بازار, تجارت, توسعه, تولید, ساخت, شرکت, صنعت, کالا

گزارش زیپو کالا خانوارهای ایرانی از پس هزینه ها بر می آیند؟

آذر ۶, ۱۳۹۸

به گزارش زیپو کالا هزینه های اولویت دار برای خانوارهای ایرانی در بخش خوراکی و غیرخوراکی که شامل گوشت و مسکن و سوخت می شود که در آبان ماه به ترتیب با رشد تورم ۴۵.۷، ۲۱.۵ و ۳۹.۲ درصد مواجه بوده اند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، بررسی تغییر قیمت کالاها و خدمات در آبان ماه سال جاری نشان داده است که شاخص کل نسبت به مهر ماه ۱.۶ درصد و نسبت به آبان ماه سال قبل ۲۷ درصد افزایش یافته است.
مطابق با آنچه که قبل از این مرکز آمار ایران از نحوه هزینه کرد خانوارهای ایرانی (در سال ۹۷) گزارش داده بود، از هزینه کل سالانه خانوار شهری بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در میان هزینه های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.
اگر این آمار را برای سال جاری هم مدنظر قرار دهیم و گوشت، مسکن، سوخت و روشنایی را در صدر اولویت های مردم برای هزینه کرد در نظر بگیریم، خانوارها در آبان ماه امسال برای خرید کالای خوراکی اولویت دار خود یعنی گوشت قرمز و سفید ۴۵.۷ درصد بیشتر از آبان سال قبل هزینه کرده اند. این عدد در تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ۸۰.۵ درصد بوده است.
همچنین خانوارها برای مسکن بعنوان کالای غیرخوراکی اولویت دار، نسبت به آبان سال گذشته ۲۱.۵ درصد بیشتر هزینه کرده اند؛ این عدد برای آب، برق و سوخت ۳۹.۲ درصد بوده است.
تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان برای این دو هزینه اولویت دار مردم، به ترتیب ۲۳.۵ درصد و ۲۸.۱ درصد بوده است.

بررسی اولویت های دوم و سوم خانوارها در بخش خوراکی ها یعنی «نان و غلات» و «میوه و سبزی ها» نشان داده است که مردم برای نان و غلات نسبت به آبان سال گذشته ۳۰.۳ درصد بیشتر هزینه کرده اند. تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان برای این خوراکی ۳۳.۵ درصد بوده است.
برای قیمت میوه هم شاهد افزایش ۱۱.۵ درصدی نسبت به آبان سال گذشته بوده ایم. البته تورم ۱۲ ماه این کالا ۵۹.۹ درصد بوده است. بخش سبزیجات هم رشد ۲۱.۱ درصدی را در آبان نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده است. البته تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان سبزیجات ۷۰.۸ درصد بوده است.
مردم برای «حمل و نقل و ارتباطات» بعنوان اولویت دوم در بخش خدمات، نسبت به آبان سال گذشته به ترتیب ۳۳.۴ درصد (حمل و نقل) و ۱.۷ درصد (ارتباطات) بیشتر هزینه پرداخت کرده اند. تورم ۱۲ ماهه برای این خدمات به ترتیب ۴۴.۴ درصد و ۲۷ درصد بوده است.
«بهداشت و درمان» هم بعنوان اولویت سوم مردم در بخش خدمات در آبان امسال با رشد تورم ۲۴.۲ درصدی مواجه بوده است.
اولویت چهارم خوراکی یعنی شیر و فرآورده های آن و تخم مرغ در آبان ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۹ درصد رشد تورم را تجربه کرده است. این عدد برای تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ۴۳.۹ درصد بوده است.
گفتنی است؛ آخرین گزارش رسمی از وضعیت معیشت خانوارهای ایرانی که مربوط به سال ۹۷ می شود، از آن حکایت دارد که متوسط درآمد و هزینه سالانه یک خانوار شهری به ترتیب حدود ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.