عقب گرد دلار در مقابل پوند

زیپو كالا: با افزایش احتمال پیروزی محافظه كاران در انتخابات انگلیس، ارزش پوند به بالاترین سطح شش ماه اخیر در مقابل یورو رسید.
به گزارش زیپو كالا به نقل از رویترز، در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر كاملا تحت تأثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریكا و چین و مسئله برگزیت قرار گرفت. در حوزه جنگ تجاری و در شرایطی كه برخی رسانه ها خبر موافقت طرف آمریكایی با درخواست طرف چینی برای برداشته شدن متقابل تعرفه های اضافی بر روی محصولات وارداتی از یكدیگر را در فاز نخست توافق تجاری منتشر نموده بودند، دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریكا- در اظهاراتی كه بار دیگر به نگرانی ها از سرانجام این اختلافات دامن زد ادعا نمود كه با درخواست چینی ها برای برداشته شدن تعرفه ها موافقت نكرده است. از جانب دیگر با وجود ابراز امیدواری طرف آمریكایی به امضای فاز نخست توافق تا آخر ماه جاری، هنوزی دیداری در سطح مقامات عالی رتبه برگزار نشده است و این مسئله بار دیگر نگرانی ها از سرانجام این اختلافات را در میان معامله گران تشدید كرده است.
چین و آمریكا درگیر یك جنگ تجاری طولانی مدت بوده اند كه حالا وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن بعنوان یكی از اصلی ترین علل كاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می شود تا جایی كه بانك جهانی زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال آینده حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد كرده است. دو طرف طیف گسترده ای از محصولات وارداتی یكدیگر را مشمول تعرفه های اضافی كرده اند.
شاخص دلار كه نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد، با ۰.۰۵ درصد كاهش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۸.۰۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانك سوئیس معادل ۱.۰۰۵۳ دلار اعلام گردید.
در حوزه برگزیت هم بعد از مدت ها كش و قوس، مجلس این كشور سرانجام با خواسته دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت كرده است. حزب حاكم محافظه كار كه تمایل به خروج از اتحادیه بعد از توافق دارد به پیشرفت هایی در ائتلاف با احزاب دیگر برای تشكیل دولت جدید دست یافته است. نایجل فاراژ- رهبر حزب برگزیت گفته است كه حزبش قصد رقابت در حوزه هایی كه در انتخابات قبلی به محافظه كاران رای داده اند را ندارد و بیشتر روی پایگاه های حزب كارگر متمركز خواهد شد.
در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۲ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۶۴ دلار مبادله شد. همینطور هر یورو نسبتا بدون تغییر نسبت به روز گذشته و به ازای ۱.۱۰۳۵ دلار مبادله شد. هر دلار آمریكا با تداوم پیشروی خود به ۱.۳۲۶۱ دلار كانادا افزایش پیدا كرد. در مقابل همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۰۵ دلار سنگاپور مبادله شد.
آیاكو سرا- استراتژیست بازار در موسسه ” سامامیتو تراست بانك”- اظهار داشت: در حالیكه بیشتر ارزها روز آرامی را پشت سر گذاشتند، حركت پوند قابل توجه بود. با اینكه هر گونه تقویت پایگاه رای حزب محافظه كار برای بازارها مسئله مثبتی است اما نمی توان با قطعت پیش بینی نمود كه آنها فاتح انتخابات خواهند شد چون كه تا ماه دسامبر هر چیزی امكان دارد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همینطور هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۰۹.۲۲۰۷ ین رسید. در مقابل همتای استرالیایی، هر دلار آمریكا به ازای ۱.۴۵۷۹ دلار مبادله شد. هم چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۶۳ یوان چین اعلام گردید.

منبع: