بازار, تجارت, توسعه, تولید, ساخت, شرکت, صنعت, کالا

گزارش زیپو کالا بازار داغ دلالی سهمیه بنزین در جایگاه ها

آذر ۱۰, ۱۳۹۸

به گزارش زیپو کالا کمتر از سه هفته بعد از دو نرخی شدن بنزین و بازگشت نظام سهمیه بندی، در بعضی نقاط تهران و شهرستان ها بازار خرید و فروش بنزین سهمیه ای به نرخ کمتر از ۳ هزار تومان داغ شده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، بیشتر از دو هفته از افزایش و دو نرخی شدن بنزین و برقراری باردیگر نظام سهمیه بندی می گذرد. طی این مدت انتقادات زیادی به جوانب مختلف این طرح مطرح گردیده است. کارشناسان برقراری مکانیزم فسادخیز بنزین دو نرخی و نظام سهمیه بندی را بازگشت به گذشته و دور از عدالت می دانند و معتقدند دولت به جای بازگشت به گذشته، باید با اصلاح سیاست گذاری در حوزه سوخت، مکانیزم عادلانه تری را برای بازتوزیع منابع حاصل از اصلاح قیمت پیشبینی می کرد.
تصمیم دولت برای اجرای سیاستی که هشت سال قبل آزموده شده و نقاط ضعف آن عیان گشته بود، در حالی است که طی سالهای گذشته مراکز پژوهشی معتبر کشور، طرحها و پیشنهادات متنوعی را جهت اصلاح سیاست دولت در این بخش عرضه کرده بودند و بعضی از این پیشنهادات از جانب مسؤلان دولتی هم مورد استقبال قرار گرفته بود.
به ادغان کارشناسان، مهمترین پاشنه آشیل سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، فسادخیز بودن آن است؛ موضوعی که حسن روحانی در ابتدای دوره اول ریاست جمهوری خود هم به آن اذعان داشت و بنابراین هم، بازار سوخت کشور را به سمت تک نرخی کردن و حذف کارت سوخت پیش برد.
اینک، کمتر از سه هفته بعد از برقراری نظام سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، جایگاه های سوخت شاهد شکل گیری بازار خرید و فروش سهمیه هستند؛ بازاری که نرخ های آن متناسب با اینکه در ابتدا، میانه یا انتهای ماه قرار داشته باشیم، متفاوت می باشد.
خبرنگار مهر با خودروی شخصی به برخی از پمپ بنزین های پایتخت سر زد و به عنوان کسی که قصد سوخت گیری دارد، با جایگاهداران وارد گفتگو شد؛ حدودا در بیشتر آنها امکان سوخت گیری با بنزین آزاد بانرخی پایین تر از سه هزار تومان وجود دارد.
ارزان هم داریم؛ گران نزنید
متصدی جایگاه: چند لیتر بزنم؟
خبرنگار: ۱۰ لیتر
متصدی: با نرخ کمتر هم هست اگه می خوای!
خبرنگار: سهمیه ای ؟
متصدی: نه، آزاد.
خبرنگار: چند؟
متصدی: الان اینی که دارم ۲۸۰۰ تومنیه !
خبرنگار: کارت خودته؟
متصدی: نه
خبرنگار: کی از سهمیه اش سیر شده که حراج کرده؟
متصدی: زیاده، خب تاکسی ها سهمیه شون تو ماه از بین میره، مجبوره.
خبرنگار: ۲۰ لیتر بزن؛ ولی باز گرونه.
متصدی: خواستی آخر ماه بیا ۲ هزار تومنی هم هست؛ خودت کارت نداری؟
خبرنگار: دارم، ۱۰ روز اول تمومه.
مامور: ۲۰ ام ماه به بعد بیا ارزون تر هم گیرت میاد.
متصدی یکی دیگر از جایگاههای سوخت هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: اغلب بنزینی که خارج از کارت، اما کمتر از سه هزارتومان عرضه می شود، سهمیه تاکسی ها بویژه تاکسی های دوگانه سوز است. چون که سهمیه سوخت تاکسی ها به ماه بعد منتقل نمی گردد و همین محدودیت زمانی سبب ایجاد بازار قیمتی ویژه ای شده است؛ به صورتی که در ایام ابتدای ماه، میزان فروش سهمیه کمتر و بنابراین نرخ این بنزین گاها بالای ۲۵۰۰ است اما با نزدیک شدن به روزهای آخر ماه که تاکسی های بیشتری مبادرت به فروش مانده سهمیه خود می کنند، نرخ این بنزین حتی تا دو هزار تومان هم پایین می آید.
اشتباه بزرگ دولت در برقراری مکانیزم فسادخیز گذشته
در همین ارتباط، علی حسینی، کارشناس انرژی هم با اذعان به اینکه بازار خرید و فروش سهمیه بنزین در جایگاههای سوخت باردیگر گرم شده است، اظهار داشت: طرح اصلی هدفمندی یارانه ها از ابتدا پیشنهاد خوبی بود که متاسفانه انتظار می رفت عیوب آن به مرور زمان شناسایی و برطرف شود. چون که به هر حال طرحی می تواند در عین جامع بودن، اصلاحاتی داشته باشد در صورتیکه چنین نشد و دولت تدبیر و امید هم همان طرح را به شکل بدتری اجرا کرد.
وی اضافه کرد: اقتصاد یارانه ای درکل دنیا به جز مواردی اندک، منسوخ شده است. ایران هم با گام برداشتن در این راستا، می تواند از بار مالی دولت بکاهد. در ارتباط با اصلاح نرخ بنزین باید دید آیا هدف از اجرای این طرح گام برداشتن در جهت اجرای هدفمندی یارانه ها است یا خیر. به صورت کلی باید هدف از اجرای طرح را مشخص کرد. چون که این طرح زنجیروار بوده و به صورت سالانه باید بخشی از آن اجرایی می شد. در وهله نخست بهتر است مجلس با ورود به این مورد اجبار اجرای سالانه این قانون را برای دولت ها تشدید کند.
این کارشناس انرژی تصریح کرد: نرخ بنزین در تمام کشورهای همسایه ایران بیشتر از نرخ بنزین داخلی است، ازاین رو با وجود اینکه قیمت بنزین به ۳ هزار تومان برای هر لیتر آزاد افزایش یافته است، همچنان حاشیه سود جذابی برای قاچاق سوخت وجود دارد. از سویی دیگر باید توجه داشت که دو نرخی بودن سوخت بطور قطع فسادزا است.
وی افزود: هم اکنون و باوجود گذشت کمتر از یکماه از برقراری باردیگر نظام سهمیه بندی، در بعضی نقاط تهران و شهرستان ها شاهد فروش بنزین خارج از سهمیه به نرخ کمتر از ۳ هزار تومان هستیم. متصدیان جایگاهها این نوع بنزین را از نرخ ۲۳۰۰ تومان تا ۲۸۰۰ تومان در جایگاه های سوخت معامله می فروشند. چنین رخدادی موید آن است که اقدام دولت احتیاج به اصلاح جدی و سریع دارد.
وی با اشاره به اینکه باید بانک اطلاعاتی صحیح و دقیقی از خودرو ها و میزان پیمایش آنها تهیه شود، توضیح داد: هر چند که شعار دولت از اجرای این طرح منفعت رسانی به اقشار کم درآمد بود اما می بینیم که بی عدالتی در دل این طرح نهفته است به نحوی که فقط خودرو دارها از یارانه سوخت بهره می برند در صورتی که یارانه این سوخت باید بین ۸۳ میلیون نفر جمعیت ایران توزیع شود.