امید هم همان طرح را به شكل بدتری اجرا كرد.
وی اضافه كرد: اقتصاد یارانه ای دركل دنیا به جز مواردی اندك، منسوخ شده است. ایران هم با گام برداشتن در این راستا، می تواند از بار مالی دولت بكاهد. در ارتباط با اصلاح نرخ بنزین باید دید آیا هدف از اجرای این طرح گام برداشتن در جهت اجرای هدفمندی یارانه ها است یا خیر. به صورت كلی باید هدف از اجرای طرح را مشخص كرد. چون كه این طرح زنجیروار بوده و به صورت سالانه باید بخشی از آن اجرایی می شد. در وهله نخست بهتر است مجلس با ورود به این مورد اجبار اجرای سالانه این قانون را برای دولت ها تشدید كند.
این كارشناس انرژی تصریح كرد: نرخ بنزین در تمام كشورهای همسایه ایران بیشتر از نرخ بنزین داخلی است، ازاین رو با وجود اینكه قیمت بنزین به ۳ هزار تومان برای هر لیتر آزاد افزایش یافته است، همچنان حاشیه سود جذابی برای قاچاق سوخت وجود دارد. از سویی دیگر باید توجه داشت كه دو نرخی بودن سوخت بطور قطع فسادزا است.
وی افزود: هم اكنون و باوجود گذشت كمتر از یكماه از برقراری باردیگر نظام سهمیه بندی، در بعضی نقاط تهران و شهرستان ها شاهد فروش بنزین خارج از سهمیه به نرخ كمتر از ۳ هزار تومان هستیم. متصدیان جایگاهها این نوع بنزین را از نرخ ۲۳۰۰ تومان تا ۲۸۰۰ تومان در جایگاه های سوخت معامله می فروشند. چنین رخدادی موید آن است كه اقدام دولت احتیاج به اصلاح جدی و سریع دارد.
وی با اشاره به اینكه باید بانك اطلاعاتی صحیح و دقیقی از خودرو ها و میزان پیمایش آنها تهیه شود، توضیح داد: هر چند كه شعار دولت از اجرای این طرح منفعت رسانی به اقشار كم درآمد بود اما می بینیم كه بی عدالتی در دل این طرح نهفته است به نحوی كه فقط خودرو دارها از یارانه سوخت بهره می برند در صورتی كه یارانه این سوخت باید بین ۸۳ میلیون نفر جمعیت ایران توزیع شود.