یك مقام آمریكایی: برای كمك به احیای نفت در ونزوئلا ماندیم!

به گزارش زیپو كالا الیوت آبرامز، نماینده ویژه امور ونزوئلا در وزارت خارجه آمریكا اظهار نمود باآنكه واشنگتن به شورون و چهار شركت نفتی آمریكایی دیگر اجازه داده است به فعالیت در ونزوئلا ادامه دهند تا از فروپاشی كامل بخش نفتی این كشور جلوگیری شود اما احیای آن سال ها زمان خواهد برد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، الیوت آبرامز اظهار داشت: معافیت برای شركت شورون صادر شده تا بعد از تغییر حكومت ونزوئلا، كمك به احیای تولید نفت را برای این كشور راحت تر كند. اما تصور می كنم به علت سرمایه گذاری بسیار ناچیز دولت فعلی، نباید توهم داشته باشیم كه این یك پروژه چند ساله خواهد بود.

وزارت خزانه داری آمریكا ماه گذشته معافیتی كه به شركتهای شورون، هالیبرتون، شلومبرگر، بیكرهیوز و وثرفورد اینترنشنال اجازه می دهد با وجود تحریمهای واشنگتن به برخی فعالیتها با شركت نفتی دولتی PDVSA ادامه دهند را تمدید كرد. این معافیت تا ۲۲ ژانویه تمدید شده اما تحلیل گران انتظار دارند قبل از منقضی شدن، تمدید شود.

آمریكا كه خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت را بعنوان رئیس جمهور مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است، اعلام نمود تحریم ها ضد شركت PDVSA را تا زمان كنار نرفتن نیكولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از قدرت، برنخواهد داشت.

آبرامز تأثیر تحریم های آمریكا روی اقتصاد ونزوئلا را كم اهمیت شمرد. مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا هم در آوریل اظهارات مشابهی داشت و مدعی شده بود كاهش تولید نفت ونزوئلا به علت سیاستهای مادورو و نه سیاست آمریكا بوده و این مشكل هفت سال است كه در جریان است.

این مقام آمریكایی اظهار داشت: بخش نفت ونزوئلا به علت سال ها عدم سرمایه گذاری، در شكل كاملا بدی قرار دارد و به بیشتر از ۱.۵ میلیارد دلار پرداخت به روس نفت برای كاهش بدهی و صادرات نفت به ارزش سه میلیارد دلار به چین و ۹۰۰ میلیون دلار به كوبا اشاره نمود.

طبق نظرسنجی اوپك “اس اند پی گلوبال پلاتس”، تولید نفت ونزوئلا در اكتبر ۶۵۰ هزار بشكه در روز در مقایسه با ۶۰۰ هزار بشكه در روز در سپتامبر بوده است. تولید نفت ونزوئلا در مدت دو سال ۱.۲۴ میلیون بشكه در روز سقوط كرده است.

اوایل امسال “اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیكس” تحت سناریوی باقی ماندن مادورو در قدرت، وضع تحریمهای ثانویه آمریكا و تسریع اقدامات طلبكاران برای توقیف اموال شركت PDVSA، برآورد كرده بود تولید نفت ونزوئلا تا آخر سال میلادی آینده به ۳۷۵ هزار بشكه در روز كاهش پیدا خواهد نمود.

بر اساس گزارش پلاتس، وزارت خزانه داری آمریكا در اكتبر فروش با انتقال سهام شركت سیتگو كه زیرمجموعه شركت PDVSA است را بعد از اینكه این شركت نتوانست پرداخت مربوط به اوراق قرضه ۲۰۲۰ را انجام دهد، ممنوع كرد. یك دادگاه تجدیدنظر هفته گذشته این تصمیم را تایید نمود.