گزارش زیپو كالا خانوارهای ایرانی از پس هزینه ها بر می آیند؟

به گزارش زیپو كالا هزینه های اولویت دار برای خانوارهای ایرانی در بخش خوراكی و غیرخوراكی كه شامل گوشت و مسكن و سوخت می شود كه در آبان ماه به ترتیب با رشد تورم ۴۵.۷، ۲۱.۵ و ۳۹.۲ درصد مواجه بوده اند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، بررسی تغییر قیمت كالاها و خدمات در آبان ماه سال جاری نشان داده است كه شاخص كل نسبت به مهر ماه ۱.۶ درصد و نسبت به آبان ماه سال قبل ۲۷ درصد افزایش یافته است.
مطابق با آنچه كه قبل از این مركز آمار ایران از نحوه هزینه كرد خانوارهای ایرانی (در سال ۹۷) گزارش داده بود، از هزینه كل سالانه خانوار شهری بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در میان هزینه های غیرخوراكی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به مسكن، سوخت و روشنایی بوده است.
اگر این آمار را برای سال جاری هم مدنظر قرار دهیم و گوشت، مسكن، سوخت و روشنایی را در صدر اولویت های مردم برای هزینه كرد در نظر بگیریم، خانوارها در آبان ماه امسال برای خرید كالای خوراكی اولویت دار خود یعنی گوشت قرمز و سفید ۴۵.۷ درصد بیشتر از آبان سال قبل هزینه كرده اند. این عدد در تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ۸۰.۵ درصد بوده است.
همچنین خانوارها برای مسكن بعنوان كالای غیرخوراكی اولویت دار، نسبت به آبان سال گذشته ۲۱.۵ درصد بیشتر هزینه كرده اند؛ این عدد برای آب، برق و سوخت ۳۹.۲ درصد بوده است.
تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان برای این دو هزینه اولویت دار مردم، به ترتیب ۲۳.۵ درصد و ۲۸.۱ درصد بوده است.

بررسی اولویت های دوم و سوم خانوارها در بخش خوراكی ها یعنی «نان و غلات» و «میوه و سبزی ها» نشان داده است كه مردم برای نان و غلات نسبت به آبان سال گذشته ۳۰.۳ درصد بیشتر هزینه كرده اند. تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان برای این خوراكی ۳۳.۵ درصد بوده است.
برای قیمت میوه هم شاهد افزایش ۱۱.۵ درصدی نسبت به آبان سال گذشته بوده ایم. البته تورم ۱۲ ماه این كالا ۵۹.۹ درصد بوده است. بخش سبزیجات هم رشد ۲۱.۱ درصدی را در آبان نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه كرده است. البته تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان سبزیجات ۷۰.۸ درصد بوده است.
مردم برای «حمل و نقل و ارتباطات» بعنوان اولویت دوم در بخش خدمات، نسبت به آبان سال گذشته به ترتیب ۳۳.۴ درصد (حمل و نقل) و ۱.۷ درصد (ارتباطات) بیشتر هزینه پرداخت كرده اند. تورم ۱۲ ماهه برای این خدمات به ترتیب ۴۴.۴ درصد و ۲۷ درصد بوده است.
«بهداشت و درمان» هم بعنوان اولویت سوم مردم در بخش خدمات در آبان امسال با رشد تورم ۲۴.۲ درصدی مواجه بوده است.
اولویت چهارم خوراكی یعنی شیر و فرآورده های آن و تخم مرغ در آبان ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۹ درصد رشد تورم را تجربه كرده است. این عدد برای تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ۴۳.۹ درصد بوده است.
گفتنی است؛ آخرین گزارش رسمی از وضعیت معیشت خانوارهای ایرانی كه مربوط به سال ۹۷ می شود، از آن حكایت دارد كه متوسط درآمد و هزینه سالانه یك خانوار شهری به ترتیب حدود ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.